2024-12-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Vidare är det största problemet att medans du menar att SCB räknar ”fel” så kan du inte förklara vad som exakt skall ändras och till vad, eller kan du det nu?

Jag säger inte att SCB räknar fel. KPI-måttet som SCB räknar på är dock ett godtyckligt och bristfälligt mått på inflationen. Man får fram en bättre bild, ehuru inte perfekt den heller för korta tidsspann, genom att använda guldet som referens.
Citera
2024-12-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Vaddå ”kommer troligen förbli en överlägsen köpkraftsbevarare?”

Den har inte varit en överlägsen köpkraftsbevarare hittills, och det finns inget som indikerar att den skulle kunna vara det i framtiden heller. Dess pris råkar bara ligga på plus för stunden, efter att en massa oinsatta och naiva fanatiker har spekulerat upp priset sinsemellan. Och några mer rutinerade spekulerare som bettar på att naiviteten kommer bestå ett tag till. För alla andra är den Rat poison squared och en högriskplacering som man håller sig borta från.

Föreställningen om vad bitcoin är för något går i sär än så länge, men det råder inget tvivel om att den har varit fenomenal som köpkraftsbevarare hittills, för den som har varit beredd att hålla sin position i fyra år eller mer.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-13 kl. 15:15.
Citera
2024-12-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Föreställningen om vad bitcoin är för något går i sär än så länge, men det råder inget tvivel om att den har varit fenomenal som köpkraftsbevarare hittills, för den som har varit beredd att hålla sin position i fyra år eller mer.
Det är en väldig skillnad på att vara värdebevare, och att ha spekulerats upp och ner och upp och ner och upp i pris om vartannat av ett gäng verklighetsfrånvända fanatiker och lycksökare.
Citera
2024-12-13, 15:22
Medlem
Citat:
Det är en väldig skillnad på att vara värdebevare, och att ha spekulerats upp och ner och upp och ner och upp i pris om vartannat av ett gäng verklighetsfrånvända fanatiker och lycksökare.

200 veckors glidande medelvärde går dock ständigt uppåt i en jämn och fin kurva:

https://www.coinglass.com/pro/i/200WMA

Om man har ignorerat bruset har bitcoin fungerat utmärkt som köpkraftsbevarare.
Citera
2024-12-13, 15:25
Medlem
Citat:
200 veckors glidande medelvärde går dock ständigt uppåt i en jämn och fin kurva:

https://www.coinglass.com/pro/i/200WMA
TA säger ingenting om 200 veckor från nu. För tre år sedan var det en av världens sämsta värdebevarare, dess diffusa egenskaper är exakt desamma då som idag, vad säger att den har bevarat något värde om tre år från idag?
Citera
2024-12-13, 15:28
Medlem
Citat:
Jag säger inte att SCB räknar fel. KPI-måttet som SCB räknar på är dock ett godtyckligt och bristfälligt mått på inflationen. Man får fram en bättre bild, ehuru inte perfekt den heller för korta tidsspann, genom att använda guldet som referens.
Så hur menar du att man ska räkna med guldet då som inte redan görs som råvara?
Citera
2024-12-13, 15:28
Medlem
Citat:
TA säger ingenting om 200 veckor från nu. För tre år sedan var det en av världens sämsta värdebevarare, dess diffusa egenskaper är exakt desamma då som idag, vad säger att den har bevarat något värde om tre år från idag?

Bitcoin har ett antal attraktiva egenskaper som förklarar varför priset har utvecklats som det har gjort och troligen kommer att fortsätta utvecklas positivt med volatilitet. Men helt säker kan man inte vara.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-13 kl. 15:32.
Citera
2024-12-13, 15:31
Medlem
Citat:
Så hur menar du att man ska räkna med guldet då som inte redan görs som råvara?

Man kan använda guldpriset som divisor såsom man har gjort här: https://pricedingold.com/

Mycket enkelt och mer givande än nuvarande KPI-övningar.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-13 kl. 16:08.
Citera
2024-12-13, 15:33
Medlem
Citat:
Man kan använda guldet som nämnare såsom man har gjort här: https://pricedingold.com/

Mycket enkelt och mer givande än nuvarande KPI-övningar.
Det är mycket enklare för att det ger en helt skev bild av vad marknaden faktiskt värderar… det du föreslår är en återgång till guldstandarden som TVINGAR människor att värdera guld. Du är som sagt på en frivillig guldstandard, gör SCB fel bör du njuta av att tjäna pengar andras bekostnad som inte insett detta (vilket faktiskt varit så en längre period).
Citera
2024-12-13, 15:36
Medlem
Citat:
Det är mycket enklare för att det ger en helt skev bild av vad marknaden faktiskt värderar… det du föreslår är en återgång till guldstandarden som TVINGAR människor att värdera guld. Du är som sagt på en frivillig guldstandard, gör SCB fel bör du njuta av att tjäna pengar andras bekostnad som inte insett detta (vilket faktiskt varit så en längre period).

Jag njuter av att tjäna köpkraft för min egen del, men jag har en idealistisk eller altruistisk ådra också. Det är inte så trevligt att se mina löntagande medmänniskor få allt mindre del av kakan utan att de förstår vad som händer.
Citera
2024-12-13, 15:38
Medlem
Citat:
Jag njuter av att tjäna köpkraft för min egen del, men jag har en idealistisk eller altruistisk ådra också. Det är inte så trevligt att se mina löntagande medmänniskor få allt mindre del av kakan utan att de förstår vad som händer.
Din självpåtagna altruism är missriktad då samma människor som får ut mest av att räkna KPI efter bästa förmåga totalt sett skulle förlora på den ekonomiska stagnation ditt förslag skulle medföra, fattar du? Dom skiter i guld eller hur man sparar pengar…

Edit; man kan se det som att de lågbegåvade vinner på att de smarta belönas för att dra utvecklingen framåt… du har säkert hört trickle down economics?
Senast redigerad av Datapengar 2024-12-13 kl. 15:42.
Citera
2024-12-13, 15:44
Medlem
Citat:
Din självpåtagna altruism är missriktad då samma människor som får ut mest av att räkna KPI efter bästa förmåga totalt sett skulle förlora på den ekonomiska stagnation ditt förslag skulle medföra, fattar du? Dom skiter i guld eller hur man sparar pengar…

Edit; man kan se det som att de lågbegåvade vinner på att de smarta belönas för att dra utvecklingen framåt… du har säkert hört trickle down economics?

Du bekräftar min misstanke att fiatsamhällets fortbestånd förutsätter att en stor del av befolkningen inte alls förstår hur systemet fungerar.

Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-13 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in