2024-12-13, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var nog snarare praktikant från gymnasiet med väldigt lite svetserfarenhet. Med tanke på vilka som går på det gymnasiet så är det inte så förvånande.

Om du läser rapporten så står det att personen hade lång erfarenhet av svetsning i olika material men hade ingen formell svetsarutbildning eller något giltigt svetsarpröningsintyg.
Citera
2024-12-13, 12:32
Medlem
Jag har fått hem FUP, laddar upp när jag kommer hem om inget innan dess
Citera
2024-12-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten

Det ser jag framemot att läsa!! Det blir verkligen en trevlig läsning till fredagsmyset 😄
Citera
2024-12-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snestang97
Ja exakt så ska de vara. Men Gröna Lund är ju ansvariga för att skicka in rätt ritningar till sina tillverkare och detta verkar dem ju förneka, men det saknas ju detaljer i ritningar dem skickat in. Eftersom de tvärställda plåtarna i bärarmen saknade beskrivning om hur dessa skulle svetsas ihop. Det är där hela karusellen börjat och fler fel begåtts efteråt. Det verkar ha haft en avgörande betydelse just med ritningarna tråkigt nog.
Vi får hoppas att domstolen gör en bra bedömning utefter denna tragiska olyckan, och att alla drabbade får rätt stöd och hjälp.
Tillverkaren av den där bergbanan finns inte mer, så det kanske var de bästa ritningarna man kunde få fram. Den gamla delen borde funnits kvar och kunnat fungera som underlag tycker man. Men framförallt skulle de funderat på att skrota den när det inte fanns någon tillverkare att vända sig till längre för korrekt utförda reservdelar.
Citera
2024-12-13, 17:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillstryparen1
Om du läser rapporten så står det att personen hade lång erfarenhet av svetsning i olika material men hade ingen formell svetsarutbildning eller något giltigt svetsarpröningsintyg.

Svetsning var tidigare också lärlingsutbildning på många håll. Jag har själv gått en utbildning i svetsteknik men den var mer teoretisk och inte så mycket praktik så jag skulle aldrig kunna göra godkända svetsningar av den typen även om jag fick godkänt. Har själv t.ex. på liseberg sen en del fula svetsfogar som aldrig skulle blivit godkända på kursen. I det här fallet pratar vi om fogar som skulle granskats med avsyningsutrustning för att se om de är tillräckligt bra.
Citera
2024-12-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StadenAllaVillBoi
Det ser jag framemot att läsa!! Det blir verkligen en trevlig läsning till fredagsmyset 😄

ska bara se hur man gör utan att det står mitt namn som i dokumentlänken, hur gör man det.
fick bara stämningsansökan, men en hel del målsäganden
Citera
2024-12-13, 18:19
Medlem
Typiskt beteende i hela samhället idag, underentreprenör efter underentreprenör anlitas, den som är billigast (och kanske olämpligast) får göra jobbet. Oftast går det vägen men i detta fallet råkade oskyldiga illa ut
Citera
2024-12-13, 20:05
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:

Stort tack! Väntar tålmodigt
Citera
2024-12-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Stort tack! Väntar tålmodigt

bad om fup men fick bara stämningsansökan
Senast redigerad av Norrgauten 2024-12-13 kl. 20:28.
Citera
2024-12-14, 00:37
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Typiskt beteende i hela samhället idag, underentreprenör efter underentreprenör anlitas, den som är billigast (och kanske olämpligast) får göra jobbet. Oftast går det vägen men i detta fallet råkade oskyldiga illa ut

Exakt så är det. Girigheten vad gäller det ekonomiska finner inga gränser.
Citera
2024-12-14, 04:56
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
bad om fup men fick bara stämningsansökan

Varför? Vad sa dom?

Media har den så den finns ju?
Offentlig hadling i en demokrati.
Citera
2024-12-14, 07:49
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xmwP2X/grona-lund-bilderna-efter-olyckan-pa-jetline

Är det ingen som har FUP? Aftonbladet har ju läst den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in