• 1
  • 2
2024-12-13, 11:02
På Revolut och Wise kan man göra en uppskattning av hur mycket av det ursprungliga beloppet som är kvar när överföringen är färdig. En överföring på te.x. 10 MSEK ger en avgift (valuta spread) på 250k SEK. Du skickar således ut 10MSEK och behåller 9.750 MSEK på kontot utomlands.

Hur för man över större belopp utomlands utan att bli rånad? Finns det verkligen inget billigare än Wise och Revolut för större belopp?
Senast redigerad av NonCompliance 2024-12-13 kl. 11:14.
Citera
2024-12-13, 11:16
Medlem
mikaelss avatar
Priserna låter höga, det håller jag med om, men de tycks ju vara tydligt angivna, så hur är de 'obskyra'?
Citera
2024-12-13, 12:09
Ordet har inte bara en innebörd. Ordet "obskyr" betyder i sammanhanget "moraliskt tveksam" eller på ren svenska "för jävla överjävlig".

Gillar du att märka ord?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Priserna låter höga, det håller jag med om, men de tycks ju vara tydligt angivna, så hur är de 'obskyra'?
Citera
2024-12-13, 12:42
Medlem
OTC (over the counter). Prata/förhandla med olika banker ang det bästa de kan erbjuda
Citera
2024-12-13, 15:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Ordet har inte bara en innebörd. Ordet "obskyr" betyder i sammanhanget "moraliskt tveksam" eller på ren svenska "för jävla överjävlig".

Gillar du att märka ord?
En rätt udda användning av ordet, därav min fråga.

Citat:
obskyr obskyrt obskyra
adjektiv
[åbsky´r]
● som inte är närmare känd för all*mänheten
○ ofta med bi*betydelse av tvivel*aktighet el. ohederlighet
obskyra postorder*företag som skickade försändelser med anonym av*sändare
belagt sedan 1734; av franska obscur 'mörk; dunkel; hemlig'; av lat. obscu´rus 'mörk; skum; dunkel'; besläktat med 1skugga

https://svenska.se/so/?id=157268

Huvudbetydelsen är ju dunkel, oklar, skum, inte ohemult hög.
Men priserna är ju framför allt höga, inte dolda, dvs snarare exorbitanta, om du nu inte gillar att skriva höga.
Citera
2024-12-13, 16:11
4)*vars (i sht moraliska) egenskaper l. halt man icke riktigt känner, men som man har anledning att betrakta med misstro; (i sht moraliskt) mer l. mindre tvivelaktig l. mindervärdig, suspekt, ”ljusskygg”, ”skum”; dels om person med ifrågavarande egenskaper, dels om dylika personers handlingar l. skrifter l. värksamhet l. tillhåll o. d.

Det kanske inte är det bästa ordvalet. Den moraliska tveksamheten ligger i ett absurt procent-påslag för vad som är en simpel och osofistikerad banköverföring därav "skumrasket" i sammanhanget eller misstron i nödvändigheten för det höga prispåslaget.

Jag är rätt säker på att jag flera gånger hört uttrycket "obskyrt höga priser", eller så har jag blandat ihop det med ett annat ord.

Hade du något att tillägga i min frågeställning i trådstarten?

Citat:
En rätt udda användning av ordet, därav min fråga.

https://svenska.se/so/?id=157268

Huvudbetydelsen är ju dunkel, oklar, skum, inte ohemult hög.
Men priserna är ju framför allt höga, inte dolda, dvs snarare exorbitanta, om du nu inte gillar att skriva höga.
Citera
2024-12-13, 16:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
4)*vars (i sht moraliska) egenskaper l. halt man icke riktigt känner, men som man har anledning att betrakta med misstro; (i sht moraliskt) mer l. mindre tvivelaktig l. mindervärdig, suspekt, ”ljusskygg”, ”skum”; dels om person med ifrågavarande egenskaper, dels om dylika personers handlingar l. skrifter l. värksamhet l. tillhåll o. d.

Det kanske inte är det bästa ordvalet. Den moraliska tveksamheten ligger i ett absurt procent-påslag för vad som är en simpel och osofistikerad banköverföring därav "skumrasket" i sammanhanget eller misstron i nödvändigheten för det höga prispåslaget.

Jag är rätt säker på att jag flera gånger hört uttrycket "obskyrt höga priser", eller så har jag blandat ihop det med ett annat ord.

Hade du något att tillägga i min frågeställning i trådstarten?
Inte jag inte redan skrivit, priserna är ohemult höga, men fullt synliga och alltså exorbitanta men knappast obskyra. Möjligen obscena.
Citera
2024-12-13, 16:24
Obscena var ordet jag sökte ja! Tack. Moderator får gärna ändra rubriken.

Åter till frågeställningen.

Tar gärna emot fler tips från folk som ofta gör internationella banköverföringar, som kanske har något tips på hur man kommer undan så billigt som möjligt.

Citat:
Inte jag inte redan skrivit, priserna är ohemult höga, men fullt synliga och alltså exorbitanta men knappast obskyra. Möjligen obscena.
Citera
2024-12-13, 16:26
Medlem
Citat:
På Revolut och Wise kan man göra en uppskattning av hur mycket av det ursprungliga beloppet som är kvar när överföringen är färdig. En överföring på te.x. 10 MSEK ger en avgift (valuta spread) på 250k SEK. Du skickar således ut 10MSEK och behåller 9.750 MSEK på kontot utomlands.

Hur för man över större belopp utomlands utan att bli rånad? Finns det verkligen inget billigare än Wise och Revolut för större belopp?

2.5% är högt.
Nordea brukar ligga runt 1.5-1.75% I valutapåslag från Avista.
Över 3M SEK ber du få tala med Marketsavdelningen och får ungefär 0.3% rabatt.

Dyrt är det knappast. De,ska ha betalt för sin tjänst och finns ingen seriös aktör som gör det billigare.
Du fokuserar på beloppet i kronor.
Citera
2024-12-13, 16:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Tar gärna emot fler tips från folk som ofta gör internationella banköverföringar, som kanske har något tips på hur man kommer undan så billigt som möjligt.
Snyggt, tack själv.
Nej, har bara gjort överföringar inom EU och SEPA-betalningar är ju inte frågan (och inte dyra), så utöver att tycka att det som du skriver är dyrt har jag tyvärr inget mer att tillföra.
Förstår inte riktigt varför det inte är en fast avgift. Är det svårare att föra över en mille än tio papp? Fortfarande bara en transaktion ju.
Senast redigerad av mikaels 2024-12-13 kl. 16:44.
Citera
2024-12-13, 16:44
Medlem
Citat:

Frågan är om du inte kommer undan billigare genom att växla till bitcoin. Själva utlandsöverföringen blir jämförelsevis gratis i så fall.

Beror väl på mottagaren huruvida det fungerar eller inte.
Citera
2024-12-13, 16:45
Klart att jag fokuserar på beloppet i kronor! Vad ska jag annars fokusera på? De jobbar väl inte mer om någon vill föra över 10 MSEK jämfört med om någon vill föra över 10k SEK?

Jag kan för mitt liv inte förstå hur du inte kan tycka att det är dyrt! Brukar du själv ofta göra överföringar i din privatekonomi på mer än 10 miljoner kronor och gör piruetter av hur billigt det är att föra över pengar utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av peller
2.5% är högt.
Nordea brukar ligga runt 1.5-1.75% I valutapåslag från Avista.
Över 3M SEK ber du få tala med Marketsavdelningen och får ungefär 0.3% rabatt.

Dyrt är det knappast. De,ska ha betalt för sin tjänst och finns ingen seriös aktör som gör det billigare.
Du fokuserar på beloppet i kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in