Citat:
Ursprungligen postat av
Penispenis27
Alla avdelningar fanns då
Ok, tack.
Att jag frågar att då är Benny den enda levande och ledande personen i HA Gbg. Och är då också den juridiska personen i klubben som när han är president. (Vad en juridisk person menas får ni själva googla på)
En juridisk person behöver inte betraktas själv som gärningsman, utan straffet skulle kunna följa av ett brott som någon har begått i den juridiska personens verksamhet. En för- utsättning för straffbarhet är att den juridiska personens ledning har varit delaktig i brottet eller tillåtit att brottet begåtts eller att det i den juridiska personens verksamhet inte har iaktta- gits tillräcklig omsorg och försiktighet för att förebygga brottet. Gärningsmannen måste dessutom ha handlat på den juridiska perso- nens vägnar eller till dess förmån och tillhöra
dess ledning eller stå i arbets-, tjänste- eller uppdragsförhållande till den tilltalande. Han kan alltså varit ovetande och i dagsläget bara nämnts att en president anstiftat det! Jag tror nog polisen använder sig av detta om inte annat för att skaka om och som när han är den enda presidenten i org/förening/klubben som finns i Gbg sen de la ner de andra två! Om det skulle hålla för ett åtal vet det fan, men om det är så att någon som var med i HA anstiftade det så kan det ju falla på honom även om han inte varit inblandad pga att de inte vet vem och Benny hålls ansvarig som juridisk person!
Jag sitter inte och påstår han är oskyldig eller skyldig men kan hända att anklagelserna mot honom sätter andra saker i rullning inom klubben och utanför.
Jag hoppas att alla inblandade åker dit och att alla Linus anhöriga och nära ska få sinnesfrid.
Det är fruktansvärt brott han utsattes för och så många har fått lida.