2024-12-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Avis? Du menar att jag skulle vilja vara misstänkt för mord? Eeeh, nej.

Frågorna kommer ställas. Jag anser att han borde stå för vad han gjort.

Avis över att vara folkhjälte såklart. Ingen är väl avis över att sitta häktad och misstänkt för mord?

Troligen kommer han att stå för det ja, även om han knappast kan lastas för att tiga eller ljuga om han har chans att komma undan lättare. Det tror jag inte att han kommer att ha dock, då bevisningen lär vara övertygande.
Citera
2024-12-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Tänk på att rättssystemet är lite annorlunda i USA än i Sverige.

I Sverige tar man hänsyn till varje enskilt indicium separat och funderar på om det går att hitta en alternativ, aldrig så långsökt förklaring (en fågel kanske först landade på krutstänket och sedan på förövarens jacka, etc), och så kastar man bort det. Det svenska rättsväsendet har inget begrepp om sannolikhet, och att indicier måste vägas ihop.

I USA har du en jury som skapar sig en helhetsbild av fallet.
Jo jag är medveten om skillnaden och juryn spelar en stor roll också
Citera
2024-12-12, 23:50
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Nu är det inte att man "ertappats med att göra fel", utan att man satt nekandet i system. Bland annat har man infört en AI-process som har 90% felsvar. Det är sådant som man såklart önskar att politikerna reglerade bort, men man kan inte försöka spela ner den ondska som existerar i de män och kvinnor som cynisk utnyttjar systemet på detta sätt. Det finns trots allt tusentals aktiebolag som agerar med någon form av etik och moral trots att man enligt lagar och incitament är skyldiga endast inför aktieägare.

Hedervärt av dina vänner/bekanta att jobba med sådant, men alla vet inte att dessa företag finns. Andra har inte tid - framför allt de som har lite pengar kommer ofta till en punkt då de hellre hostar upp eller slösar tid på sådant. Och det blir aldrig tydligare att dessa företag tjänar pengar på att försätta människor i skuld, sjukdom, eller i allra bästa fall en jävla massa pappersarbete.
Jo, men jag säger ju bara att problemet kanske inte har att göra med företagen. I synnerhet inte de största företagen då dessa i allmänhet har ett rykte att bry sig om.

Folk jag känner som arbetar med frågorna erkänner villigt att det stora problemet inte är bolagen utan reglerna.

Dina teorier om att fattiga hellre betalar en avgift än att få någon tjänst avgiftsfritt faller på sin egen orimlighet.
Citera
2024-12-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jo, men jag säger ju bara att problemet kanske inte har att göra med företagen. I synnerhet inte de största företagen då dessa i allmänhet har ett rykte att bry sig om.

Folk jag känner som arbetar med frågorna erkänner villigt att det stora problemet inte är bolagen utan reglerna.

Dina teorier om att fattiga hellre betalar en avgift än att få någon tjänst avgiftsfritt faller på sin egen orimlighet.

Nja, ingenstans i reglerna står det att man ska avslå mängder legitima ansökningar med AI system. Det finns inte heller regler på att man inte får erbjuda ordentligt försäkringsskydd, eller att betala till läkare som är out of network om patienten har ett giltigt skäl till det. Det är faktiskt upp till företagen att behandla sina kunder med respekt. Vad gäller de största företagen och dess rykte verkar UH ha störst storlek och sämst rykte. Och ordentligt mycket högre antal avslåenden, trots att de spelar under samma regler som övriga.

Fattiga betalar naturligtvis inte hellre avgiften, med "lite pengar" avsåg jag just de som har medel till att betala.
Citera
2024-12-13, 00:04
Medlem
Luigi Mangione är misstänkt för ett mord och hyllas av många som en hjälte, eftersom allmänheten tror att det är han som begått dådet. Grunden för hans hjältestatus är alltså att han anses vara skyldig.

Men om Luigi hävdar sin oskuld, och juryn – mot all förmodan – finner honom ”not guilty”, blir det då inte ännu mer absurt att han fortsätter betraktas som en hjälte? Folket hyllar honom som en mördare i deras tjänst, trots att både han själv hävdar sin oskuld och rättssystemet klargör att han inte kan bindas till brottet. Ska de verkligen gå runt i T-shirts och kepsar med Luigis ansikte tryckt på, hylla honom som en hjälte och envist insistera på att han ljuger – att han visst gjorde det? Välkommen till Bizarro World!
Citera
2024-12-13, 00:07
Medlem
Citat:
Luigi Mangione är misstänkt för ett mord och hyllas av många som en hjälte, eftersom allmänheten tror att det är han som begått dådet. Grunden för hans hjältestatus är alltså att han anses vara skyldig.

Men om Luigi hävdar sin oskuld, och juryn – mot all förmodan – finner honom ”not guilty”, blir det då inte ännu mer absurt att han fortsätter betraktas som en hjälte? Folket hyllar honom som en mördare i deras tjänst, trots att både han själv hävdar sin oskuld och rättssystemet klargör att han inte kan bindas till brottet. Ska de verkligen gå runt i T-shirts och kepsar med Luigis ansikte tryckt på, hylla honom som en hjälte och envist insistera på att han ljuger – att han visst gjorde det? Välkommen till Bizarro World!

Fast folk vet ju att det är han. Och sedan så har han mig veterligen inte hävdat sin oskuld heller. Fan vad du verkar besatt över saker som inte ens har hänt.
Citera
2024-12-13, 00:40
Medlem
Citat:

Skulle han mot förmodan frikännas skulle han troligen inte ha hävdat sin oskuld ändå. Han skulle erkänna dödandet, och hävda att han har ett giltigt försvar eller ursäkt för detta agerande. Av det vi vet har han inte detta enligt lagen, så det skulle hänga på att minst en välvillig jurymedlem skulle hitta detta, eller av annan anledning rösta emot all bevis som läggs fram.

Sedan har jag redan förklarat för dig att rättssystemet aldrig klargör att någon inte kan bindas till ett brott. Systemet kan inte heller döma någon till "oskyldig". I många straffrättsliga fall är inte den åtalades skuld i fråga, utan frågan är om det finns tillräcklig bevisning för att fälla personen.
Citera
2024-12-13, 01:03
Medlem
Citat:
Avis över att vara folkhjälte såklart. Ingen är väl avis över att sitta häktad och misstänkt för mord?

Troligen kommer han att stå för det ja, även om han knappast kan lastas för att tiga eller ljuga om han har chans att komma undan lättare. Det tror jag inte att han kommer att ha dock, då bevisningen lär vara övertygande.

Fast jag tror nog att det är klokt att tona ned det där med folkhjälte en smula trots allt. Dels är de som skriver sådana saker sannolikt ungefär en liknande blandning människor som de som t ex skriver här på Flashback. Och vi kan nog vara säkra på att om Flashbacks skribenter skulle utgöra ett exakt tvärsnitt av den svenska valmanskåren så skulle landets riksdag, regioner och kommuner se väldigt annorlunda ut. I linje med det så är jag inte alldeles övertygad om att man kan korrekt ta pulsen på det amerikanska samhällets inställning i stort baserat på vad som skrivs på sociala medier om den här saken just nu.

Sedan är det en speciell situation så pass snart efter händelsen, OCH jag misstänker att med tanke på att det händer så pass snart efter ett presidentval som rört upp stämningen ännu mer, både bland vinnare och förlorare, så är det just nu även av den orsaken ingen bra tidpunkt att avgöra hur folk faktiskt ser på den här killen. Skickliga pollsters och andra vet att det finns tidpunkter då felkällorna är så många att man helt enkelt inte kan få ut så mycket bra info, utan man måste välja ett hyfsat "neutralt" tillfälle för att läsa av olika stämningslägen. Jag är ingen opinionsguru i och för sig, men jag tror att just nu är ett tillfälle som inte lämpar sig jättebra för att undersöka stabila långsiktiga trender i folkopinionen.
Senast redigerad av Jatroddejavaprometeus 2024-12-13 kl. 01:08. Anledning: Komplettering
Citera
2024-12-13, 01:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Stå för det? Varför tror du det? Killen sa nåt i stil med "This is a travesty of the American (nånting) system" nånting och "Completely out of touch and an insult to the intelligence of the American people." - när han fördes till arresten.
Citera
2024-12-13, 02:02
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Texten var inte på hylsorna utan på själv kulspetsarna som hamnade i kroppen på den avlidne. Hylsorna samlade han ihop och tog dem med sig, dvs inga hylsor hittade i anslutning till avrättningen.

Varför ljuger du?
Citera
2024-12-13, 02:28
Medlem
Finns ingen arbetande människa på hela jorden som tycker den här gärningsmannen gjort nåt fel.

Den de gripit, Luigi, lär vara ditsatt med planterade bevis.
Citera
2024-12-13, 03:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Förhoppningsvis en förändring av sjukvårdssystemet. Man lär inte ordna ett system av Europeiskt snitt i första taget, även om en majoritet backar idén. Jag tror de flesta hade blivit nöjda om försäkringen faktiskt täcker vården man behöver, att företag faktiskt betalar ut enligt avtal, och att man tar bort de fallgropar verkar mer eller mindre införda för att sätta dig försäkringstagare och undvika utbetalning.

Vi har ju faktiskt folk en privat sjukförsäkringsbranch i Sverige och andra europeiska länder också, och många av sätten amerikanska försäkringsbolag tjänar pengar på hade inte varit tillåtna här.
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Det går ju inte ens att föreställa sig.

Men samtidigt som detta hände så kommer väl RFK Jr tillträda i posten som "Overseer" av Department of Health and Human Services, så mycket kommer nog att ändras inom de närmaste åren.

( "He's going to help make America healthy again" -Trump )
Man kan inte avskaffa girighet eller kriminellt beteende och på något sätt har kanske USA kommit till vägens ände så att bara en kollaps återstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in