Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Halvt poäng. Det stämmer att täckningen på försäkringen är extremt ihålig, men UH har ju också ertappats med att nobba legitima försäkringskrav. Många försäkrade har inte "relativt välfungerande rättsliga åtgärder" att vända sig till, väldigt många har inte tid, möjlighet, eller kunskap nog, vilket är förutsägbart och möjligen avsiktligt.
Det hade väl varit konstigt om ett sådant stort företag aldrig ertappats med att göra något fel. Det om något hade väl visat att systemet inte fungerar.
Jag känner ett par som arbetat på någon NGO som informerar folk om hur man ska gå tillväga om man blivit utsatt för bedrägeri av sitt sjukförsäkringsbolag. Även myndigheter, t ex CFPB ägnar sig åt sådan information. Du kan få gratis hjälp att driva frågan både från myndigheter och frivilligorganisationer. Men jag håller med om att transparensen inte alltid är den bästa.
Min poäng är inte att systemet fungerar perfekt, utan att det inte är försäkringsbolagen man ska ge sig på (då dessa bara har ansvar gentemot aktieägarna), utan politikerna som är ansvariga inför folket.