Citat:
Ursprungligen postat av
Dusapa
En fråga. Om jag lägger ut något på nätet, som någon annan sedan sprider, är jag ansvarig för detta eller ej?
På något sätt har jag givit möjligheten för spridning genom min publicering.
En undran bara.
Varje individ är ansvarig för sin egen spridning.
Dvs lägger A upp något som utgör förtal så har A begått förtal.
Om B sprider det har B också begått förtal och om C sprider det B spridit så begår de också förtal.
I mitt exempel ovan så har alltså 3 personer gjort sig skyldiga till förtal, var och en ansvarig för den spridning de har gjort men inte ansvariga för andras spridning.
A kan alltså blir dömd för sin spridning och inget mer och samma gäller B och C.
Att någon sprider vidare är inget man har ansvar för men däremot spelar storleken på sin egen spridning roll.
Så säg t.ex. att i mitt exempel ovan har A 10st följare. B har 10miljoner följare och C har 200följare..
B skulle alltså dömas hårdare än A trots att A spred först därför att B har spridit informationen till väldigt mycket mer personer.
A kan alltså dömas för att de spridit informationen till 10personer inget mer trots att det sedan har spridits vidare.
Samma gäller B, denna är ansvarig för att ha spridit till sina 10miljoner följare, men inte för de 200 som C sedan sprider det vidare till.