2024-12-02, 21:21
Medlem
Dumpen skyddas inte av grundlagen, eller delar av dumpen omfattas inte. I ett beslut av JK så omfattas delar av dumpens videoklipp inte av grundlagen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/slaget-mot-dumpen-skyddas-inte-av-grundlag/
Citera
2024-12-06, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnySockerPalats
Dumpen skyddas inte av grundlagen, eller delar av dumpen omfattas inte. I ett beslut av JK så omfattas delar av dumpens videoklipp inte av grundlagen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/slaget-mot-dumpen-skyddas-inte-av-grundlag/

Inte helt lättolkat. Några källor som belyser frågeställningen:
NJA 2013 s. 945 p. 11
NJA 2014 s. 128
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:949330/FULLTEXT01.pdf

En konsekvens är dock att allmän åklagare kan väcka åtal för förtal för själva filmen, men inte för övrigt innehåll på Dumpens sida. Frågan uppstår då om själva filmen där han typ bara vänder i dörren (om jag minns rätt) kan utgöra förtal. Själva förtalsuppgifterna finns ju på webbsidan och är grundlagsskyddade så de saknar allmän åklagare behörighet att åtala för.

Dock ett litet sidospår, tråden handlar om ett enskilt åtal.
Senast redigerad av Regislator 2024-12-06 kl. 02:11.
Citera
2024-12-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnySockerPalats

Känns ganska godtyckligt att grundlagsskyddet inte gäller bara för att man använder en tredjepartsplattform för att publicera sitt material. Så länge man har full redaktionell kontroll över innehållet så bör det rimligtvis gälla oavsett var informationen publiceras.
Citera
2024-12-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Känns ganska godtyckligt att grundlagsskyddet inte gäller bara för att man använder en tredjepartsplattform för att publicera sitt material. Så länge man har full redaktionell kontroll över innehållet så bör det rimligtvis gälla oavsett var informationen publiceras.

Och har du full redaktionell kontroll om tredjepartsplattformen får för sig att exempelvis ta bort din video för att den strider mot något i deras regler?
Citera
2024-12-12, 08:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Man har inte full redaktionell kontroll då, man har t ex delvis avsagt sig upphovsrätten genom att ge tredjepartsplattformen rätt att använda materialet.
Citera
2024-12-12, 18:41
Medlem
Citat:

Man har dock inte full kontroll över materialet på en tredjepartsplattform.
De som äger plattformen har kontroll, de kan plocka ner ditt material när som helst, de kan låsa din tillgång till kontot så att du inte göra något med det du publicerat etc.
Citera
2024-12-13, 10:11
Medlem
Och hur är det med dumpens kanal på TikTok? De videosarna är ju inte heller skyddade av grundlagen för förtal. Ironiskt att både Rumble + TikTok är externa tjänster.
Citera
2024-12-14, 17:35
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Och hur är det med dumpens kanal på TikTok? De videosarna är ju inte heller skyddade av grundlagen för förtal. Ironiskt att både Rumble + TikTok är externa tjänster.
Jag tror du sett konton som inte är Dumpens egna.
Citera
2024-12-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag tror du sett konton som inte är Dumpens egna.

En fråga. Om jag lägger ut något på nätet, som någon annan sedan sprider, är jag ansvarig för detta eller ej?
På något sätt har jag givit möjligheten för spridning genom min publicering.
En undran bara.
Citera
2024-12-16, 09:09
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
En fråga. Om jag lägger ut något på nätet, som någon annan sedan sprider, är jag ansvarig för detta eller ej?
En undran bara.

Beror väl på hur du menar. Om det handlar om att någon tagit videor från Dumpen.se så är det såklart inget Dumpen kan hjälpa. Däremot så gissar jag på att eftersom Sara (och Patrik) skickar till någon för att lägga upp på TikTok så blir de ju ansvariga. Jag tror knappast att använda "målvakt" funkar som ett rent lagligt försvar här, speciellt om t. ex. Sara skickat med uttryckliga instruktioner att dessa ska laddas upp på en viss kanal.
Citera
2024-12-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Beror väl på hur du menar. Om det handlar om att någon tagit videor från Dumpen.se så är det såklart inget Dumpen kan hjälpa. Däremot så gissar jag på att eftersom Sara (och Patrik) skickar till någon för att lägga upp på TikTok så blir de ju ansvariga. Jag tror knappast att använda "målvakt" funkar som ett rent lagligt försvar här, speciellt om t. ex. Sara skickat med uttryckliga instruktioner att dessa ska laddas upp på en viss kanal.

Ok
Citera
2024-12-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
En undran bara.

Varje individ är ansvarig för sin egen spridning.
Dvs lägger A upp något som utgör förtal så har A begått förtal.
Om B sprider det har B också begått förtal och om C sprider det B spridit så begår de också förtal.

I mitt exempel ovan så har alltså 3 personer gjort sig skyldiga till förtal, var och en ansvarig för den spridning de har gjort men inte ansvariga för andras spridning.
A kan alltså blir dömd för sin spridning och inget mer och samma gäller B och C.
Att någon sprider vidare är inget man har ansvar för men däremot spelar storleken på sin egen spridning roll.

Så säg t.ex. att i mitt exempel ovan har A 10st följare. B har 10miljoner följare och C har 200följare..
B skulle alltså dömas hårdare än A trots att A spred först därför att B har spridit informationen till väldigt mycket mer personer.
A kan alltså dömas för att de spridit informationen till 10personer inget mer trots att det sedan har spridits vidare.
Samma gäller B, denna är ansvarig för att ha spridit till sina 10miljoner följare, men inte för de 200 som C sedan sprider det vidare till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in