2024-12-12, 02:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Okej Einstein. Först måste du förklara för mig VARFÖR jag ska köpa mjölk och kött som har fått Boaver. Vad är uppsidan för mig som konsument? Om du säger klimatet så har du ju givetvis diskvalificerat dig själv från all form av diskurs.

Varför ska jag välja boaver mjölk vs icke boaver mjölk? Sälj det till mig

Killen är ju fullständigt efterbliven, uppmuntra honom inte.

Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vi som låtit oss vaccineras kommer dö vilken dag som helst, eller?

Bara era hjärnor. I ditt fall är det mission well accomplished bevisligen.
Senast redigerad av PeterForsman 2024-12-12 kl. 02:56.
Citera
2024-12-12, 05:06
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det finns ju färre idislare nu än innan Den Vite Mannen kom till prärien och nästan utrotade den amerikanska bisonoxen. Efter att folk har gnällt om det i hundra år tycker jag det är dags att ge dem lite klimat-tack! Planeten hade ju varit helt obeboelig nu ifall bisonoxen fått leva.

Själv dricker jag inte mjölk, men kommer övergå till sydamerikanskt kött, så de får ge nordiska kor lite extra kemikalier för att kompensera för mej.
Citera
2024-12-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det finns ju färre idislare nu än innan Den Vite Mannen kom till prärien och nästan utrotade den amerikanska bisonoxen. Efter att folk har gnällt om det i hundra år tycker jag det är dags att ge dem lite klimat-tack! Planeten hade ju varit helt obeboelig nu ifall bisonoxen fått leva.

Själv dricker jag inte mjölk, men kommer övergå till sydamerikanskt kött, så de får ge nordiska kor lite extra kemikalier för att kompensera för mej.
Precis detta, vilddjur har minskat väldigt mycket sedan 1800 talet men kossorna har ökat bara gånger 3 på 120 år. 3 gånger fler kor och det ser ut att ha stannat av i ökning av antalet nötkreatur.
Citera
2024-12-12, 10:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Det är fler. Du får räkna med runt 95 miljoner idag, där 87 är kossor. Mängden kossor har också gått ned från 100 miljoner under en 20 årsperiod.
Citera
2024-12-12, 11:34
Medlem
Citat:

Time Magazines' persons of the year "De vita kolonisatörerna" - utplånade (nästan) Gnuerna & Bison!

Renarna och älgarna är definitivt för många. Hoppas nu bara att samerna börjar med Bovaer så vi kommer till rätta med eländet.
Senast redigerad av Hidjangalo 2024-12-12 kl. 11:52.
Citera
2024-12-12, 16:22
Medlem
VIKTIGT:

Valios mjölk kan också innehålla Bovaer då de också, precis som Arla, har använt och fortsätter använda det på "några dussin" av deras totalt 3 400 gårdar.

Vidare så bekräftar man att ekologisk mjölk inte innehåller Bovaer.
Citera
2024-12-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
VIKTIGT:

Valios mjölk kan också innehålla Bovaer då de också, precis som Arla, har använt och fortsätter använda det på "några dussin" av deras totalt 3 400 gårdar.

Vidare så bekräftar man att ekologisk mjölk inte innehåller Bovaer.
Det tråkiga är att man får skippa många produkter som innehåller mejeriprodukter eller nötkött. Där finns ju heller inte angivet något. T.ex. Fazer mjölkchoklad, är det bovaermjölkchoklad eller vanlig? Samma om man köper nötfärs, lär ju inte står denna köttfärs kommer från mjölkkor besudlade med Bovaer, eller en burgare på valfri hamburgerrestaurang. Kommer bli att man får gå över helt till fläskkött, kyckling och fisk kanske. Eller kapslar till mediciner/kosttillskott som oftast är tillverkat av bovint gelatin.
Citera
2024-12-12, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Det tråkiga är att man får skippa många produkter som innehåller mejeriprodukter eller nötkött. Där finns ju heller inte angivet något. T.ex. Fazer mjölkchoklad, är det bovaermjölkchoklad eller vanlig? Samma om man köper nötfärs, lär ju inte står denna köttfärs kommer från mjölkkor besudlade med Bovaer, eller en burgare på valfri hamburgerrestaurang. Kommer bli att man får gå över helt till fläskkött, kyckling och fisk kanske. Eller kapslar till mediciner/kosttillskott som oftast är tillverkat av bovint gelatin.

Ja , det måste bli en tydlig uppmärkning på alla produkter som innehåller bovaer.

Det mest oroväckande med allt det här är, skolmjölk.Barn är mer mottagliga för kemikalier som normalt inte påverkar vuxna lika mycket.

NOPA metaboliten , som dom har hittat i mjölken , hur påverkar det barn och ungdomar som fortfarande växer ?

Det gick inte så bra för kalvarna som fick bovaer..
Citera
2024-12-13, 11:19
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saywhaat-
Ja , det måste bli en tydlig uppmärkning på alla produkter som innehåller bovaer.

Det mest oroväckande med allt det här är, skolmjölk.Barn är mer mottagliga för kemikalier som normalt inte påverkar vuxna lika mycket.

NOPA metaboliten , som dom har hittat i mjölken , hur påverkar det barn och ungdomar som fortfarande växer ?

Det gick inte så bra för kalvarna som fick bovaer..
Vilka kalvar? går det läsa mera nånstans?
Citera
2024-12-13, 11:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Vilka kalvar? går det läsa mera nånstans?

Citat finns i kalleboools inlägg och är hämtat från Lantbruksnytt.

https://lantbruksnytt.se/bovaer-till...e-till-ungnot/

Hämmad tillväxt är nog något man hade gissat på = jag funderade över det. Nu är jag förstås en total noob, men metanet produceras av mikrobers metabolism. Man får väl förmoda att medlet därför till en början gör det svårare för kon att tillgodogöra sig näringen eftersom den äter mikrober. Viss minskad mjölkproduktion är också något som en del har noterat, även om andra också noterat bättre kvalitet.

Med andra ord, medlet kommer förmodligen bara användas av mjölkkor.

Läser man artikeln anar man att det blir bovaer eller ännu dyrare mjölk.
Citera
2024-12-13, 15:00
Det här är helt sjukt , från säkerhets studien från EFSA.

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com...efsa.2021.6905

* NOPA är huvudmetaboliten hos gnagare men inte hos idisslare.

* NOPA upptäcktes i kor's plasma vid försumbar koncentration.

Här kommer pungsparken dock : metaboliten NOPA anses ansvarig för de negativa effekter som observerats hos råttor vid testiklarna och epididymis nivå; det anses dock inte genotoxiskt. Rester av NOPA i mjölk och djurvävnader är begränsade, eftersom denna metabolit inte är den dominerande hos målarten.
Citera
2024-12-13, 15:48
Även Nestle använder Bovaer i sina produkter.

Citat:
Nestle confirms full support to use Bovaer in it's supply chain products.

⚠️ Bovaer is classified as a toxic drug in the U.S. 'not for human use' due to risks of infertility & cancer.

⚠️ Bill Gates' partner Blackrock are shareholders in the company who make this toxic drug.

Nestlè sells the following products and more:

- Kit Kat
- Gerber
- Starbucks
- Nesquik
- Carnation
- Hot Pockets
- Coffeemate
- Nespresso
- Perrier
- Purina
- Dog Chow