Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Det vore mer intressant att veta varför du anser att personnummer ska vara kopplade till ett DNA-register. Varför det inte ska vara det är så pass enkelt att förklara med integritet.
Jag förstår integritetsdilemmat som du nämner, men samtidigt finns det ingen integritet i praktiken i dagens digitala värld.
Utgår att du använder en smartphone precis som jag, så fort vi tryckte på on knappen i respektive enhet har Apple, Google och Meta kartlagt både dig och mig, plussa på lite AI där så har de allt om dig och mig förutom DNA profilen om nu inte MyHeritage och övriga tjänster delar det i det dolda.
Plantera DNA som någon skriver är ganska långsökt då vi lever i en av världens starkaste demokratier.
Ingen myndighet i Sverige kan agera på det sättet.
Mina funderingar om registrering av DNA mot personnummer avser givetvis mot berörda myndigheter, inte för allmän beskådan.
PKU-Biobanken finns redan och den har redan använts för att knyta brott i undantagsfall.
https://www.karolinska.se/vard/funktion/funktion-medicinsk-diagnostik-karolinska/vardgivare/kul/centrum-for-medfodda-metabola-sjukdomar/pku-biobank/
Vanligt redigt folk som Sonny och Conny ihop med Hilda och Britt har knappast något att oroa sig för.
Jag vet inte om du har följt kalla fall som blivit uppklarade med hjälp av biobanker av privatdetektiver, det skall inte vara så, vi måste ge vår polis och rättsväsende moderna verktyg att arbeta med, folk skall inte vara tvungna att vända sig sig till ”privathittepåpoliser” för att klara upp brott.
Det anländer folk till Sverige med barnaskaror som de inte är biologiska föräldrar till, det har uppdagats vid något tillfälle, diffusa anhöriginvandringar, varför inte använda dna tekniken när den redan finns och uppfyller sin funktion.
Privata aktörer skall vara uteslutna från statens bio-bank givetvis, försäkringsbolag har ingen tillgång till informationen, endast via åklagare om de önskar säkerställa att rätt person avlidit ifall det skulle finnas frågetecken där, fortfarande via åklagare.
Integritet i dagens samhälle är endast en illusion.