2024-12-09, 09:36
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt regeringens nya biometrilag (Prop. 2024/25:37) ska det bli obligatoriskt att ta dna-prov (tillsammans med fingeravtryck och ansiktsfotografi) på alla som anhålls eller häktas misstänkta för brott. Om allt går som det ska i riksdagen träder förändringarna i kraft den 1 juli 2025.

Man ska ha i åtanke att propositionen handlar om att registrera än fler fast på lösare grunder ä idag. Jag vet inte hur reglerna ser ut exakt men är man dömd för ett brott som har över ett års fängelse på straffskalan blir man ju "daktad" redan idag.

Jag vet infe när register över dna började föras, men det skulle vara intressant att de hur många brott som blivit lösta med hjälp av tekniken. Tanken är fin som det heter, men inte fasen har jag de senaste 25åren hört talas om poliser som åker ut för att samla spår och bevis från exempelvis inbrott? Jag råkade själv ut för ett och utöver ett samtal eller två med 11414 på telefon hände det inget. Då fanns det ändå några mindre blodfläckar polisen lätt hade kunnat analysera och förmodligen fått träff på någon pundare. Det hade visserligen inte hjälpt mig men ändå...

Sen är det lite kusligt det där med dna eftersom det är enkelt att "plantera" jämfört med fingeravtryck.
Citera
2024-12-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csi-sthlm
Sverige införde personnummer fullt ut 1967. Ett grymt system att hålla reda på befolkningen och underlätta väldigt mycket för den enskilde medborgaren också.
Då var det inga protester.

Det är dags att uppgradera det systemet då världsläget ser helt annorlunda ut idag, fria EU gränser, ökade flyktingströmmar oftast med oklar personidentitet osv.

Det är dags att man kopplar ett DNA profil till varje personnummer/samordningsnummer.

Det skulle bespara oss enorma resurser inom det mesta, vården, polisen, rättsväsendet, förhindra att folk byter identitet okontrollerat, man läser om exempel där någon utvisas under en identitet för att sedan ta vändande plan under annan identitet e.dyl.

Den regering som inför det här utan att ta hänsyn till en massa konspiratörers sjukliga tankar har min röst.

Skulle vara intressant att höra hur andra ställer sig till det ?

Sverige har varit ett land som haft full koll på sin befolkning sedan 1400-talet. I Sverige har vi haft inrikespass mellan 1555 och 1860 och utrikespass till 1875. Men vi har faktiskt aldrig haft stängda gränser eller bevakad inresa. Folk kunde fritt färdas in till Sverige så länge som de registrerade sig hos en socken och att sockenstämman godkände dem att bo i socknen. Identitetsbedrägerier var i stort sett noll, så jag vet inte hur DNA-markörer skulle lösa dina påhittade problem.

Personnummer blev till för att underlätta för SCB att hålla reda på folket när vi kom så långt att vi kunde trycka ett bleck för varje medborgare i Sverige. Personnumren behövdes för att kunna administrera den nya inkomstskatten som Skatteverket införde 1947. Då slapp man också namnförväxlingar i folkbokföringen. Man lärde sig också av de båda krigen att det var enklare med passidentifikation om varje medborgare hade ett eget identitetsnummer. Dock tog man personnummer från kyrkböckernas födelsedata, vilket ibland kunde resultera i att du faktiskt fick fel personnummer. Än idag lever det äldre som faktiskt har fel personnummer, där deras födelsedata är felaktiga.
Lite då och då dyker det upp "sena" släktingar som faktiskt har felaktiga personnummer när man själv kartlägger dem via kyrkbokföringen. Där man tydligt kan se att personen är född på dag 1 i födelseboken, denna dag är avskriven i husförhörslängden eller mantalslängden, för att sedan ändras och skrivas av felaktigt efter 10 år. Den senaste avskrivningen blev sedan personnumret 1947, 1967 sant 1991. Mycket av det data som överfördes från kyrkobokföringen till Skatteverket anno 1991 blev fel.
Citera
2024-12-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det vore mer intressant att veta varför du anser att personnummer ska vara kopplade till ett DNA-register. Varför det inte ska vara det är så pass enkelt att förklara med integritet.

Jag förstår integritetsdilemmat som du nämner, men samtidigt finns det ingen integritet i praktiken i dagens digitala värld.

Utgår att du använder en smartphone precis som jag, så fort vi tryckte på on knappen i respektive enhet har Apple, Google och Meta kartlagt både dig och mig, plussa på lite AI där så har de allt om dig och mig förutom DNA profilen om nu inte MyHeritage och övriga tjänster delar det i det dolda.

Plantera DNA som någon skriver är ganska långsökt då vi lever i en av världens starkaste demokratier.
Ingen myndighet i Sverige kan agera på det sättet.

Mina funderingar om registrering av DNA mot personnummer avser givetvis mot berörda myndigheter, inte för allmän beskådan.

PKU-Biobanken finns redan och den har redan använts för att knyta brott i undantagsfall.

https://www.karolinska.se/vard/funktion/funktion-medicinsk-diagnostik-karolinska/vardgivare/kul/centrum-for-medfodda-metabola-sjukdomar/pku-biobank/

Vanligt redigt folk som Sonny och Conny ihop med Hilda och Britt har knappast något att oroa sig för.

Jag vet inte om du har följt kalla fall som blivit uppklarade med hjälp av biobanker av privatdetektiver, det skall inte vara så, vi måste ge vår polis och rättsväsende moderna verktyg att arbeta med, folk skall inte vara tvungna att vända sig sig till ”privathittepåpoliser” för att klara upp brott.

Det anländer folk till Sverige med barnaskaror som de inte är biologiska föräldrar till, det har uppdagats vid något tillfälle, diffusa anhöriginvandringar, varför inte använda dna tekniken när den redan finns och uppfyller sin funktion.

Privata aktörer skall vara uteslutna från statens bio-bank givetvis, försäkringsbolag har ingen tillgång till informationen, endast via åklagare om de önskar säkerställa att rätt person avlidit ifall det skulle finnas frågetecken där, fortfarande via åklagare.

Integritet i dagens samhälle är endast en illusion.
Citera
2024-12-09, 23:57
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Plantera DNA som någon skriver är ganska långsökt då vi lever i en av världens starkaste demokratier.
Ingen myndighet i Sverige kan agera på det sättet.

Mina funderingar om registrering av DNA mot personnummer avser givetvis mot berörda myndigheter, inte för allmän beskådan.

PKU-Biobanken finns redan och den har redan använts för att knyta brott i undantagsfall.

https://www.karolinska.se/vard/funktion/funktion-medicinsk-diagnostik-karolinska/vardgivare/kul/centrum-for-medfodda-metabola-sjukdomar/pku-biobank/

Vanligt redigt folk som Sonny och Conny ihop med Hilda och Britt har knappast något att oroa sig för.
Integritet i dagens samhälle är endast en illusion.

Du har dålig koll på verkligheten... Vad du menar med att sverige skulle vara en av världens starkaste demokratier för du gärna bevisa.
Citera
2024-12-10, 07:13
Medlem
Citat:
Sverige införde personnummer fullt ut 1967. Ett grymt system att hålla reda på befolkningen och underlätta väldigt mycket för den enskilde medborgaren också.
Då var det inga protester.

Det är dags att uppgradera det systemet då världsläget ser helt annorlunda ut idag, fria EU gränser, ökade flyktingströmmar oftast med oklar personidentitet osv.

Det är dags att man kopplar ett DNA profil till varje personnummer/samordningsnummer.

Det skulle bespara oss enorma resurser inom det mesta, vården, polisen, rättsväsendet, förhindra att folk byter identitet okontrollerat, man läser om exempel där någon utvisas under en identitet för att sedan ta vändande plan under annan identitet e.dyl.

Den regering som inför det här utan att ta hänsyn till en massa konspiratörers sjukliga tankar har min röst.

Skulle vara intressant att höra hur andra ställer sig till det ?
Personligen har jag inget emot ett DNA-register på ALLA som vill bli och som är svenska medborgare. Men, jag misstänker att C-pederasterna, M-HBQT personerna och S-blattarna tillsammans med V-blattarna inte är så intresserade. För hela iden med att kunna begå brott är ju att undvika upptäckt och dom även om Gustav Hemming struntade i förstnämnda.

Men, ja, ett DNA-register och ett blodprov skulle underlätta väldigt mycket både avseende polisiära utredningar och undvika s.k. "dubbla identiteter" bland blattarna. Finns det några nackdelar? Ja, ett DNA-register skulle nog gärna läkemedelsbolagen gärna vilja komma åt och även de som vill börja nacka folk p.g.a. "fel" DNA-kopplingar.

Dock, i slutändan blir det ju alltid så att folk drar sig i det längsta tills de slutligen blir tvungna av nöden att genomföra det. Om DNA-registret är under offentlig kontroll, kontrollerad av domstol där enbart åklagares beslut ger tillåtelse till matchning så finns det nominellt ett skyddsnät.

Frågan är bara hur långt situationen ska få gå innan någon till slut faktiskt föreslår det och en acceptans tillkommer.
Citera
2024-12-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Personligen har jag inget emot ett DNA-register på ALLA som vill bli och som är svenska medborgare. Men, jag misstänker att C-pederasterna, M-HBQT personerna och S-blattarna tillsammans med V-blattarna inte är så intresserade. För hela iden med att kunna begå brott är ju att undvika upptäckt och dom även om Gustav Hemming struntade i förstnämnda.

Men, ja, ett DNA-register och ett blodprov skulle underlätta väldigt mycket både avseende polisiära utredningar och undvika s.k. "dubbla identiteter" bland blattarna. Finns det några nackdelar? Ja, ett DNA-register skulle nog gärna läkemedelsbolagen gärna vilja komma åt och även de som vill börja nacka folk p.g.a. "fel" DNA-kopplingar.

Dock, i slutändan blir det ju alltid så att folk drar sig i det längsta tills de slutligen blir tvungna av nöden att genomföra det. Om DNA-registret är under offentlig kontroll, kontrollerad av domstol där enbart åklagares beslut ger tillåtelse till matchning så finns det nominellt ett skyddsnät.

Frågan är bara hur långt situationen ska få gå innan någon till slut faktiskt föreslår det och en acceptans tillkommer.

Klarsynt och god analys av dig !
Citera
2024-12-12, 10:22
Avslutad
Ser inga större problem med det. Tvärt om skulle det kunna leda till lite insyn och ordning o reda.

Alla som är paranoida hur det kan missbrukas kan jag förklara att om staten eller någon myndighet vill använda det som ett verktyg för att sätta dit någon oskyldig för brott så har de redan alla verktyg de behöver för att göra det utan att behöva tillgång till ditt DNA. Det är inte svårare än att ändra några tecken på ett papper så finns din telefon på en viss plats på viss tid, har skickat meddelande med viss text och ringt folk.
Citera
2024-12-15, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Du har dålig koll på verkligheten... Vad du menar med att sverige skulle vara en av världens starkaste demokratier för du gärna bevisa.

Du menar din verklighet 😇
Citera
2024-12-15, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Ser inga större problem med det. Tvärt om skulle det kunna leda till lite insyn och ordning o reda.

Alla som är paranoida hur det kan missbrukas kan jag förklara att om staten eller någon myndighet vill använda det som ett verktyg för att sätta dit någon oskyldig för brott så har de redan alla verktyg de behöver för att göra det utan att behöva tillgång till ditt DNA. Det är inte svårare än att ändra några tecken på ett papper så finns din telefon på en viss plats på viss tid, har skickat meddelande med viss text och ringt folk.

Tack !
Alltid uppskattat med pålästa människor,
God analys av dig Ultra🙏🏻
Citera
2024-12-15, 09:33
Medlem
Ja till detta.

Det finns två sorters människor. Dömda och ännu icke dömda.
Citera
2024-12-15, 09:41
Medlem
Polisen tog mina fingeravtryck i samband med att jag spenderade en natt i häkte. Absolut inget som ledde till åtal och än mindre till dom. Känns sådär att de nu har mina fingeravtryck för resten av mitt liv faktiskt.
Citera
2024-12-15, 10:08
Medlem
Sladdarens avatar
Behövs bara för den invandrande befolkningen / invandrare

Som söker asyl, ska jobba i landet, UT eller har inget svenskt pass men annat pass eller ingen identitet
Eller har suspekt förfalskat sitt leg eller pass

Tror inte heller det behövs en exakt DNA profil kopplad till det, faktiskt ingen alls
Kan räcka med finger avtryck inkl iris-igenkänning

Varför göra så stor grej av det ? Att nån konspiratorisk ska ha tillgång till hela din DNA sträng är helt onödigt, faktiskt inte alls nödvändigt för att veta att du är du och ingen annan

Om man vill kan passet, körtkortet ha ett chip som har dessa data kopplade till personen som håller i ID kortet så det är en korrekt match

Har nog inget med integritet att göra utan att man har rätt att vistas i landet av olika skäl eller inte
Detta gäller dock inte svenskar som har sina släktingar kusiner här och far och morföräldrar här i generationer. Det finns redan register på det liksom fast de är hållna av sjukvården och tandläkare mm
och inte spridda till polisen eller andra myndigheter
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-15 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in