• 1
  • 2
2024-12-08, 23:16
Medlem
Sverige infrde personnummer fullt ut 1967. Ett grymt system att hlla reda p befolkningen och underltta vldigt mycket fr den enskilde medborgaren ocks.
D var det inga protester.

Det r dags att uppgradera det systemet d vrldslget ser helt annorlunda ut idag, fria EU grnser, kade flyktingstrmmar oftast med oklar personidentitet osv.

Det r dags att man kopplar ett DNA profil till varje personnummer/samordningsnummer.

Det skulle bespara oss enorma resurser inom det mesta, vrden, polisen, rttsvsendet, frhindra att folk byter identitet okontrollerat, man lser om exempel dr ngon utvisas under en identitet fr att sedan ta vndande plan under annan identitet e.dyl.

Den regering som infr det hr utan att ta hnsyn till en massa konspiratrers sjukliga tankar har min rst.

Skulle vara intressant att hra hur andra stller sig till det ?
Citera
2024-12-08, 23:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csi-sthlm

Det vore mer intressant att veta varfr du anser att personnummer ska vara kopplade till ett DNA-register. Varfr det inte ska vara det r s pass enkelt att frklara med integritet.
Citera
2024-12-08, 23:39
Medlem
Kan vi inte lika grna koppla penislngd och vilken storlek p pattarna folk har till personnumret istllet? Men hur ska man gra med alla ladyboys?🤔 Svr frga.
Citera
2024-12-08, 23:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Sverige infrde personnummer fullt ut 1967. Ett grymt system att hlla reda p befolkningen och underltta vldigt mycket fr den enskilde medborgaren ocks.

Det r dags att uppgradera det systemet d vrldslget ser helt annorlunda ut idag, fria EU grnser, kade flyktingstrmmar oftast med oklar personidentitet osv.

Det r dags att man kopplar ett DNA profil till varje personnummer/samordningsnummer.

Det skulle bespara oss enorma resurser inom det mesta, vrden, polisen, rttsvsendet, frhindra att folk byter identitet okontrollerat, man lser om exempel dr ngon utvisas under en identitet fr att sedan ta vndande plan under annan identitet e.dyl.

Den regering som infr det hr utan att ta hnsyn till en massa konspiratrers sjukliga tankar har min rst.

En bra brjan kan vara att infra det fr alla som dms till fngelse?
Det r vl nd i frsta hand brottslingar vi vill komma t och d drabbar det alla oavsett etnicitet.
Citera
2024-12-08, 23:41
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:

Jag vet inte varfr, men jag fr rysningar av att tnka p det. Det r s kliniskt p ngot vis, det r nstan ett psykopatiskt tillvgagngsstt.
Den ultimata kontrollen, jag motstter mig det.
Om vi mnniskor ska kunna utvecklas s behvs det ett utrymme fr frihet, det du vill ha total kontroll och det r den raka motsattsen till vad jag str fr.
Vem fan r du att fresprka en minutis kontroll av mnniskan och vem fan r det som kan komma att tycka sig ha rtten att kontrollera och vervaka sitt folk p det viset!? Det dr r ondsint, bcksvart.
Citera
2024-12-09, 00:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Man behver inte vara konspiratoriskt lagd fr att inse att vi inte vet hur landet och vrlden ser ut om 20, 50 eller hundra r.
Ett allmnt DNA-register kan utnyttjas grovt av de som i framtiden har makten.
Ditt, och mitt, DNA sger inte bara en del om dig och ditt frflutna, men ocks om dina barn, barnbarn och andra efterkommande.

Det kan ocks ppekas att ett sdant register skulle vara vrt mer n gulf fr frskringsbolagen.
Hur skulle frskringspremierna se ut om registret visade att du har anlag fr xxxxx?
Om du alls kan frskra dig.
Citera
2024-12-09, 00:12
Medlem
sommarlovs avatar
Vi kan inte topsa hela befolkningen, bara fr att ngra f begr brott.
Det rcker med alla invandrare och andra hgoddsare.
Citera
2024-12-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi kan inte topsa hela befolkningen, bara fr att ngra f begr brott.
Det rcker med alla invandrare och andra hgoddsare.

Jag r frvisso lite skeptisk till tanken om att ha ett DNA register kopplat till personnummer. Jag vet inte riktigt om frdelarna skulle vervga nackdelarna. Det skulle behva vara vldigt strikt reglerat hur det fr anvndas om vi sger som s. Alla frskringsbolag och annat skall hllas jvligt lngt borta frn det.

Men det r klart att det gr att topsa hela befolkningen om man vill. Bara man gr det ver lite tid. Det r inte s att vi behver ha topsare-dagen d vi p ngot stt skall topsa 10 miljoner mnniskor. Men sl ut det ver en 5-10 rs period. Topsa folk nr de besker sjukhuset eller en vrdinrttning eller dms till fngelse eller liknande. S bygger du sakta upp det hela. Det kommer alltid finnas lite friska mnniskor som faller mellan stolarna och d fr man vl kalla dem, ett slags uppsamlingsheat.

Skall man ha ett s skall man ha ett och d skall alla vara med. Annars blir det lite fnigt. Det gr inte bara sga att vi skall ha med de skyldiga. Fr det finns som sagt andra saker som man kan anvnda det till, forskning exempelvis och d vill man ha ett bredare utbud n svartskallar och fngelsekunder.
Citera
2024-12-09, 04:40
Medlem
Citat:

Ett bra stt att veta att vem personen ifrga r och spar arbete och frgetecken.
Citera
2024-12-09, 05:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En bra brjan kan vara att infra det fr alla som dms till fngelse?
Det r vl nd i frsta hand brottslingar vi vill komma t och d drabbar det alla oavsett etnicitet.
Enligt regeringens nya biometrilag (Prop. 2024/25:37) ska det bli obligatoriskt att ta dna-prov (tillsammans med fingeravtryck och ansiktsfotografi) p alla som anhlls eller hktas misstnkta fr brott. Om allt gr som det ska i riksdagen trder frndringarna i kraft den 1 juli 2025.
Citera
2024-12-09, 05:16
Medlem
Egentligen har vi pbrjat biometric id registrering via fingeravtryck vid passanskan. DNA, visst men det tcker lngt med fingeravtryck kopplat till person-/samordnings-/eller reservnummer. Lgg till att alla asylrenden dr biometric id registrering finns.

joinen/kopplingen finns inte i dagens system men rent praktiskt finns alla uppgifter, en lagndring skall till s kan ett myndighetsregister utvecklas dr ett "dummy-id" sparas som binder samman biometric spr till fysisk person. Ett sdant frfarande mjliggr fr t ex polisen att med enklel mobil fingeravtryckslsare uppkopplat mot registret direkt kontrollera o identifiera personer vid visitationer eller gripanden.
Citera
2024-12-09, 08:13
Medlem
Fingeravtryck duger gott, som det r idag i vra pass. Det r helt rimligt att registrera alla invandrare/asylanter med fingeravtryck. Vill de ha ngot fr de ge ngot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in