2024-12-08, 23:16
Medlem
Sverige införde personnummer fullt ut 1967. Ett grymt system att hålla reda på befolkningen och underlätta väldigt mycket för den enskilde medborgaren också.
Då var det inga protester.

Det är dags att uppgradera det systemet då världsläget ser helt annorlunda ut idag, fria EU gränser, ökade flyktingströmmar oftast med oklar personidentitet osv.

Det är dags att man kopplar ett DNA profil till varje personnummer/samordningsnummer.

Det skulle bespara oss enorma resurser inom det mesta, vården, polisen, rättsväsendet, förhindra att folk byter identitet okontrollerat, man läser om exempel där någon utvisas under en identitet för att sedan ta vändande plan under annan identitet e.dyl.

Den regering som inför det här utan att ta hänsyn till en massa konspiratörers sjukliga tankar har min röst.

Skulle vara intressant att höra hur andra ställer sig till det ?
Citera
2024-12-08, 23:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csi-sthlm

Det vore mer intressant att veta varför du anser att personnummer ska vara kopplade till ett DNA-register. Varför det inte ska vara det är så pass enkelt att förklara med integritet.
Citera
2024-12-08, 23:39
Medlem
Kan vi inte lika gärna koppla penislängd och vilken storlek på pattarna folk har till personnumret istället? Men hur ska man göra med alla ladyboys?🤔 Svår fråga.
Citera
2024-12-08, 23:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Sverige införde personnummer fullt ut 1967. Ett grymt system att hålla reda på befolkningen och underlätta väldigt mycket för den enskilde medborgaren också.

Det är dags att uppgradera det systemet då världsläget ser helt annorlunda ut idag, fria EU gränser, ökade flyktingströmmar oftast med oklar personidentitet osv.

Det är dags att man kopplar ett DNA profil till varje personnummer/samordningsnummer.

Det skulle bespara oss enorma resurser inom det mesta, vården, polisen, rättsväsendet, förhindra att folk byter identitet okontrollerat, man läser om exempel där någon utvisas under en identitet för att sedan ta vändande plan under annan identitet e.dyl.

Den regering som inför det här utan att ta hänsyn till en massa konspiratörers sjukliga tankar har min röst.

En bra början kan vara att införa det för alla som döms till fängelse?
Det är väl ändå i första hand brottslingar vi vill komma åt och då drabbar det alla oavsett etnicitet.
Citera
2024-12-08, 23:41
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:

Jag vet inte varför, men jag får rysningar av att tänka på det. Det är så kliniskt på något vis, det är nästan ett psykopatiskt tillvägagångssätt.
Den ultimata kontrollen, jag motsätter mig det.
Om vi människor ska kunna utvecklas så behövs det ett utrymme för frihet, det du vill ha total kontroll och det är den raka motsattsen till vad jag står för.
Vem fan är du att förespråka en minutiös kontroll av människan och vem fan är det som kan komma att tycka sig ha rätten att kontrollera och övervaka sitt folk på det viset!? Det där är ondsint, bäcksvart.
Citera
2024-12-09, 00:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att inse att vi inte vet hur landet och världen ser ut om 20, 50 eller hundra år.
Ett allmänt DNA-register kan utnyttjas grovt av de som i framtiden har makten.
Ditt, och mitt, DNA säger inte bara en del om dig och ditt förflutna, men också om dina barn, barnbarn och andra efterkommande.

Det kan också påpekas att ett sådant register skulle vara värt mer än gulf för försäkringsbolagen.
Hur skulle försäkringspremierna se ut om registret visade att du har anlag för xxxxx?
Om du alls kan försäkra dig.
Citera
2024-12-09, 00:12
Medlem
sommarlovs avatar
Vi kan inte topsa hela befolkningen, bara för att några få begår brott.
Det räcker med alla invandrare och andra högoddsare.
Citera
2024-12-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi kan inte topsa hela befolkningen, bara för att några få begår brott.
Det räcker med alla invandrare och andra högoddsare.

Jag är förvisso lite skeptisk till tanken om att ha ett DNA register kopplat till personnummer. Jag vet inte riktigt om fördelarna skulle överväga nackdelarna. Det skulle behöva vara väldigt strikt reglerat hur det får användas om vi säger som så. Alla försäkringsbolag och annat skall hållas jävligt långt borta från det.

Men det är klart att det går att topsa hela befolkningen om man vill. Bara man gör det över lite tid. Det är inte så att vi behöver ha topsare-dagen då vi på något sätt skall topsa 10 miljoner människor. Men slå ut det över en 5-10 års period. Topsa folk när de besöker sjukhuset eller en vårdinrättning eller döms till fängelse eller liknande. Så bygger du sakta upp det hela. Det kommer alltid finnas lite friska människor som faller mellan stolarna och då får man väl kalla dem, ett slags uppsamlingsheat.

Skall man ha ett så skall man ha ett och då skall alla vara med. Annars blir det lite fånigt. Det går inte bara säga att vi skall ha med de skyldiga. För det finns som sagt andra saker som man kan använda det till, forskning exempelvis och då vill man ha ett bredare utbud än svartskallar och fängelsekunder.
Citera
2024-12-09, 04:40
Avslutad
Citat:

Ett bra sätt att veta att vem personen ifråga är och spar arbete och frågetecken.
Citera
2024-12-09, 05:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En bra början kan vara att införa det för alla som döms till fängelse?
Det är väl ändå i första hand brottslingar vi vill komma åt och då drabbar det alla oavsett etnicitet.
Enligt regeringens nya biometrilag (Prop. 2024/25:37) ska det bli obligatoriskt att ta dna-prov (tillsammans med fingeravtryck och ansiktsfotografi) på alla som anhålls eller häktas misstänkta för brott. Om allt går som det ska i riksdagen träder förändringarna i kraft den 1 juli 2025.
Citera
2024-12-09, 05:16
Medlem
Egentligen har vi påbörjat biometric id registrering via fingeravtryck vid passansökan. DNA, visst men det täcker långt med fingeravtryck kopplat till person-/samordnings-/eller reservnummer. Lägg till att alla asylärenden där biometric id registrering finns.

joinen/kopplingen finns inte i dagens system men rent praktiskt finns alla uppgifter, en lagändring skall till så kan ett myndighetsregister utvecklas där ett "dummy-id" sparas som binder samman biometric spår till fysisk person. Ett sådant förfarande möjliggör för t ex polisen att med enklel mobil fingeravtrycksläsare uppkopplat mot registret direkt kontrollera o identifiera personer vid visitationer eller gripanden.
Citera
2024-12-09, 08:13
Medlem
Fingeravtryck duger gott, som det är idag i våra pass. Det är helt rimligt att registrera alla invandrare/asylanter med fingeravtryck. Vill de ha något får de ge något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in