Citat:
Nej du blandar dels ihop miners med mining pool. Att mina går inte bara ut på att hasha transaktioner*nonce utan att propagera denna information till övriga nätverkets noder först också. Det är vad som krävs för att ”vinna” så det finns en mycket starkare koppling till miners uppkoppling till dom andra än bara själva hashningen som dock kan vara distribuerad. Det är och därför BTC redan är ”centraliserat” i detta avseende också, eftersom det är lika få entiteter som faktiskt propagerar block som i de andra kedjespetsarna (bch/bsv) och alltså på samma sätt principiellt kan blockera transaktioner lika lätt… det finns dock inte sådant incitament.Det är stora miningpooler du syftar på alltså? Ja du har rätt att det är önskvärt att dom var ännu flera och mycket mindre. Men det ska fortfarande mycket till för att censurera en transaktion. Särskilt då en pool består av flera miners.
Bemöt argumenten istället för iterera om pyramidspel.
Bemöt argumenten istället för iterera om pyramidspel.
Dessutom misstar du den organiskt konsoliderade effekten mognaden av en marknad har på antalet aktörer för centralisering. Detta gäller pengar som produkt lika mycket som platt-tv eller bilindustrin vilken du kan se har konsolideras från många fler aktörer tidigare. Det blir så när marknaden undan för undan hittar vem som gör något bäst.
Det blir som sagt ett centralt beslut att försöka ”decentralisera” protokollet snarare än låta marknaden arbeta fritt med blockstorleken.
Du anför dock själv få argument utan försöker endast ifrågasätta min karaktär genom att påstå att jag inte anför något sakligt vilket helt enkelt inte stämmer i jämförelse med din egen ansats.