2024-12-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Verkligheten räcker inte till. Hade den gjort det så hade alla varit nöjda och inga religioner hade behövts.
Livet är alldeles för svarslöst och kaotiskt för att anses vara något bra.

Ändå anser en stor majoritet att de är lyckliga.
I Finland 80%

https://si.se/finland-ar-varldens-lyckligaste-land-var-betyder-lycka-for-konkurrenskraften/#:~:text=SI%253As%2520aktuella%2520studie%2520av,p %C3%A5%2520en%2520rad%2520olika%2520s%C3%A4tt.

Nästan 80% tvivlar på om det finns en gud

https://fof.se/artikel/2018/10/listan-har-ar-tron-pa-gud-storst-i-europa/

Din sista mening borde du avslutat ” jag anser Livet alldeles för svarslöst och kaotiskt för att jag skall anse det vara något bra.”

Ta ansvar för dina åsikter och förstå vad det ansvaret innebär är mitt tips till dig.
Citera
2024-12-11, 23:54
Medlem
Knight.N.Calculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ta ansvar för dina åsikter och förstå vad det ansvaret innebär är mitt tips till dig.
Det var mig sannerligen ett redigt tips.
Tyvärr är detta ansvar en för stor tyngd att bära för de som mest skulle behöva syna sina åsikter.

Ressentiment, sa Kierkegaard och Nietzsche.
De hade rätt.

”De sista/lägsta av människor”, Letzter Mensch.
Citera
2024-12-12, 00:36
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ändå anser en stor majoritet att de är lyckliga.
I Finland 80%

https://si.se/finland-ar-varldens-lyckligaste-land-var-betyder-lycka-for-konkurrenskraften/#:~:text=SI%253As%2520aktuella%2520studie%2520av,p %C3%A5%2520en%2520rad%2520olika%2520s%C3%A4tt.

Nästan 80% tvivlar på om det finns en gud

https://fof.se/artikel/2018/10/listan-har-ar-tron-pa-gud-storst-i-europa/

Din sista mening borde du avslutat ” jag anser Livet alldeles för svarslöst och kaotiskt för att jag skall anse det vara något bra.”

Jag tar ansvar för mina åsikter så börja du ta ansvar för dina felaktiga påståenden istället.

"Jag anser livet vara alldeles för svarslöst och kaotiskt för att jag skall anse det vara något bra.”

Är du nöjd nu?
Citera
2024-12-12, 00:44
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag tycker det är skönt att livet är meningslöst. Det betyder att jag kan göra vad jag vill. Vill jag hoppa i sängen så gör jag det och ingen kan stoppa mig 😂

Fast det finns inga bevis för att det saknar mening så grubblerierna slocknar inte helt.
Hade man kunnat lägga fram bevis på att livet är poänglöst, ja då hade jag tagit ett glädjeskutt.
Citera
2024-12-12, 00:48
Medlem
Citat:
Jag tycker att man ska få välja själv hur många barn man vill skaffa. Det är det mest naturliga.

Min fetning: man är i detta fall en kvinna, nämligen barnets mamma! Inga bärare av Y-kromosomer skall ha rätt att kräva si eller så mycken avkomma av henne! Naturlighet eller onaturlighet oavsett!
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-12-12 kl. 00:51.
Citera
2024-12-12, 01:05
Medlem
Citat:
Fast det finns inga bevis för att det saknar mening så grubblerierna slocknar inte helt.
Hade man kunnat lägga fram bevis på att livet är poänglöst, ja då hade jag tagit ett glädjeskutt.

Hur skulle någon kunna påvisa poänglöshet?

Men, vilken "poäng" skulle ens, realistiskt, kunna finnas?

"You will eat, by and by,
In that glorious land above the sky;
Work and pray, live on hay
You'll get pie in the sky when you die."
Citera
2024-12-12, 01:33
Bannlyst
Citat:

Vari skulle meningen bestå? Läs mitt inlägg #4299. Precis allting man gör i livet fungerar på det sättet. Om man befrias från att arbeta för sitt uppehälle så måste man hitta på andra saker att göra. Det är skönt att slappa, om man inte har en väldigt rastlös personlighet, men man är tvungen att aktivera sig, för annars blir man sjuk av leda. Bara existera går inte.
Citera
2024-12-12, 01:40
Bannlyst
Citat:
Hade folk haft tillgång till sådana piller skulle vi se betydligt fler självmord

Helt säkert. Redan på 1980-talet var det fem gånger fler människor som sköt sig i staten Washington i USA än den kanadensiska grannprovinsen British Columbia, eftersom det i Washington bara var att gå och köpa ett skjutvapen. Det skulle öka ännu mer överallt om man hade ett piller som gjorde det helt lugnt och oblodigt.

Ironiskt nog var det en gång i tiden väldigt lätt att ta livet av sig med barbiturater, eftersom de användes som sömnmedel, men de fasades ut i nästan alla länder från början av 1960-talet till någon gång på 1980-talet ungefär.

Klassikern Vesparax. 30 tabletter brukade räcka för att man skulle lämna denna onda värld för gott.
Citera
2024-12-12, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Vari skulle meningen bestå? Läs mitt inlägg #4299. Precis allting man gör i livet fungerar på det sättet. Om man befrias från att arbeta för sitt uppehälle så måste man hitta på andra saker att göra. Det är skönt att slappa, om man inte har en väldigt rastlös personlighet, men man är tvungen att aktivera sig, för annars blir man sjuk av leda. Bara existera går inte.

Det går skitbra att bara existera; problemet är att ändå kunna försörja sig!

Inget hindrar någon att, som Christopher McCandless, flytta ut i vildmarken och försöka överleva där!

(Men det gick ju, tyvärr, inte så bra!)
Citera
2024-12-12, 05:53
Medlem
Citat:
Jag tycker det är skönt att livet är meningslöst. Det betyder att jag kan göra vad jag vill. Vill jag hoppa i sängen så gör jag det och ingen kan stoppa mig 😂
Ja, och det gör att man inte behöver vara rädd för att misslyckas. Så man kan gå sin egen väg i livet.
Citera
2024-12-12, 08:36
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hur skulle någon kunna påvisa poänglöshet?

Men, vilken "poäng" skulle ens, realistiskt, kunna finnas?

"You will eat, by and by,
In that glorious land above the sky;
Work and pray, live on hay
You'll get pie in the sky when you die."

Om vi hade 100% vattentäta bevis för att medvetandet är en funktion av hjärnan så hade åtminstone jag ansett livet vara meningslöst.
Citera
2024-12-12, 08:51
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Som redan har påpekats till leda av många deltagare i tråden, så är livets meningslöshet väldigt lätt att bevisa. Det Schopenhauer skrev redan 1851 i Parerga und Paralipomena är tidlöst.

Sålunda: även om man har god hälsa, så upptas ens liv antingen av att göra saker för att livet ska fortsätta att upprätthållas, d.v.s. tjäna pengar, äta, sova, skydda sig mot elementen; eller, när man inte behöver göra detta, av coping, d.v.s. att sysselsätta sig med något som distraherar från det faktum att det nakna livet inte har något inre värde: hobbies, restaurang- och krogbesök, resor till främmande platser, prata strunt osv.

Även om man har en slackerpersonlighet - jag har det själv till stor del - så blir man vid längre perioder av overksamhet rastlös. Dessutom förfaller kroppen och sinnet, om de inte hålls vid ett minimum av rörelse och intellektuell verksamhet.

"Den första uppgiften är alltså att vinna något och den andra att, sedan detta är vunnet, göra detsamma oförnimbart - eljest blir det en börda." Parerga und Paralipomena §146, 1929 års svenska utgåva.

Detta går aldrig att komma ifrån. På grund av entropin och homeostasen, som reglerar alla levande kroppar, så är det en naturlag att det bara kan vara på det här sättet. Ingen teknisk utveckling, hur avancerad den någonsin blir, kan någonsin avhjälpa detta!

Om problemet är att tillvaron i grunden är långtråkig att man alltid söker efter ny stimulans, då borde ju ett förslag vara att skaffa nåt vettigt att göra under dagarna samt att nöja sig med en enkel livsstil.
Inte för att det kommer göra livet meningsfullt men för att försöka vara lite lösningsorienterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in