2024-12-08, 11:19
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/personuppgifter-kan-ha-lackt-genom-nya-journalsystemet-millenium

Alltså vad i helvete? Det är bara lager på lager på nytt lager i denna haveriskandal? Man blir ju bara direkt fly förbannad och får begynnande hjärnblödning.

Det är väl nära inpå direkt självklart att ett system som hanterar så känsliga uppgifter ska pinga inloggningskortet efter existens flera gånger i minuten, och om två sådana pingar efter varandra misslyckas, spara det som är inskrivet i de akter som är uppe, sen logga ut och låsa systemet direkt?
Hur kan informationssäkerhetschefen ens tillåta att systemet överhuvudtaget får driftsättas med ett så allvarligt säkerhetsproblem ? Eller saknar han ett sådant mandat ?
Vad jag kan läsa ut ur texten så har man tydligen noterat att systemet inte loggar ut användaren när inloggningskortet tas ur men att Oracle - och detta känner jag igen mycket väl - svarat att detta är per design. Dvs det är så här det fungerar och är designat och ni är en så liten kund att det kommer vi inte att ändra på för ingen annan kund har klagat.
Det är baksidan när man haft som skallkrav att systemet ska vara "väl beprövat" och vara installerat hos många kunder internationellt. Du blir en liten kund av många med minimal möjlighet att få igenom förändringar av arbetsgång och funktionalitet som inte funkar för just dig. Långnäsa mao.
Senast redigerad av Konsult TT 2024-12-08 kl. 11:23.
Citera
2024-12-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Det är baksidan när man haft som skallkrav att systemet ska vara "väl beprövat" och vara installerat hos många kunder internationellt. Du blir en liten kund av många med minimal möjlighet att få igenom förändringar av arbetsgång och funktionalitet som inte funkar för just dig. Långnäsa mao.

Ja, detta är en viktig punkt. Några tankar här....

Detta är ett exempel på att "väl beprövat" och "best practice" är termer som långt ifrån alltid håller sig. Beprövat i vilket sammanhang? Och vad säger sig att vedertagen "best practice" är någon bra praxis - alls? Om det är praxis i ett land, kan denna ändå vara lagvidrig och verka helt orimlig i ett annat.

Det bör ju också övervägas om system som har inblandade budgetar i den här klassen rimligen skulle vara open source för att undvika hinder i utveckling och underhåll och att bli totalt söndermjölkad av ett storbolag som antingen är inkompetent eller vägrar göra ändringar pga policy eller praxis. Med en budget på flera miljarder inblandad finns det pengar för att göra en användbar ansats till ett system - från grunden - utan någon som helst tvekan. Det skulle dessutom cirkulera pengar och dela ut fina starter på karriärer till våra inhemska färskbakade dataingenjörer och undvika att slaska för mycket till amerikanska jättar.
Citera
2024-12-08, 15:18
Medlem
Massajens avatar
Agnes Wold hade en bra kommentar.

https://www.expressen.se/kronikorer/agnes-wold/darfor-gick-jattesystemet-millennium-at-helvete/

En hel del handlar om det undermåliga ledarskapet som närs av en kvasipsykologisk filosofi. Professionell kunskap och erfarenhet på vårdgolvet räknas inte utan blir något som ska "hanteras".
Citera
2024-12-08, 21:12
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Agnes Wold hade en bra kommentar.

https://www.expressen.se/kronikorer/agnes-wold/darfor-gick-jattesystemet-millennium-at-helvete/

En hel del handlar om det undermåliga ledarskapet som närs av en kvasipsykologisk filosofi. Professionell kunskap och erfarenhet på vårdgolvet räknas inte utan blir något som ska "hanteras".
GP och BT släpper nya artiklar eller insändare nästan varje dag med nytt sprängstoft om Millennium. Tyvärr är det flesta artiklarna endast för prenumeranter.
Citera
2024-12-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Två frågor, med följdfrågor, som jag funderar på...

Hur kom det sig att VGR bestämde sig för att inte använda samma journalsystem som i stort sett alla andra landsting? Blev det verkligen billigare?

Hur kom det sig att VGR och Region Skåne bestämde sig för att "förbättra" det amerikanska journalsystemet Cerner (aka Millennium) var för sig? Blev det verkligen billigare än att samarbeta?

PS
Min google-fu räckte inte till för att besvara de enkla frågorna...

Och min AI spottar bara ut sig en ordsallad av nonsens...
VGR hade som krav att systemet skulle köras på VGR:s egna servrar medan Skåne valde Cerners molntjänst. Skånes lösning bryter därmed mot såväl EU-lag (Schrema2) som svensk lag.
I slutändan visade det sig att även VGR:s lösning kräver molntjänst i vissa delar av Millennium.
Citera
2024-12-09, 12:30
Medlem
Konsult TTs avatar
Vet inte om någon redan lagt ut det - men här är VGRs klagobrev till Cerner som skickades 2 februari 2022:
https://assets.ctfassets.net/e03pgm1m5c6m/47Ps5KF2CBkLKwejWjQ8nR/30e4cd79e4949ebac95c670bbef5bd0f/brev-fran-vgr-till-cerner-22020266.pdf
Senast redigerad av Konsult TT 2024-12-09 kl. 12:32.
Citera
2024-12-09, 21:48
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Nu när projektet är klart, är det dags att hitta några syndabockar!

Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
KPMG, som alltså har en 30-årig relation med Oracle, ska nu göra en granskning för 3,7 miljoner av skattebetalarnas pengar.

Enligt regionen är de "oberoende". Det här landet alltså, stolt svensk skattebetalare...

När jag först hörde att den globala kolossen KPMG med 300000 anställda skulle granska Millennium, trodde jag att de hade en egen "Red Adair" som åkte jorden runt och släckte bränder.

Men istället visar det sig att VGR anlitar en lokal revisionsbyrå för att "granska". Eftersom KPMG inte besitter någon ADB-utvecklingskompetens, finns det bara två tänkbara förklaringar till att de anlitas: VGR:s ekonomidirektör anlitar sina kompisar från Handels -- eller att KPMG:s egentliga uppdrag är att hänga ut några lämpliga syndabockar, helst konsulter eller möjligen medarbetare på en lägre nivå i VGR-pyramiden än ekonomidirektören. Alltså inga politiker och absolut inga VGR-direktörer...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kpmg-ska-granska-vgrs-inforande-av-millennium-har-varit-partner-med-oracle-i-30-ar

Citat:
Därför ser hon KPMG som oberoende, hör Ann-Charlotte Järnström, ekonomidirektör på VGR.
Vi har gjort ett avtal med KPMG Sverige, som är ett fristående bolag.
PS
Man hade kunnat förvänta sig att VGR flög in Jonny Magnusson i en ambulanshelikopter till styrelserummet i Vänersborg för att visa lite militärt ledarskap i några minuter. Något liknande:

https://www.youtube.com/watch?v=fij_ixfjiZE

Citat:
Margin Call 2011 Senior Partners Emergency Meeting

Men det är nog tveksamt att Jonny ens har hört talat om Millennium. Han hade ju betydligt viktigare saker för sig när han ledde VGR...
Citera
2024-12-10, 11:04
Medlem
Bertil.Lundins avatar

Millenniumchefen kan omöjligt vara den skyldige...

https://sverigesradio.se/artikel/milleniumchefen-darfor-ar-systemet-driftsakert

Citat:
Millenniumchefen: Därför är systemet driftsäkert
Det är inte jag som har bestämt att "go live"...

Det känns nu tryggt att "go live"...

Jag hoppas och tror...

Vi jobbar ju i en lärandemiljö...

Men de facto funkar ju inte Millennium! Vad säger du om det?

Det får ju stå för den (korkade) individen då...

Många andra säger att Millennium är världens bästa ADB-system på marknaden!

Vi inför ju inte någonting som vi inte tror på...
Härligt med riktigt arroganta chefer med hybris! Vad kunde gå fel...

Vi får leta vidare...

Finns det möjligen några ansvariga politiker? Vad säger SD:s skarpaste kniv i VGR?
Citera
2024-12-10, 19:30
Medlem
Bertil.Lundins avatar

Vänsterregimens stora ledare är definitivt inte den skyldige. Hur kan hon vara det? Hon har ju inte ens en susning om vad som kan ha gått fel. Hon har därför tvingats inleda ett nytt tre månaders långt grupparbete. Men sedan skall den stora ledaren visa den enda vägen framåt!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/da-ska-granskningen-av-millennium-vara-klar-alla-roster-ska-horas

Citat:
Regionstyrelsens ordförande Helén Eliasson (S) betonar att politikerna vill se en omfattande analys – från upphandling till införande – vilket utöver underlag och beslut kommer att innefatta intervjuer med medarbetare i alla yrkesprofessioner.

– Det är jätteviktigt för oss i politiken att alla kommer till tals för att vi ska få en korrekt och oberoende bild av hela läget, så att vi sedan kan fatta bra eventuella nya beslut framåt. Alla röster ska få höras, säger hon.
Citat:
Hon ser fram emot att ta del av granskningens slutsatser.

– Nu har vi pausat Millennium, men här är det jätteviktigt för invånarna, våra skattebetalare och för alla medarbetare att vi så snart som möjligt kan visa vägen framåt, och ge besked till Region Skåne som också jobbar med implementeringen av Millennium.

Va!? Jag fattar nada...
Citera
2024-12-10, 21:04
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Va!? Jag fattar nada...
KPMG fakturerar både VGR och Region Skåne 3,7 miljoner var ?
Citera
2024-12-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Har vi en ny upphandlingsskandal och ett arbetsproblem med potentiella risker för vårdskador.

https://www.gp.se/kultur/kulturdebatt/millenniumhaveriet-ett-tecken-pa-tondova-chefer-.75c34bc6-e383-4e8d-bea6-96edf4e6c5e2

https://www.gp.se/boras/zeljka-flyr-sjukhuset-nar-millennium-startar-jag-orkar-inte-mer.734cab52-fcf7-4fa7-9be0-beff3464a26a

Snart är det dags för Skåne att rulla fram Millenium.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/12/lakare-i-upprop-till-skanes-regionledning-skrota-millennium/

Citat:
"Läkare i upprop till Skånes regionledning: »Skrota Millennium«
Att införa Millennium i Skåne vore ett misstag som skulle kunna få digra konsekvenser. Det menar ett 20-tal medicinskt ansvariga läkare inom regionens operations- och intensivvårdsavdelningar i ett brev till regionledningen. »Vi vill inte att politikerna ska kunna säga att de inte hört kritiken«, säger Wilhelm Wallquist, Iva-läkare i Malmö."

Jag har luskas lite mer i det här högre upp i kedjan. Är ju nyfiken varför de blir såhär. Är man galen när man inte lyssnar på varningarna eller vad äre för fel? Fanns ju röda flaggor redan år innan i USA

Som jag fattat de handlar mycket om okunskap, de såg vi i VGR när förklaringarna kom. Men det handlar också om att kritiserar du beslut upp eller ifrågasätter om sådant här, så blire det värre. Och man ska då överbevisa uppifrån varför systemet är bra...

Mycket kommer ifrån "Project management" där om du ifrågasätter som kollega så äre fel på dig. Å chefen ska få dig att tro att hen har rätt. Det här förstör hela organisationen. Eftersom ingen uppifrån har koll på vad som är bra nerifrån eller vill lyssna. Project management är inte ens fakta baserat eller vetenskapligt bevisat
Citera
2024-12-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Snart är det dags för Skåne att rulla fram Millenium.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/12/lakare-i-upprop-till-skanes-regionledning-skrota-millennium/

Jag har luskas lite mer i det här högre upp i kedjan. Är ju nyfiken varför de blir såhär. Är man galen när man inte lyssnar på varningarna eller vad äre för fel? Fanns ju röda flaggor redan år innan i USA

Som jag fattat de handlar mycket om okunskap, de såg vi i VGR när förklaringarna kom. Men det handlar också om att kritiserar du beslut upp eller ifrågasätter om sådant här, så blire det värre. Och man ska då överbevisa uppifrån varför systemet är bra...

Mycket kommer ifrån "Project management" där om du ifrågasätter som kollega så äre fel på dig. Å chefen ska få dig att tro att hen har rätt. Det här förstör hela organisationen. Eftersom ingen uppifrån har koll på vad som är bra nerifrån eller vill lyssna. Project management är inte ens fakta baserat eller vetenskapligt bevisat

Sunk cost fallacy är troligen det största. Man har gett sig in på en väg som oundvikligen kommer leda till att damma in i kaklet med många sjuka och döda pga feljournalering, missförstånd och systemhaverier, men man måste fullborda dammandet in i kaklet komplett då man redan spenderat så mycket pengar på projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in