2024-12-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold palmer
Ingår det någon form av dryck? Eller kostar det extra?

En snaps och en öl brukar vara godkänt.
Citera
2024-12-10, 02:00
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Kunde inte låta bli att smita in i restaurangen på Ikea idag, när jag ändå var i köpcentrat, efter att ha läst din recension.

Nä, det blev inget julbord. Kan bara hålla med det du skriver. Dessutom; revbensspjällen såg förjävliga ut.
Vadå? Gick du in bland maten med ytterkläderna på och stod och glodde på uppläggningsfaten ihop med betalande matgäster som faktiskt försökte äta maten?

Man betalar och äter, sedan gnäller man om det inte är gott. Att stå i en pöl av snålvatten och stirra på maten som en luffare är inte okej.

IKEAs julbord kan vara både en hit och en miss beroende på år. Vad jag förstått så är det mindre och sämre i år så det har liksom aldrig varit aktuellt för mig att prova den här julen.
Citera
2024-12-10, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vadå? Gick du in bland maten med ytterkläderna på och stod och glodde på uppläggningsfaten ihop med betalande matgäster som faktiskt försökte äta maten?

Man betalar och äter, sedan gnäller man om det inte är gott. Att stå i en pöl av snålvatten och stirra på maten som en luffare är inte okej.

IKEAs julbord kan vara både en hit och en miss beroende på år. Vad jag förstått så är det mindre och sämre i år så det har liksom aldrig varit aktuellt för mig att prova den här julen.

Klart jag gjorde! Har du problem med det? Varför skulle jag inte göra det? Det gör jag innan jag betalar för en buffé också, om jag inte besökt restaurangen tidigare.

Skulle aldrig falla mig in att köpa grisen i säcken. Men det gör du, om vi förstår det rätt.

Ytterkläder är väl att ta i. Jag hade skjorta och kavaj. Ok för dig?

Vad det nu spelar för roll. Det var nog inte mer än 20-30 personer totalt, i restaurangen, kanske 2-3 som hämtade julmat, tror inte att de tog det minsta illa upp för att jag snabbt gick förbi de stora serveringsborden. Faktiskt.
Senast redigerad av ABanderas68 2024-12-10 kl. 02:36.
Citera
2024-12-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Varför slutar man servera julbordet redan 19 dec?

"Den 19/11 dukar vi upp årets julbord i din IKEA restaurang.

Julbord ​IKEA Family pris 199:-​ (tidigare lägsta pris, vuxen: 299:-).

Barn äter för 49:- (gäller barn t.o.m 12 år).

Julbordet serveras varje dag från 19 november t.o.m. 19 december.

För varje sålt julbord skänker IKEA tio kronor till Sveriges Stadsmissioner.

Välkommen in att njuta av ett klassiskt julbord med allt från köttbullar och julskinka till vegetariska alternativ."

Det är på grund av alla snåljåpar. Normalt när man går på julbord (på alla andra ställen än IKEA) så måste varje person betala var för sig. På IKEA behöver enbart den personen som hämtar maten betala. En person hämtar alltså mat till hela familjen som sitter vid bordet. Därutöver sparar folk ned maten i medhavda burkar. När IKEA serverade julbord till och med 23/12 så gick det åt mycket mat den 23/12 i och med att folk tog med sig mycket mer än vanligt eftersom den medtagna maten skulle räcka till hela släkten på julafton. Så istället för att IKEA bara förbjuder folk från att ta med mat från deras julbord, i likhet med så som många affärer gör vid lösgodiset (de sätter upp en skylt som stadgar att det är förbjudet att ”provsmaka” godiset), så slutar IKEA med julbordet fyra dagar tidigare i år.

Självfallet är jag glad för att IKEA inte förbjuder folk från att ta med sig mat hem. 199 kr för julbord till hela familjen + flera fulla matlådor är ett bra pris. Men samtidigt väldigt synd att vi detta år kommer att behöva fixa mat till julafton någon annanstans. Det bästa hade enligt mig varit om IKEA bara satte upp en skylt om att det är förbjudet att ta med sig mat hem i syfte att bjuda hela släkten på julafton. En sådan skylt kan säkert lätt täckas över eller rent av försvinna…
Citera
2024-12-14, 11:54
Medlem
Läthers avatar
Matkoma har provat

https://youtu.be/Nn8L-_ffjbo?si=WCzzxL5EiWiPpWDG
Citera
2024-12-14, 21:55
Medlem
Ok då kan jag rescensera.

Det kalla var bättre än det varma förutom skinkan.
Jag börjar med ett tips kring oklarheten om det ingår dryck. Det enda som ingår är vatten, så säg att du inte vill ha någon annan dricka. Det är ingen som har koll, så jag drack 4 glas läsk gratis. Sen började jag med 2 tallrikar lax och sill. Detta var bra och finns ingen anmärkning på. Sen en tallrik skinka och senap, detta var det sämsta på hela julbordet. Som inlagd bog och senapen hade en pikant smak som inte var bra. Det fanns ägghalvor och en paj som var ok. Sen varmbordet med janssons, köttbullar, revben, rödbetssallad, rödkål bar bra. Inga smaklverasskningar, men tog 3 tallrikar så inget att klaga på. Vörtbrödet var gott, även knäckebrödet. Osten var ingen höjdare. Efterrättsbordet var spartanskt. Ris a la malta med någon saftspillning, ostkaka samt pepparkakor. Tog endast 2 gånger. Sammantaget skulle jag säga att det nog är värt sina 199kr, men det var ok, inte fantastiskt.
Citera
2024-12-15, 00:20
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brfdi
Det är på grund av alla snåljåpar. Normalt när man går på julbord (på alla andra ställen än IKEA) så måste varje person betala var för sig. På IKEA behöver enbart den personen som hämtar maten betala. En person hämtar alltså mat till hela familjen som sitter vid bordet. Därutöver sparar folk ned maten i medhavda burkar. När IKEA serverade julbord till och med 23/12 så gick det åt mycket mat den 23/12 i och med att folk tog med sig mycket mer än vanligt eftersom den medtagna maten skulle räcka till hela släkten på julafton. Så istället för att IKEA bara förbjuder folk från att ta med mat från deras julbord, i likhet med så som många affärer gör vid lösgodiset (de sätter upp en skylt som stadgar att det är förbjudet att ”provsmaka” godiset), så slutar IKEA med julbordet fyra dagar tidigare i år.

Självfallet är jag glad för att IKEA inte förbjuder folk från att ta med sig mat hem. 199 kr för julbord till hela familjen + flera fulla matlådor är ett bra pris. Men samtidigt väldigt synd att vi detta år kommer att behöva fixa mat till julafton någon annanstans. Det bästa hade enligt mig varit om IKEA bara satte upp en skylt om att det är förbjudet att ta med sig mat hem i syfte att bjuda hela släkten på julafton. En sådan skylt kan säkert lätt täckas över eller rent av försvinna…
Eh, va? Det är väl ändå 199kr/person? Vart har du läst att det är okej att ta med doggybag? Låter som stöld.

Edit: läste klart ditt inlägg, fattar först nu att du trollar.
Citera
2024-12-15, 00:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Då har undertecknad tagit en för laget, två gånger om dessutom

Extremt liten skillnad i utbudet från förra året, om ens någon?

Har som sagt varit där två gånger redan och jag förstår att det kan ifrågasättas eftersom jag halvsågar skiten i princip varje år. Men svaret till varför jag fortsätter gå dit är egentligen rätt enkelt, jag är en idiot! Men viktigt att påpeka att IKEAS julbord äter jag för att svulla och bli proppmätt och fin-julbordet om ett par veckor som kostar fem gånger så mycket äter jag för att njuta, både av maten, miljön och sällskapet. Stalltips är förövrigt att gå vardagar sen lunch/eftermiddag för då är det förhållandevis lugnt med mest pankisar.

Men ..... slutbabblat!

Vörtbröd 3/5 (nu skivad vörtlimpa och inte dom små torra bullarna från tidigare år, fortfarande dock lite torrt & för lite vört-smak)
Ost 2/5 (gissar att IKEA säkert kallar den Edamer men den smakar som vanlig tråkig HH-ost)
Julskinka 1/5 (sämre än förra årets uppryckning. Gummiaktig och liknar mest picnicbog i smak(?) och konsistens. Spam brukar det kallas på utrikiska, går inte att bita av när man har det på skinkmackan)
Rostbiff 3/5 (då är jag generös, liknar den man köper som smörgåspålägg)
Sill 4/5 (fyra sorter, som vanligt IKEA's bästa gren)
Gravlax och hovmästarsås 3/5 (ojämn kvalitet, vid första besöket var den grånad och smakade lattjo men idag fräsch & god)
Rödbetssallad 3/5 (har missat att nämna tidigare år, helt ok)
Gubbröra 3/5
Ägghalvor med gucka 2/5 (ägg är ägg men det är förstås rom som ska vara på, inget annat)

Köttbullar 1/5 (IKEA's vanligt trötta köttbullar)
Prinskorv 0/5 (fortfarande direkt oätliga, smakar fortfarande kemiska och industriella)
Mini-isterband 2/5 (fortfarande inte isterband utan mer korv, ingen syrlighet alls och fel konsistens)
Revbensspjäll 2/5 (fortfarande alldeles för söta)
Janssons frestelse 3/5 (ordinär storköks-kvalitet, helt ok)
Potatis 3/5 (vad fan ska man säga storkökspotatis)

Ris a´la Malta 2/5 (saftsåsen är dock riktigt blaskig och smaklös)
Pepparkakor 1/5 (billiga sorten som smakar palmolja)

Tot. 2.5/5 #LOUDmouth#stjärnor. Viss uppryckning på vissa rätter men också några dippar från förra året. Om man primärt käkar julbordet för att svulla och bli mätt så ..... varför inte? Och precis som det varit ända sedan start så är det dom kalla grejerna som är generellt bäst.

Har garanterat missat någon grej och eftersom jag är karnivor tänker jag överhuvudtaget inte betygsätta dom vegetariska alt. Men rent generellt kan väl sägas om IKEA's veg. alternativ till köttbullar och korv att dom faktiskt är betydligt godare än originalen. Plantbullarna ok, grönsaksbullarna goda och den vegetariska korven som dom även serverar i bistron ok på gränsen till god. Dock tycker jag inte att dom hör hemma på "mitt" julbord.

För just köttbullarna och prinskorven är den absolut sämsta skiten på IKEA's julbord, både kvalitetsmässigt och smakmässigt. Till den stollen tidigare i tråden som hävdar att många älskar IKEA's köttbullar ........ sluta med dom hallucinogena drogerna!

Saknar jag någon specifikt? Ja, det skulle kanske vara ytterligare någon sorts sill, rökt lax och sillsallad. Och jag fattar inte varför dom inte byter ut det vanliga knäcket mot julknäcke.

/#LOUDmouth#
Jag tänkte testa imorgon, blir första gången jag testar julbord hos IKEA. Jag förväntar mig kvalitén hos en bättre lunchbuffé då priset är (typ) detsamma.
Citera
2024-12-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brfdi

Vet har du läst allt detta?
Citera
2024-12-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Eh, va? Det är väl ändå 199kr/person? Vart har du läst att det är okej att ta med doggybag? Låter som stöld.

Edit: läste klart ditt inlägg, fattar först nu att du trollar.

Nu vet jag inte riktigt anledningen med att det inte serveras till 23e (eller ens vilka datum det är överhuvudtaget) men egentligen trollar inte personen du svarade. Du skulle bara veta hur många som gör så som h*n berättar. Ett sällskap sätter sig i restaurangen, gärna avsides, och de köper ett julbord till en person och denna går sedan och hämtar till allihopa. Än värre kan det bli om de enbart köper ett barnjulbord (för att maska detta kan de köpa även en vanlig varmrätt).
Och nej det är självklart inte tillåtet varken att göra så som h*n skrev men folk är så sinnessjukt snåla att det inte finns någon hejd ibland.

En av mina bästa vänner har jobbat i restaurangen på ikea så har hört många skräckhistorier som får en att skämmas för mänskligheten ibland.
Citera
2025-11-02, 15:44
Medlem
https://www.ikea.com/se/sv/stores/restaurant/julbord-pa-ikea-pubbed343b0/

Äntligen!

Barn äter för 59:- (gäller barn t.o.m. 12 år).

Julbordet serveras varje dag från 18 november t.o.m. 21 december.
Citera
2025-11-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
https://www.ikea.com/se/sv/stores/restaurant/julbord-pa-ikea-pubbed343b0/

Äntligen!

Barn äter för 59:- (gäller barn t.o.m. 12 år).

Julbordet serveras varje dag från 18 november t.o.m. 21 december.

Julbord på IKEA? Kan väl knappast vara något att se fram emot. Besökte en IKEA-restaurang för första ggn på 5 år för någon månad sedan. Det var definitivt den sista. Dålig mat och en massa skränande ungar. Som sagt, aldrig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in