Då har undertecknad tagit en för laget, två gånger om dessutom
Extremt liten skillnad i utbudet från förra året, om ens någon?
Har som sagt varit där två gånger redan och jag förstår att det kan ifrågasättas eftersom jag halvsågar skiten i princip varje år. Men svaret till varför jag fortsätter gå dit är egentligen rätt enkelt, jag är en idiot! Men viktigt att påpeka att IKEAS julbord äter jag för att svulla och bli proppmätt och fin-julbordet om ett par veckor som kostar fem gånger så mycket äter jag för att njuta, både av maten, miljön och sällskapet. Stalltips är förövrigt att gå vardagar sen lunch/eftermiddag för då är det förhållandevis lugnt med mest pankisar.
Men ..... slutbabblat!
Vörtbröd 3/5 (nu skivad vörtlimpa och inte dom små torra bullarna från tidigare år, fortfarande dock lite torrt & för lite vört-smak)
Ost 2/5 (gissar att IKEA säkert kallar den Edamer men den smakar som vanlig tråkig HH-ost)
Julskinka 1/5 (sämre än förra årets uppryckning. Gummiaktig och liknar mest picnicbog i smak(?) och konsistens. Spam brukar det kallas på utrikiska, går inte att bita av när man har det på skinkmackan)
Rostbiff 3/5 (då är jag generös, liknar den man köper som smörgåspålägg)
Sill 4/5 (fyra sorter, som vanligt IKEA's bästa gren)
Gravlax och hovmästarsås 3/5 (ojämn kvalitet, vid första besöket var den grånad och smakade lattjo men idag fräsch & god)
Rödbetssallad 3/5 (har missat att nämna tidigare år, helt ok)
Gubbröra 3/5
Ägghalvor med gucka 2/5 (ägg är ägg men det är förstås rom som ska vara på, inget annat)
Köttbullar 1/5 (IKEA's vanligt trötta köttbullar)
Prinskorv 0/5 (fortfarande direkt oätliga, smakar fortfarande kemiska och industriella)
Mini-isterband 2/5 (fortfarande inte isterband utan mer korv, ingen syrlighet alls och fel konsistens)
Revbensspjäll 2/5 (fortfarande alldeles för söta)
Janssons frestelse 3/5 (ordinär storköks-kvalitet, helt ok)
Potatis 3/5 (vad fan ska man säga

storkökspotatis)
Ris a´la Malta 2/5 (saftsåsen är dock riktigt blaskig och smaklös)
Pepparkakor 1/5 (billiga sorten som smakar palmolja)
Tot. 2.5/5 #LOUDmouth#stjärnor. Viss uppryckning på vissa rätter men också några dippar från förra året. Om man primärt käkar julbordet för att svulla och bli mätt så ..... varför inte? Och precis som det varit ända sedan start så är det dom kalla grejerna som är generellt bäst.
Har garanterat missat någon grej och eftersom jag är karnivor tänker jag överhuvudtaget inte betygsätta dom vegetariska alt. Men rent generellt kan väl sägas om IKEA's veg. alternativ till köttbullar och korv att dom faktiskt är betydligt godare än originalen. Plantbullarna ok, grönsaksbullarna goda och den vegetariska korven som dom även serverar i bistron ok på gränsen till god. Dock tycker jag inte att dom hör hemma på "mitt" julbord.
För just köttbullarna och prinskorven är den absolut sämsta skiten på IKEA's julbord, både kvalitetsmässigt och smakmässigt. Till den stollen tidigare i tråden som hävdar att många älskar IKEA's köttbullar ........ sluta med dom hallucinogena drogerna!
Saknar jag någon specifikt? Ja, det skulle kanske vara ytterligare någon sorts sill, rökt lax och sillsallad. Och jag fattar inte varför dom inte byter ut det vanliga knäcket mot julknäcke.
/#LOUDmouth#