2024-11-12, 19:17
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
19 november börjar årets julbord. 199 kr för Ikea family-medlemmar!

Har du menyn?
Citera
2024-11-13, 08:58
Medlem
talcsofts avatar
Varför slutar man servera julbordet redan 19 dec?

"Den 19/11 dukar vi upp årets julbord i din IKEA restaurang.

Julbord ​IKEA Family pris 199:-​ (tidigare lägsta pris, vuxen: 299:-).

Barn äter för 49:- (gäller barn t.o.m 12 år).

Julbordet serveras varje dag från 19 november t.o.m. 19 december.

För varje sålt julbord skänker IKEA tio kronor till Sveriges Stadsmissioner.

Välkommen in att njuta av ett klassiskt julbord med allt från köttbullar och julskinka till vegetariska alternativ."
Citera
2024-12-01, 23:48
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Då har undertecknad tagit en för laget, två gånger om dessutom

Extremt liten skillnad i utbudet från förra året, om ens någon?

Har som sagt varit där två gånger redan och jag förstår att det kan ifrågasättas eftersom jag halvsågar skiten i princip varje år. Men svaret till varför jag fortsätter gå dit är egentligen rätt enkelt, jag är en idiot! Men viktigt att påpeka att IKEAS julbord äter jag för att svulla och bli proppmätt och fin-julbordet om ett par veckor som kostar fem gånger så mycket äter jag för att njuta, både av maten, miljön och sällskapet. Stalltips är förövrigt att gå vardagar sen lunch/eftermiddag för då är det förhållandevis lugnt med mest pankisar.

Men ..... slutbabblat!

Vörtbröd 3/5 (nu skivad vörtlimpa och inte dom små torra bullarna från tidigare år, fortfarande dock lite torrt & för lite vört-smak)
Ost 2/5 (gissar att IKEA säkert kallar den Edamer men den smakar som vanlig tråkig HH-ost)
Julskinka 1/5 (sämre än förra årets uppryckning. Gummiaktig och liknar mest picnicbog i smak(?) och konsistens. Spam brukar det kallas på utrikiska, går inte att bita av när man har det på skinkmackan)
Rostbiff 3/5 (då är jag generös, liknar den man köper som smörgåspålägg)
Sill 4/5 (fyra sorter, som vanligt IKEA's bästa gren)
Gravlax och hovmästarsås 3/5 (ojämn kvalitet, vid första besöket var den grånad och smakade lattjo men idag fräsch & god)
Rödbetssallad 3/5 (har missat att nämna tidigare år, helt ok)
Gubbröra 3/5
Ägghalvor med gucka 2/5 (ägg är ägg men det är förstås rom som ska vara på, inget annat)

Köttbullar 1/5 (IKEA's vanligt trötta köttbullar)
Prinskorv 0/5 (fortfarande direkt oätliga, smakar fortfarande kemiska och industriella)
Mini-isterband 2/5 (fortfarande inte isterband utan mer korv, ingen syrlighet alls och fel konsistens)
Revbensspjäll 2/5 (fortfarande alldeles för söta)
Janssons frestelse 3/5 (ordinär storköks-kvalitet, helt ok)
Potatis 3/5 (vad fan ska man säga storkökspotatis)

Ris a´la Malta 2/5 (saftsåsen är dock riktigt blaskig och smaklös)
Pepparkakor 1/5 (billiga sorten som smakar palmolja)

Tot. 2.5/5 #LOUDmouth#stjärnor. Viss uppryckning på vissa rätter men också några dippar från förra året. Om man primärt käkar julbordet för att svulla och bli mätt så ..... varför inte? Och precis som det varit ända sedan start så är det dom kalla grejerna som är generellt bäst.

Har garanterat missat någon grej och eftersom jag är karnivor tänker jag överhuvudtaget inte betygsätta dom vegetariska alt. Men rent generellt kan väl sägas om IKEA's veg. alternativ till köttbullar och korv att dom faktiskt är betydligt godare än originalen. Plantbullarna ok, grönsaksbullarna goda och den vegetariska korven som dom även serverar i bistron ok på gränsen till god. Dock tycker jag inte att dom hör hemma på "mitt" julbord.

För just köttbullarna och prinskorven är den absolut sämsta skiten på IKEA's julbord, både kvalitetsmässigt och smakmässigt. Till den stollen tidigare i tråden som hävdar att många älskar IKEA's köttbullar ........ sluta med dom hallucinogena drogerna!

Saknar jag någon specifikt? Ja, det skulle kanske vara ytterligare någon sorts sill, rökt lax och sillsallad. Och jag fattar inte varför dom inte byter ut det vanliga knäcket mot julknäcke.

/#LOUDmouth#
Citera
2024-12-02, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#

Har som sagt varit där två gånger redan och jag förstår att det kan ifrågasättas eftersom jag halvsågar skiten i princip varje år. Men svaret till varför jag fortsätter gå dit är egentligen rätt enkelt, jag är en idiot! Men viktigt att påpeka att IKEAS julbord äter jag för att svulla och bli proppmätt och fin-julbordet om ett par veckor som kostar fem gånger så mycket äter jag för att njuta, både av maten, miljön och sällskapet. Stalltips är förövrigt att gå vardagar sen lunch/eftermiddag för då är det förhållandevis lugnt med mest pankisar.

Men ..... slutbabblat!

Vörtbröd 3/5 (nu skivad vörtlimpa och inte dom små torra bullarna från tidigare år, fortfarande dock lite torrt & för lite vört-smak)
Ost 2/5 (gissar att IKEA säkert kallar den Edamer men den smakar som vanlig tråkig HH-ost)
Julskinka 1/5 (sämre än förra årets uppryckning. Gummiaktig och liknar mest picnicbog i smak(?) och konsistens. Spam brukar det kallas på utrikiska, går inte att bita av när man har det på skinkmackan)
Gravlax och hovmästarsås 3/5 (ojämn kvalitet, vid första besöket var den grånad och smakade lattjo men idag fräsch & god)
Gubbröra 3/5
Ägghalvor med gucka 2/5 (ägg är ägg men det är förstås rom som ska vara på, inget annat)

Prinskorv 0/5 (fortfarande direkt oätliga, smakar fortfarande kemiska och industriella)
Mini-isterband 2/5 (fortfarande inte isterband utan mer korv, ingen syrlighet alls och fel konsistens)

Tot. 2.5/5 #LOUDmouth#stjärnor. Viss uppryckning på vissa rätter men också några dippar från förra året. Om man primärt käkar julbordet för att svulla och bli mätt så ..... varför inte? Och precis som det varit ända sedan start så är det dom kalla grejerna som är generellt bäst.

Har garanterat missat någon grej och eftersom jag är karnivor tänker jag överhuvudtaget inte betygsätta dom vegetariska alt. Men rent generellt kan väl sägas om IKEA's veg. alternativ till köttbullar och korv att dom faktiskt är betydligt godare än originalen. Plantbullarna ok, grönsaksbullarna goda och den vegetariska korven som dom även serverar i bistron ok på gränsen till god. Dock tycker jag inte att dom hör hemma på "mitt" julbord.

För just köttbullarna och prinskorven är den absolut sämsta skiten på IKEA's julbord, både kvalitetsmässigt och smakmässigt. Till den stollen tidigare i tråden som hävdar att många älskar IKEA's köttbullar ........ sluta med dom hallucinogena drogerna!

Saknar jag någon specifikt? Ja, det skulle kanske vara ytterligare någon sorts sill, rökt lax och sillsallad. Och jag fattar inte varför dom inte byter ut det vanliga knäcket mot julknäcke.

/#LOUDmouth#
Vad är "gucka"? Antar att du menar "Gurka", finns det ens ägghalvor med gurka? Brukar ju annars var majonnäs och räkor.
Citera
2024-12-02, 04:34
Medlem
Pungsvings avatar
Alla påskbord etc är mycket prisvärda. Det mesta smakar mycket gott. Familjen ville gå i år med, julbord, men jag är upptagen med volontärarbete den dagen så det blir inget.
Citera
2024-12-02, 14:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Men ..... slutbabblat!

Gubbröra 3/5

/#LOUDmouth#

Tusen tack för utförlig och välskriven recension

Jag och pappa har ju som tradition de senaste 2-3 åren att käka Ikeas julbord. Håller med dig om den ojämna kvaliteten både under samma tidsperiod men även över längre tid. Det första julbordet på Ikea som jag käkade för kanske 6 år sedan var super. Men sen dess har det både blivit enkalare och lite ojämnare kvalité.

I år har jag dessutom redan ätit det lyxiga julbordet och jämfört med det kommer Ikeas julbord antagligen att framstå som ännu sunkigare. Men men tradition är tradition.
Citera
2024-12-02, 15:06
Medlem
Ikeas julbord är väldigt populärt finns de som tar bilen 25 mil för att äta det
Citera
2024-12-02, 15:33
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är "gucka"? Antar att du menar "Gurka", finns det ens ägghalvor med gurka? Brukar ju annars var majonnäs och räkor.

Nja, det var inte det jag syftade på. Syftade på gucka som i röra, klet etc. Anledningen att jag använde ordet gucka är att jag är osäker på vad det var för någonting på ägget, om det var någon tveksam skagenröra eller något annat dyl. Ägghalvor med gurka är hur som helst inget som mig veterligen kan anses vara speciellt vanligt på julbord.

https://sprakbruk.fi/artiklar/gucka/

/#LOUDmouth#
Citera
2024-12-02, 15:35
Medlem
Vad kan man förvänta sig
Citera
2024-12-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snation
Varför då?

undrar jag med fan 50 mil t o r känner jag en som åkte
Citera
2024-12-02, 15:48
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Tusen tack för utförlig och välskriven recension

Jag och pappa har ju som tradition de senaste 2-3 åren att käka Ikeas julbord. Håller med dig om den ojämna kvaliteten både under samma tidsperiod men även över längre tid. Det första julbordet på Ikea som jag käkade för kanske 6 år sedan var super. Men sen dess har det både blivit enkalare och lite ojämnare kvalité.

I år har jag dessutom redan ätit det lyxiga julbordet och jämfört med det kommer Ikeas julbord antagligen att framstå som ännu sunkigare. Men men tradition är tradition.

Håller med om att det förstås inte går att jämföra med riktiga julbord men jag tänker att man bör ha inställningen att IKEA's julbord äts primärt för att bli mätt medans det riktiga julbordet avnjuts. Jag kommer i år även avnjuta fin-julbord som kostar straxt över lusentappen exkl. dryck.

Dessutom bör man vara ödmjuk för att det är ganska många som inte har råd att äta riktigt julbord ute och att IKEA's julbord då blir en nödlösning. Tänker specifikt på pensionärer och barnfamiljer. Är du två vuxna och ett par tonårsbarn så får du för det riktiga julbordet pröjsa rätt mycket pengar. Ord. pris för ett riktigt julbord i Sthlm skulle jag säga startar runt 900 kr exkl. dryck. Visst finns det riktiga julbord från *** kr och olika erbjudanden men då ska du kunna käka utvalda tider på vardagar/hinna knipa dom få borden o.s.v.

/#LOUDmouth#
Citera
2024-12-02, 15:52
Bannlyst
Citat:
Nja, det var inte det jag syftade på. Syftade på gucka som i röra, klet etc. Anledningen att jag använde ordet gucka är att jag är osäker på vad det var för någonting på ägget, om det var någon tveksam skagenröra eller något annat dyl. Ägghalvor med gurka är hur som helst inget som mig veterligen kan anses vara speciellt vanligt på julbord.

https://sprakbruk.fi/artiklar/gucka/

/#LOUDmouth#

Så du stoppade en "tveksam" ägghalva i din min, har jag förstått dig rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in