2024-12-11, 10:38
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
.
Jag förstår din kritik om att hänvisa till Dumpens sida, och det är en rimlig synpunkt. Jag håller med om att det vore idealiskt att ha tillgång till domarna eller anmälningarna direkt, alternativt andra bevis som de själva har dokumenterat och där individer erkänt sig skyldiga.

Jag använde Dumpens material eftersom jag inte vet hur man länkar direkt till de domar som i många fall finns på Dumpens sida. Initialt nämnde jag att över 60 personer på listan tidigare hade dömts för brott. För mig känns Dumpens dokumentation trovärdig, vilket gjorde det rimligt att använda deras sammanställning, ungefär som man kan hänvisa till en artikel i en etablerad nyhetskälla.

Jag håller också med om att en dom i svensk domstol väger tungt, och därför är det viktigt att skilja mellan anklagelser, erkännanden och domar. Min avsikt var inte att gå igenom varje enskilt fall i detalj förrän jag blev ifrågasatt här. Det känns också värt att nämna att många åsikter som uttrycks i detta forum ofta saknar källor, särskilt när det handlar om kritik mot Dumpens arbete.

Jag håller med om att tydlighet kring skillnaden mellan anmälan, erkännande och fällande dom är avgörande. Jag försöker komplettera med information där det är möjligt. Samtidigt betyder avsaknad av en dom inte nödvändigtvis att brottet inte har ägt rum – men jag respekterar att detta är en juridisk gränsdragning.

Din parallell mellan Aftonbladet och Expressen är intressant och rimlig när det gäller att diskutera partiskhet. Jag ser dock Dumpen som en slags proteströrelse som försöker skapa medvetenhet och driva på en lagändring i en fråga som många upplever som eftersatt.

Mitt mål är att vara med o öka medvetenhet om det här problemen och att det förs en öppen diskussion. Jag välkomnar fler perspektiv för att nyansera frågan – det handlar i slutändan om att hitta en bättre metod för att hantera det här problemet o Dumpen är såklart inte ensam svaret.

Och nu nyanserade du ditt eget deltagande här på ett tämligen professionellt sätt, kan inte göra annat än tacka och bocka :-)

Det är absolut mycket som sägs utan några som helst belägg, inte konstigt heller på snart 90000 inlägg.

Jag har dock själv svårt att se dumpen som en bra källa i frågan om deras egen förträfflighet, just på grund av deras egna vinning i uthängningarna. Det är för mig svårt att se vilken faktisk nytta de gjort, särskilt kontra den skada de åsamkat i första hand anhöriga till de uthängda, samt de som tagit sig av daga.
Nyttan är såvitt jag har sett något abstrakt, medan skadan är konkret.

Nu ska jag göra annat en stund men kommer fortsätta bevaka debatten, ser fram emot fler kloka och nyanserade inlägg!
Citera
2024-12-11, 10:40
Medlem
Citat:
.
Jag förstår din kritik om att hänvisa till Dumpens sida, och det är en rimlig synpunkt. Jag håller med om att det vore idealiskt att ha tillgång till domarna eller anmälningarna direkt, alternativt andra bevis som de själva har dokumenterat och där individer erkänt sig skyldiga.

Jag använde Dumpens material eftersom jag inte vet hur man länkar direkt till de domar som i många fall finns på Dumpens sida. Initialt nämnde jag att över 60 personer på listan tidigare hade dömts för brott. För mig känns Dumpens dokumentation trovärdig, vilket gjorde det rimligt att använda deras sammanställning, ungefär som man kan hänvisa till en artikel i en etablerad nyhetskälla.

Jag håller också med om att en dom i svensk domstol väger tungt, och därför är det viktigt att skilja mellan anklagelser, erkännanden och domar. Min avsikt var inte att gå igenom varje enskilt fall i detalj förrän jag blev ifrågasatt här. Det känns också värt att nämna att många åsikter som uttrycks i detta forum ofta saknar källor, särskilt när det handlar om kritik mot Dumpens arbete.

Jag håller med om att tydlighet kring skillnaden mellan anmälan, erkännande och fällande dom är avgörande. Jag försöker komplettera med information där det är möjligt. Samtidigt betyder avsaknad av en dom inte nödvändigtvis att brottet inte har ägt rum – men jag respekterar att detta är en juridisk gränsdragning.

Din parallell mellan Aftonbladet och Expressen är intressant och rimlig när det gäller att diskutera partiskhet. Jag ser dock Dumpen som en slags proteströrelse som försöker skapa medvetenhet och driva på en lagändring i en fråga som många upplever som eftersatt.

Mitt mål är att vara med o öka medvetenhet om det här problemen och att det förs en öppen diskussion. Jag välkomnar fler perspektiv för att nyansera frågan – det handlar i slutändan om att hitta en bättre metod för att hantera det här problemet o Dumpen är såklart inte ensam svaret.
Hur är du med och ökar medvetenheten när det kommer till sexualbrott mot barn förutom här på FB?
Citera
2024-12-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tatueraren
Hur är du med och ökar medvetenheten när det kommer till sexualbrott mot barn förutom här på FB?

Relevant fråga. Försöker sprida i min omgivning. Därför jag beundrar de som faktiskt försöker göra skillnad som Ecpat, childhood o även dumpen. Stöttat ecpat ekonomiskt i många år o hjälper utsatta o familjemedlemmar till utsatta i olika facebookgrupper med råd o samtal. Men du har rätt borde verkligen göra ngt mer - vet bara inte riktigt hur jag skulle kunna bidra. En fråga som engagerat mig extra mycket genom livet. Hra egna företag o tänkt att jag i framtiden vill att ngt av dem ska aktivt stötta kampen emot barnprostitution men det har jag inte genomförts än.
Senast redigerad av medea1 2024-12-11 kl. 10:55.
Citera
2024-12-11, 10:55
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Precis. Självklart är de sjuka , vidriga och fruktansvärda, men dumpen har inte fokus på dem utan på fjortisar. Vad är det du försöker mörka? Har dumpen fokus på fjortisar eller inte?
Om de haft fokus på riktiga pedofiler hade de haft fler anhängare , det är jag övertygad om.
Den har cirkusen är bara pinsam.
Hade inte fokus på just ”riktiga” pedofiler lett till mer blygsam fångst och därmed blygsam följarskara? Sen finns det ju anhängare och anhängare, swishande fan och de som ger sitt godkännande. Vet inte vilken sort du avsåg.
Citera
2024-12-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Hade inte fokus på just ”riktiga” pedofiler lett till mer blygsam fångst och därmed blygsam följarskara? Sen finns det ju anhängare och anhängare, swishande fan och de som ger sitt godkännande. Vet inte vilken sort du avsåg.

Kanske svårt för pedofilerna att hitta 7 åringar på nätet... inte deras spelplan riktigt
Senast redigerad av medea1 2024-12-11 kl. 11:01.
Citera
2024-12-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid

Självklart mindre klirr i kassan och därför ointressant. Nope fjortisar ska det bara vara
som ger mer cash.Det tråkiga i sammanhanget är att peddos generar för lite pengar överhuvudtaget. Då kör vi på orealistiska fjortisar , för sektmedlemmarna är tillräckligt korkade för att anamma idiotin.
Citera
2024-12-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Och nu nyanserade du ditt eget deltagande här på ett tämligen professionellt sätt, kan inte göra annat än tacka och bocka :-)

Det är absolut mycket som sägs utan några som helst belägg, inte konstigt heller på snart 90000 inlägg.

Jag har dock själv svårt att se dumpen som en bra källa i frågan om deras egen förträfflighet, just på grund av deras egna vinning i uthängningarna. Det är för mig svårt att se vilken faktisk nytta de gjort, särskilt kontra den skada de åsamkat i första hand anhöriga till de uthängda, samt de som tagit sig av daga.
Nyttan är såvitt jag har sett något abstrakt, medan skadan är konkret.

Nu ska jag göra annat en stund men kommer fortsätta bevaka debatten, ser fram emot fler kloka och nyanserade inlägg!

Ha ha... min hyllning till att äntligen få ett elegantare svar/inlägg i debatten.

Jag håller med om att konsekvenserna för anhöriga, särskilt barn, är ett enormt tragiskt kapitel. Även om jag skulle säga att fruarna får veta vem de faktiskt lever med o har en chans att få leva med en fin o ärlig person istället. Barnen är, som du säger, de största förlorarna, och det är en aspekt som verkligen måste vägas in. Samtidigt ser jag nyttan i att problemet lyfts fram – både genom att skapa medvetenhet om det strukturella problemet och genom att förhoppningsvis avskräcka vissa från att agera på sina lustar. Det kan till och med få någon att söka hjälp istället.

Min frustration ligger i att de stora medierna verkar ovilliga att ta upp den här frågan på ett sätt som verkligen når ut. Om det skulle ske, tror jag att en snabbare förändring skulle kunna ske, och att Dumpen som den proteströrelse jag anser att de är, kan avvecklas när deras syfte är uppnått.
Citera
2024-12-11, 12:25
Medlem
Citat:
Men jag säger ju att det är domar som rör sexualitet emot barn. Att använda polisens kameror för att spana efter barn man sexchattar med, är enligt mig relaterat till att vilja ligga med barn.
Ja, och en fortkörning är också ett sexbrott om man ska hem och runka och tänka på 12-åringar.
Citera
2024-12-11, 12:34
Avslutad
Citat:
Ok nu kan du belägga de påståenden om lögner du framför om Sara och dumpen med bevis o källor

Nu är vi där igen... Vilka "påståenden om lögner om Sara och Dumpen" (sic!) har jag framfört? Och var har jag anklagat vederbörande för annan brottslighet är den som har dokumenterats i tråden? Och – om så har skett, varför har du inte reagerat förrän nu?

P.S.

Vad som borde vara intressant för tråden, enligt min åsikt, vore ju snarast hur många av de länkade domarna som är ett resultat av Dumpens ingripanden...
Senast redigerad av Brooz 2024-12-11 kl. 12:42.
Citera
2024-12-11, 12:35
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Dumpen som den proteströrelse jag anser att de är, kan avvecklas när deras syfte är uppnått.

Mobben kommer att behöver nya offer sen.
Citera
2024-12-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Absoluta majoriteten av förövarna utgörs av jämnåriga eller de som är några år äldre.

Medelåldern för de som dömdes var 30 år. Tycker du det är jämnårigt med 14?
Citera
2024-12-11, 12:56
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ha ha... min hyllning till att äntligen få ett elegantare svar/inlägg i debatten.

Jag blev glad av att se att du tog till dig det jag skrev helt enkelt, men sen kanske fler läser och tar till sig också, på sikt kanske debatten kan bli mer konstruktiv och mindre pajkastande.

Citat:
Min frustration ligger i att de stora medierna verkar ovilliga att ta upp den här frågan på ett sätt som verkligen når ut. Om det skulle ske, tror jag att en snabbare förändring skulle kunna ske

Här har du förmodligen rätt, det dumpen vill förmedla skulle förmodligen kunna få bättre genomslag och nå fler om de stora mediehusen engagerade sig istället. Sannolikt med färre negativa konsekvenser också.

Citat:
Dumpen som den proteströrelse jag anser att de är, kan avvecklas när deras syfte är uppnått.

Jag ser inte varför dumpen skulle vilja avveckla sig själva, jag tror att de behöver "hjälp" med detta;

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Mobben kommer att behöver nya offer sen.

Kundalini har en poäng här. Varför skulle dumpen inte vilja fortsätta att leverera gäddor nu när de arbetat upp en efterfrågan och dessutom får betalt för att leverera?

Jag ser liknande problem med vissa typer av offentliga organ som instiftas för något och mer eller mindre uppnår sitt syfte, när de är klara finns dock ett antal anställda som är beroende av organet för sin försörjning och de ser till att hitta sätt att fortsätta...oavsett om det finns en faktisk efterfrågan eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in