2024-12-10, 20:09
  #3625
Medlem
Jafattars avatar
Den anställde har rätt, sjukskrivning gäller från datumet läkaren angett på läkarintyget.
För att få läkartid kan man få vänta 14 dagar ibland mer, inget konstigt.
2024-12-10, 20:14
  #3626
Medlem
En karensdag är i sin ordning.
Generell standard är att man får vara sjuk i en vecka, efter det kan arbetsgivaren kräva sjukintyg.
2024-12-10, 20:17
  #3627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllanHanEballHan
Hej! få se om jag får detta rätt, frågar för en kompis som nyligen tog över ett företag.

Företaget har 1 anställd som första dagen de träffades sa att hen var/blev sjuk plötsligt och gick hem, hen fick dock reda på att denne skulle ha läkarintyg från 1a dagen.

Personen hör inte av sig förrän 14 dagar senare och har då ett läkarintyg från den dagen, alltså 14 dagar försent, denne påtalar att arbetsgivaren ska betala de första 14 dagarna förutom 1 karensdag och det stämmer ju om hen nu hade haft intyg från första dagen som begärt, hur går min kompis vidare? den anställde vill hen inte ha kvar såklart och helst inte betala ngt heller, är det inte att anse att personen i princip sagt upp sig själv, det är väl arbetsvägran utan läkarintyget?

Ligger detta i fel kategori så får det gärna flyttas såklart
Ni har missuppfatta, personen kom med läkarintyg från första dagen, sedan att inte arbetsgivaren har intyget i handen första dagen spelar ingen roll, alla får vara sjuk enligt svensk lag, det menas inte man ska åka till jobbet o lämna intyg, på samma sätt som inte anställde har förskott på lön.

Som fler berätta inte säkert man känner sig mer sjuk än en-två dagar o sedan är jag på benen, poängen är att personen sjukanmält sig sedan att man blir sjuk längre har inte arbetsgivaren någon talan.
Ev ska din kompis fundera på hen ens ska driva ett företag med så bristande kunskaper.
2024-12-10, 20:43
  #3628
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllanHanEballHan
Hej! få se om jag får detta rätt, frågar för en kompis som nyligen tog över ett företag.

Företaget har 1 anställd som första dagen de träffades sa att hen var/blev sjuk plötsligt och gick hem, hen fick dock reda på att denne skulle ha läkarintyg från 1a dagen.

Personen hör inte av sig förrän 14 dagar senare och har då ett läkarintyg från den dagen, alltså 14 dagar försent, denne påtalar att arbetsgivaren ska betala de första 14 dagarna förutom 1 karensdag och det stämmer ju om hen nu hade haft intyg från första dagen som begärt, hur går min kompis vidare? den anställde vill hen inte ha kvar såklart och helst inte betala ngt heller, är det inte att anse att personen i princip sagt upp sig själv, det är väl arbetsvägran utan läkarintyget?

Ligger detta i fel kategori så får det gärna flyttas såklart

Om läkaren skrivit ett datum som var ifrån första dagen då är det de som gäller. Om inte så kan arbetsgivaren argumentera för att läkarintyget inte är ifrån de datumet. Jag tror inte de spelar någon roll om intyget inkommit sent till arbetsgivare om datumen är ifrån första dagen. Mer och mer vanligt att folk som (fallit mellan stolarna) tvingas ut till jobb för att försäkringskassan sviker och måste då börja om en process genom att hitta nytt jobb. Tar random jobb och sjukskriver sig ifrån dag ett för att sätta igång nya processer hos försäkringskassan.
2024-12-10, 20:53
  #3629
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Är det?

Inte enligt lag eller så, men kollektivavtal brukar innehålla dylika skrivningar. Det brukar också stå vad som krävs för att förstadagsintyg skall krävas av en anställd.
2024-12-10, 21:14
  #3630
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2024-12-10, 21:17
  #3631
Medlem
AllanHanEballHans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ni har missuppfatta, personen kom med läkarintyg från första dagen, sedan att inte arbetsgivaren har intyget i handen första dagen spelar ingen roll, alla får vara sjuk enligt svensk lag, det menas inte man ska åka till jobbet o lämna intyg, på samma sätt som inte anställde har förskott på lön.

Som fler berätta inte säkert man känner sig mer sjuk än en-två dagar o sedan är jag på benen, poängen är att personen sjukanmält sig sedan att man blir sjuk längre har inte arbetsgivaren någon talan.
Ev ska din kompis fundera på hen ens ska driva ett företag med så bristande kunskaper.
Nu är ju dock läkarbesöket och intyget daterat 14 dagar efter personen sjukskrev sig, personen har alltså skitit i allt i 14 dagar innan den gick till läkare
2024-12-10, 21:17
  #3632
Medlem
AllanHanEballHans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Inte enligt lag eller så, men kollektivavtal brukar innehålla dylika skrivningar. Det brukar också stå vad som krävs för att förstadagsintyg skall krävas av en anställd.
Finns inget kollektivavtal
2024-12-10, 21:19
  #3633
Medlem
AllanHanEballHans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Det är från det datumet som är skrivet som gäller. Alltså om intyget utfärdades tidigare än dag 8. I det fallet spelar det ingen roll om arbetstagaren lämnar in det 14 dagar för sent, enligt din vän.
Intyget är utfärdat 2 veckor efter
2024-12-10, 21:20
  #3634
Medlem
AllanHanEballHans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Om läkaren skrivit ett datum som var ifrån första dagen då är det de som gäller. Om inte så kan arbetsgivaren argumentera för att läkarintyget inte är ifrån de datumet. Jag tror inte de spelar någon roll om intyget inkommit sent till arbetsgivare om datumen är ifrån första dagen. Mer och mer vanligt att folk som (fallit mellan stolarna) tvingas ut till jobb för att försäkringskassan sviker och måste då börja om en process genom att hitta nytt jobb. Tar random jobb och sjukskriver sig ifrån dag ett för att sätta igång nya processer hos försäkringskassan.
Sjukintyget gäller från dag 14, alltså 14 dagar borta utan giltligt skäl
2024-12-10, 21:26
  #3635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllanHanEballHan
Nu är ju dock läkarbesöket och intyget daterat 14 dagar efter personen sjukskrev sig, personen har alltså skitit i allt i 14 dagar innan den gick till läkare
Kollektivavtal är bara facket som representerar enligt svensk lag, du kan driva samma frågor själv utan kollektivavtal, dessa är lagstadgade och inte fackliga lagar.

Vad läkaren gjort är o skrivit retroaktivt, dvs från dagen personen uppgav hen blev sjuk, då arbetsgivare behövde sjukintyg. på så sätt har läkare styrkt att personen varit sjuk från den dagen.

Sedan får ni gärna prova kicka personen just pågrund av detta, uppge gärna klart o tydligt i mail eller uppsägnings intyg det beror på du blev sjuk.

Sedan kan vi se vad för böter domstolen dömer ut att din kompis företag får betala samt skadestånd till den sjuke.
Kollektivavtal har inget med saken o göra. Lagen går före, inget som går att avtala bort.
2024-12-10, 21:33
  #3636
Medlem
AllanHanEballHans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kollektivavtal är bara facket som representerar enligt svensk lag, du kan driva samma frågor själv utan kollektivavtal, dessa är lagstadgade och inte fackliga lagar.

Vad läkaren gjort är o skrivit retroaktivt, dvs från dagen personen uppgav hen blev sjuk, då arbetsgivare behövde sjukintyg. på så sätt har läkare styrkt att personen varit sjuk från den dagen.

Sedan får ni gärna prova kicka personen just pågrund av detta, uppge gärna klart o tydligt i mail eller uppsägnings intyg det beror på du blev sjuk.

Sedan kan vi se vad för böter domstolen dömer ut att din kompis företag får betala samt skadestånd till den sjuke.
Kollektivavtal har inget med saken o göra. Lagen går före, inget som går att avtala bort.
Nja, läkaren har inte sjukskrivit retroaktivt, personen är sjukskriven 14 dagar efter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in