Citat:
Ursprungligen postat av
AllanHanEballHan
Nu är ju dock läkarbesöket och intyget daterat 14 dagar efter personen sjukskrev sig, personen har alltså skitit i allt i 14 dagar innan den gick till läkare
Kollektivavtal är bara facket som representerar enligt svensk lag, du kan driva samma frågor själv utan kollektivavtal, dessa är lagstadgade och inte fackliga lagar.
Vad läkaren gjort är o skrivit retroaktivt, dvs från dagen personen uppgav hen blev sjuk, då arbetsgivare behövde sjukintyg. på så sätt har läkare styrkt att personen varit sjuk från den dagen.
Sedan får ni gärna prova kicka personen just pågrund av detta, uppge gärna klart o tydligt i mail eller uppsägnings intyg det beror på du blev sjuk.
Sedan kan vi se vad för böter domstolen dömer ut att din kompis företag får betala samt skadestånd till den sjuke.
Kollektivavtal har inget med saken o göra. Lagen går före, inget som går att avtala bort.