• 1
  • 2
2024-12-10, 19:25
Kristofer Lundberg (politisk vilde med rötter i trotskistiska kretser) har blivit anklagad för misshandel av en internet-journalist, som blev av med sin utrustning. Han hotas av rättsväsendet men det finns ett perspektiv som vänstern har glömt: antifascisters rätt att skydda deltagares identitet från fascisternas dokumentation.

Vad säger antifascister om det perspektivet?
Citera
2024-12-10, 19:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanComputer
Kristofer Lundberg (politisk vilde med rötter i trotskistiska kretser) har blivit anklagad för misshandel av en internet-journalist, som blev av med sin utrustning. Han hotas av rättsväsendet men det finns ett perspektiv som vänstern har glömt: antifascisters rätt att skydda deltagares identitet från fascisternas dokumentation.

Demonstrerar du offentligt är det fritt fram att fota och dokumentera, det kom en lag för några tiotal år sedan om maskeringsförbud just för vänsterdrägg började maskera sig när de kastade sten, slogs och vandaliserade vid demonstrationer. Kanske var det efter Göteborgskravallerna, jag minns inte...
Citera
2024-12-10, 22:32
Medlem
Brigatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Demonstrerar du offentligt är det fritt fram att fota och dokumentera, det kom en lag för några tiotal år sedan om maskeringsförbud just för vänsterdrägg började maskera sig när de kastade sten, slogs och vandaliserade vid demonstrationer. Kanske var det efter Göteborgskravallerna, jag minns inte...

Maskeringsförbud är inte ett generellt förbud utan en reglering som kan träda i kraft vid specifika situationer, om polisen ser ett behov av det. Då handlar det alltså om situationer som riskerar att urarta, t.ex. genom störande av allmän ordning.

En vanlig demonstration är ju dock inte störande av ordning, så det är fullt tillåtet att maskera sig på allmän plats i det fall som TS nämner. Rent juridiskt har man väl inte rätt att freda sig från att bli fotograferad på allmän plats hur som helst, däremot så är jag väl benägen att hålla med om att det är mer av en moralisk rättighet som antifascister borde kunna bejaka,

Sen så är ju den specifika situationen inte helt klarlagd. Personligen har jag inte sett något bevis för att det skulle handlat om ett rent angrepp från Lundbergs sida. Verkar ju mer ha varit en ömsesidigt urartad situation.
Citera
2024-12-10, 22:40
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Lamotte har ju erkänt att han är en swishhora som gör allt för content.
Hans senaste bok heter ju just "Där stormen är : en "swishhoras" betraktelser"

Det perspektivet tycker jag är intressant kring vem Lamotte är.

Det kan också vara intressant kring vad som har hänt.

Än så länge är väl ingen åklagad, eller?
Citera
2024-12-10, 22:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brigata
Maskeringsförbud är inte ett generellt förbud utan en reglering som kan träda i kraft vid specifika situationer, om polisen ser ett behov av det. Då handlar det alltså om situationer som riskerar att urarta, t.ex. genom störande av allmän ordning.

En vanlig demonstration är ju dock inte störande av ordning, så det är fullt tillåtet att maskera sig på allmän plats i det fall som TS nämner. Rent juridiskt har man väl inte rätt att freda sig från att bli fotograferad på allmän plats hur som helst, däremot så är jag väl benägen att hålla med om att det är mer av en moralisk rättighet som antifascister borde kunna bejaka,

Sen så är ju den specifika situationen inte helt klarlagd. Personligen har jag inte sett något bevis för att det skulle handlat om ett rent angrepp från Lundbergs sida. Verkar ju mer ha varit en ömsesidigt urartad situation.
Demonstrerar man så gör man väl det för att visa allmänheten sitt ståndtagande då kan man bli fotograferad också.

Nu är jag inte så påläst om aktuella fallet, men "fascisten" fick tydligen sin kamerautrustning stulen, och det förmodligen av någon som inte tyckte om att han fotade. Går man i en demonstration får man kanske räkna med att bli fotad. Hela grejen är ju att man framför ett budskap publikt? Annars kan man ju sitta och skriva på internetforum som du och jag gör nu?

Kontentan av det hela blev att kamerautrustning blev stulen och det blev gruff, småbråk. Vet inte om någon blev misshandlad? Men stöld skall beivras! Det läggs nog ned på grund av brist på bevis...
Citera
2024-12-11, 05:57
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC

Hehe, här har man börjat komma över gårdagens rus för att se dig undrandes om någon åklagats... Lite sött. Har du läst Lamottes bok?

Här är en låt jag tror handlar om Lamotte: https://www.youtube.com/watch?v=yTj7VV4t7EE
Citera
2024-12-12, 09:52
Medlem
Citat:

Om du vill skydda din identitet är du på gränsen till utvecklingsstörd om du går på en publik demonstration.
Citera
2024-12-12, 12:53
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

EXPO har ju med teleobjektiv dokumenterat varenda demonstration som dom misstänker skulle
kunna innehålla meningsmotståndare. Dom har enorma resurser till sitt förfogande.
Kartlägger allt och alla.
Citera
2024-12-12, 13:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Som antifascist, säger jag att vänsters metoder som liknar fascisters är oacceptabla i ett fritt och demokratiskt samhälle.
Är de med i en publik demonstration och inte vågar visa att de är med där, eller tål att bli granskade, ska de stanna hemma, för då använder de själva samma metoder, som de de påstår sig bekämpa och är det verkliga hotet mot demokrati, åsiktsfrihet, pressfrihet och yttrandefrihet. Vilket jag faktiskt anser att de är.

De längst tills vänster har aldrig varit demokrater egentligen. Det är bara ord att signalera med för dem. Men verkligheten visar förstås på något helt annat. Hur de agerat genom historien. Stött förtryckande regimer som mördat motståndare, terrororganisationer, samhällsomstörtande revolutioner och gerilla verksamhet och angripit de som utfört sina demokratiska rättigheter. Som i det här fallet.

Att man menar att det är rätt, visar förstås att man helt saknar rättskänsla och ett demokratiskt synsätt.
Citera
2024-12-12, 13:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Åtalad heter det. Det som är mer intressant är väl vem Kristofer Lundberg faktiskt är och vilka åsikter han har. Men förstås de faktiska händelserna. Vänsterns angrepp på pressfriheten.

Sen försöker man i vanlig ordning, vända på det och angripa den angripne, för man anser sig stå över lagen. Att man har rätt att angripa andra fysiskt eller försöka tysta dem, om man inte gillar deras åsikter eller deras världssyn.
Citera
2024-12-12, 14:03
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Åtalad heter det. Det som är mer intressant är väl vem Kristofer Lundberg faktiskt är och vilka åsikter han har. Men förstås de faktiska händelserna. Vänsterns angrepp på pressfriheten.

Sen försöker man i vanlig ordning, vända på det och angripa den angripne, för man anser sig stå över lagen. Att man har rätt att angripa andra fysiskt eller försöka tysta dem, om man inte gillar deras åsikter eller deras världssyn.

Du menar att swishoran representerar pressfrihet?
Citera
2024-12-12, 14:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du menar att swishoran representerar pressfrihet?
Självklart. Att du spyr epitet över honom, för att du inte gillar honom, förändrar inte det. Men du är knappast demokrat eller ens förstår vad demokrati är. För dig verka det handla om att alla, som granskar vänstern inte har rätt till det, utan de har man rätt att angripa. Däremot ska de själva få granska, attackera och tysta andra.

Menar du alltså att Kristofer Lundberg och de som attackerade Lamotte och stal av honom utrustning, representerar pressfrihet eller ens yttrandefrihet? De är förstås bara vänsterhuliganer.

Försvarar du pressfrihet och yttrandefrihet menar du?
Senast redigerad av EnCarte 2024-12-12 kl. 15:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in