2024-12-10, 17:32
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Helt idiotiskt att låta barnen leka med reflexvästar bara för att personalen är för lat att ta av dem/hålla koll på ungarna. Ingår inte riskminimering i utbildningen personalen får eller är det bara HBTQ/woke flum?

Nu kommer fakta äntligen fram. Försäkringen gäller inte när reflexväst används i lek. Detta kan komma att stå förskolan dyrt. Med all rätt.

Citat:
Det är en trafikväst som inte är avsedd för lek, enligt försäkringsbolaget som delar ut västarna till förskolor.

– Vi har i god tro använt västarna för att det känts tryggt att göra det, säger Elisabeth Zachrisson, förskolans ordförande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-pa-forskolan
Citera
2024-12-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Barnhjälmar med grönt spänne finns, då går remmen av vid 10 kg belastning.
Rekommenderas upp till 7 år.

Men det är upp till föräldrarna att veta om deras barn är benägna i att fastna i grejer hela tiden.

Vart väldigt uppmärksammat de också efter en pojke dog på förskolan när han fastnade med sin hjälm i en gren.
Citera
2024-12-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Tja, vi vet att han åkte en rutchkana, det är väl allt vi vet? Och det spekuleras i om han troligtvis strypts av västen, men i media så skriver dom gång på gång att personalen var snabbt på plats, vilket indikerar att han slagit sig. Människor dör inte på 10 sekunder utan luft, snabbt på plats låter ju väldigt underligt om barnet dött av syrebrist, otroligt förlåtande anhöriga måste jag säga. Jag slås av hur flata och förstående människor i sverige är när deras barn dör när dom skall vara omhändertagna.

Tänker mig att han kommit fel och fastnat i något. Blir då snabbt en strypsnara
Citera
2024-12-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Barnhjälmar med grönt spänne finns, då går remmen av vid 10 kg belastning.
Rekommenderas upp till 7 år.

Men det är upp till föräldrarna att veta om deras barn är benägna i att fastna i grejer hela tiden.

Vad jag egentligen vill säga med mina inlägg är att man aldrig kan gardera sig helt mot att tragiska olyckor kan ske. Just i detta fall borde väl snarare fokus ligga på att personalen har brustit i sin tillsyn än att man använt ett specifikt klädesplagg.
Citera
2024-12-10, 17:46
Medlem
Citat:
Tja, vi vet att han åkte en rutchkana, det är väl allt vi vet? Och det spekuleras i om han troligtvis strypts av västen, men i media så skriver dom gång på gång att personalen var snabbt på plats, vilket indikerar att han slagit sig. Människor dör inte på 10 sekunder utan luft, snabbt på plats låter ju väldigt underligt om barnet dött av syrebrist, otroligt förlåtande anhöriga måste jag säga. Jag slås av hur flata och förstående människor i sverige är när deras barn dör när dom skall vara omhändertagna.

Det behöver absolut inte indikera på att han slagit sig.
Det räcker med att dom stått en bit bort men endå haft uppsikt. Sätt han åka nedför rutschkanan och bara kommit halvvägs, då västen fastnat och strypt han. Det handlar om sekunder. Och innan dom sprungit dit och lyckas fått loss han har det gått flertalet sekunder.
Citera
2024-12-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vad jag egentligen vill säga med mina inlägg är att man aldrig kan gardera sig helt mot att tragiska olyckor kan ske. Just i detta fall borde väl snarare fokus ligga på att personalen har brustit i sin tillsyn än att man använt ett specifikt klädesplagg.

Förstår det, men jag tycker vissa här gapar för mycket och förmodligen gör de det för att de aldrig har gjort en enda arbetsdag på en förskola.
Citera
2024-12-10, 17:51
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Det var en trafikväst som inte ska användas vid lek. Läs gärna artikeln jag länka

Västen är en så kallad trafikväst. Den är ihopsydd i halsen, och går inte automatiskt upp genom exempelvis ett kardborreband, som på en lekväst.

Även om han nu hade väst på sig så kan det ju vara så rent tekniskt sett att pojken även fastnat med sin jacka/vinteroverall eller vad han nu haft på sig ?
Citera
2024-12-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Även om han nu hade väst på sig så kan det ju vara så rent tekniskt sett att pojken även fastnat med sin jacka/vinteroverall eller vad han nu haft på sig ?
Menas att det skulle kunna finnas rimliga alternativ,-min käre Watson?
Citera
2024-12-10, 17:59
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Jävla fitta!

Det står ju i informationen att västarna inte ska användas till lek! Elisabeth IQ fiskmås.

”Jättebra” med ”genomlysning”?! Ett barn har avlidit pga förskolans usla säkerhetstänk.

Jättebra, verkligen ..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-pa-forskolan

Det säger LF nu ja. Hur kan du vara så säker på att den informationen varit tydlig innan?
Är det rimligt att dela ut reflexvästar till ett helt dagis? Hur ska det funka när barnen är ute på promenad och springer iväg och leker i omgångar, reflexväst av och på x6x20 barn, dvs 120 klädbyten för en utedag?

Du tror att rektorn medvetet velat ha ihjäl barnet? Eller kan det vara så att personalen haft ett gott syfte med att låta barnen ha västarna?

Du är arg över det inträffade och det är mänskligt att sekundsnabbt vilja peka ut en syndabock (som du tom väljer att kalla "fitta"), men du är inte särskilt analytisk.

Istället kan du fundera över LF som ska vara proffs på riskbedömningar. I det borde ingå att man kalkylerat med att barn i reflexväst plötsligt springer iväg och leker och konstruera en säker reklamväst att dela ut, en som kan öppna sig. Men så har LF inte valt att göra. Kardborrevästar var väl för dyra eller hade LF helt enkelt otur när de tänkte.

Edit: Länsförsäkringar Dalarna:https://www.lansforsakringar.se/dala...ill-forskolor/
I skrivande stund inte ett ord om att de ej ska användas till lek men det ändras säkert närsomhelst.
Senast redigerad av jessewn372 2024-12-10 kl. 18:04.
Citera
2024-12-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Det behöver absolut inte indikera på att han slagit sig.
Det räcker med att dom stått en bit bort men endå haft uppsikt. Sätt han åka nedför rutschkanan och bara kommit halvvägs, då västen fastnat och strypt han. Det handlar om sekunder. Och innan dom sprungit dit och lyckas fått loss han har det gått flertalet sekunder.

Mm, jag fattar vad du säger, men nej, det stämmer inte att det tar sekunder att bli medvetslös, strypt och dö.
Citera
2024-12-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Tänker mig att han kommit fel och fastnat i något. Blir då snabbt en strypsnara

Japp, eftersom det är en väst så är det rimligt, men det är orimligt att pojken dött i förhållande till att dom säger att dom ingripit fort, det står i total motsats.
Citera
2024-12-10, 18:04
Citat:

Ja, usch. Hur sjutton kan detta hända när personalen ska ha uppsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in