2024-12-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Nog fan var den första Terminator en skräckfilm när den kom alltid. En slasher med en final girl. Även om mördaren den här gången råkade komma från framtiden.

Snälla lille @JuniorDahlen, nu får du faktiskt ge dig
och lära dig att begripa att du helt enkelt sagt har cyklat
in i fel hotellkorridor som till exempel den unga pojken
[ " Danny Torrance " ] gjorde i den paranormala skräckfilmen som titlades: [ " The Shining " ] från året
1980

Hur gärna du än vill låta dig påpeka, att filmen
[ " The Terminator " ] är en skräckfilm, så har du i detta fallet helt fel

1. ) En robot, vilken har medvetna tankar och som
agerar utifrån sina egna motiv, det handlar om artificiell intelligens.

2. ) Detta är också en så kallad Cyberpunk-film vilken
är en Sub-genre till Sciencefiction.

3. ) Filmen är också Dystopiansk vilken även den är en
Sub-genre till Sciencefiction.

[ " The Terminator " ] är ingalunda tillhörande genren: Skräck.

Den är en tids-resande och den är också ett
Urban-äventyr samt en action- och sciencefiction-film.

Beträffande medlemmen @Kalk-Allan, så ser hen minst
en skräckfilm per dag och dygn och, oftast ser hen flera skräckfilmer under en och samma dag men, inte nog med det, hen ser också om, många skräckfilmer på nytt igen, detta i sin tur leder till ökade kunskaper och vetskaper när det handlar om just skräckfilmer.

Du får nog lära dig att förstå, att medlemmen
@Kalk-Allan kan väldigt mycket om just skräckfilmer vilket klart och tydligt framgår i hens postade inlägg i skräckfilms-tråden och jag är mycket övertygad om att @Kalk-Allan klara ut av att särskilja de filmer som icke är tillhörande genren: SKRÄCK.

Mvh/ FilmSpöket 🎭

Ps: Har du ett bra skräckfilms-tips ... ?
så tar jag mycket tacksamt emot det ... Ds.
Senast redigerad av JokerMannen 2024-12-09 kl. 21:39.
Citera
2024-12-09, 22:37
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born2chill
Man behöver väl inte stoppa in filmer i absoluta fack?

För mig låter det superautistiskt att inte kunna förstå att två personer kan ha två olika uppfattningar om var en film hör hemma, eller om den ska in i någon subgenre eller bla bla bla.

Vi på Saltkråkan kan svårligen kallas skräck hur man än vrider och vänder på det. Men så fort vi börjar röra oss mer mot våld och ond bråd död så blir allt en flytande skala som inte är lika enkel att ge några definitiva svar på. Till slut kokar det ju ner till vad JAG tycker är otäckt och vad DU tycker är otäckt. Våra olika rädslor och fobier. Vad vi har med oss i ryggsäcken och så vidare.

Precis av samma anledningar kan man inte heller använda sig av imdb, eller något annan filmdatabas och gå på deras kategorisering av filmer. Man kan få en fingervisning var en viss film hör hemma absolut, men det säger inget om hur just du kommer uppfatta filmen.

Så sluta jollra så jävla mycket och börja recensera mer specifika filmer ingående i stället. Det är roligare att läsa om en denna sandlådediskussion om vilken film som är slasher eller ej. Jag ska återkomma med egna recensioner så fort jag har sett något nytt intressant.
Bra skrivet tycker jag!
Vissa filmer går, som du först är inne på, att kategorisera ganska enkelt. Eller åtminstone säga vad det inte är för genre. Men sen finns det massvis av filmer där genregränserna suddas ut, och det blir i slutändan subjektivt vad en film är för genre.

Det är likadant i musiken och säkerligen all konstform. Det finns massvis av musik som rör sig emellan genrer, och blir någon blandning, och ibland i viss mån oidentifierbart med vårat begränsade språk som kallas "ord".

Det handlar i slutändan om vad man själv har för referensramar, och man får ha respekt för att olika konstverk kan uppfattas olika av olika personer.

Det är ju likadant i musikforumet... någon startar en tråd om genren "progressive rock", och det kommer alla möjliga förslag på låtar, som andra kanske inte håller med om är just progressive rock. Och så måste det få vara i den här tråden också menar jag. Om jag sett en film som jag anser vara skräck, så måste jag ha rätt att skriva om den i denna tråd även om någon annan inte håller med mig. Annars blir det jättesvårt att bedriva ett forum.
Citera
2024-12-10, 00:04
Medlem
Veckans klubbas avatar
Första Terminator-rullen har klara drag av skräck. T2 är däremot mer en svulstig actionfilm. Men första filmen är annorlunda. Tonen är mycket mörkare. Det går inte att debattera. Jag är expert på allt som heter Schwarzenegger.
Citera
2024-12-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Första Terminator-rullen har klara drag av skräck. T2 är däremot mer en svulstig actionfilm. Men första filmen är annorlunda. Tonen är mycket mörkare. Det går inte att debattera. Jag är expert på allt som heter Schwarzenegger.

Att filmen har drag av skräck betyder inte att filmens genre är skräck.

Mvh JokerSpöket 👋👻
Citera
2024-12-10, 00:39
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Att filmen har drag av skräck betyder inte att filmens genre är skräck.

Mvh JokerSpöket 👋👻

Nog kan man peta in The Terminator i sci fi horror allt utan större problem. Det finns ju fler filmer med mördarmaskiner och mördarrobotar som gott kan klassas som skräck utan att man tänjer på gränserna allt för mycket. Skräckfilm är ju en oerhört bred genre. Det kan ju vara allt från Killer Clowns From Outer Space och Misery till Cannibal Holocaust och Pumpkinhead.
Citera
2024-12-10, 01:40
Medlem
Citat:
Nog kan man peta in The Terminator i sci fi horror allt utan större problem. Det finns ju fler filmer med mördarmaskiner och mördarrobotar som gott kan klassas som skräck utan att man tänjer på gränserna allt för mycket. Skräckfilm är ju en oerhört bred genre. Det kan ju vara allt från Killer Clowns From Outer Space och Misery till Cannibal Holocaust och Pumpkinhead.

[ " Killer Klowns from Outer Space " ] från året 1988
är en paranormal skräck- och monster-film samt också
en sciencefiction-film.

[ Clowns ] = [ Klowns ]

[ " Misery " ] från året 1990 är en psykologisk skräckfilms-thriller.

[ " Pumpkinhead " ] från året 1988 är en paranormal skräckfilm ( 🎃 )

Alla tre ovan uppställda filmtitlar är fina och sevärda filmer.

Mvh JokerSpöket 👋👻
Citera
2024-12-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det framgår klart och tydligt när man dels har tittat på samtliga Popp-Upp-bilder i boken som titlades:
[ " Mister Babadook " ] och framför allt läst och förstått
de olika textraderna som förekommer skrivna på olika platser på Popp-Upp-Bokens olika sidor.

Svar ja, Oskar Vanek är Mister Babadook men, inte i en mänsklig form.

Jag har en fråga till dig som lyder, av vilken anledning
tror du att Mister Babadook ville få Amelia att först bryta nacken av hunden [ " Bugsy " ] och sedan därefter få Amelia till att strypa sin lilla 6-åriga son Samuel och för
att slutligen få Amelia att skära av sig sin
halspulsåder ... ?

Mvh JokerSpöket 👋👻
I boken Mister Babadook visas bilder på Amelia som dödar hunden samt skär halsen av sig själv.

Men exakt var någonstans, rent konkret, framkommer det att det är Oskars illvilliga väsen som tagit gestalt i form av Babadook?

Det är lätt att skapa egna teorier, ofta utan substans.
Citera
2024-12-10, 10:16
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Citat:
Tack. Intressant att se om Kalk-Allan blir lika jävla otrevlig mot dig och ifrågasätter varför även du ens skriver i tråden.

Vi kommer givetvis också börja få fler och fler skräckfilmer om AI och robotar.

Vore även intressant att få höra Kalk-Allans motivering till varför filmer som M3gan och nya Childs Play (trots att den var rätt kass) inte bör kunna klassas som skräck (åtminstone inte enligt deras motivering) medans den värdelösa actionfilmen Resident Evil Retribution absolut gör det.
Citera
2024-12-10, 14:47
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Och du menar att du var helt rumsren i ditt beteende mot mig? Men nä jag ska inte triggas igång igen..

Kommentaren var mest menat till dig förövrigt, ang att jag inte tänker vara otrevlig och att vi har olika syn på saken

Alltså ja faktiskt. Jag anser nog att jag hade ett helt normalt bemötande gentemot dig innan du tyckte jag skulle komma in i matchen samt kallade mina åsikter patetiska och jag också ”kastade handskarna”. Tycker det framkommer av diskussionen jag klippt in.

Vi får bli överens om att vi inte är överens angående Terminator och bli lite trevliga mot varandra bägge två, helt enkelt

Citat:
Psycho - Thriller (oh ge mig skit för denna, men det är inte äkta skräck för mig)
Scream - humor, slasher.
Motorsågmassakern - slasher/skräck.
Lida - Thriller.
Eden Lake -Thriller, möjligen skräck..
The Strangers - Skräck/Thriller
Creep - Thriller

Hush minns jag inte så mycket av, samt Henry så jag kan inte kommentera

Citat:
Även om du benhårt skulle hävda att slasher INTE är en underkategori till skräck har du ju då bara på den där listan tre filmer som inte innehåller ”Vampyrer, Varulvar och andra övernaturliga varelser” (sic!).

Citat:
Men kom in i matchen.. För mig är skräckfilmer klaustrofobiska, övernaturliga eller Zombie, som Dawn of the dead, 28 days later, World War Z ELLER då som hela diskussionen började med Resident Evil.

Jag har egentligen svårt för slasher filmer som sådant, men de tidiga filmerna är ofta bra.

Citat:
Om att ”komma in i matchen” innebär att använda din och Jokerns extremt snäva syn på skräckfilm så sitter jag hellre kvar på avbytarbänken tror jag

Citat:
Jaha ok så i din skräckfilms värld då så är Terminator en skräckfilm då, ok fine... Patetiskt

Tror du passar bra på avbytarbänken..
Senast redigerad av JuniorDahlen 2024-12-10 kl. 14:52.
Citera
2024-12-10, 15:13
Medlem
alwayslooks avatar
Heh mycket heta diskussioner nu i tråden

De här med vad som är skräck eller inte är ju mycket upp till betraktaren skulle jag säga.
Skräckchangern är ju otroligt bred, så vad som är skräck eller inte är ju otroligt svårt att svara på.

Skräck är en vid genre som innehåller allt från terror till horror, som är två subgenrer inom denna litteratur, dock med varsitt syfte. Den ena är till för de mera blodiga, lemlästande skräckhistorierna och den andra för de mer djupgående psykologiska, melankoliska skräckhistorierna går att läsa.

Det finns så mycket olika saker som kan göra oss rädda eller skrämda.
Personligen så blir jag oftast aldrig rädd längre, men ett visst obehag kan jag fortfarande känna, och då oftast när det är något övernaturligt eller något jag inte i min vildaste fantasi kan förstå.

Vad får er att bli rädda/skrämda?
Citera
2024-12-10, 15:21
Avslutad
Yes!! Som jag har väntat "28 YEARS LATER – Official Trailer" https://www.youtube.com/watch?v=mcvLKldPM08&ab_channel=SonyPicturesEnterta inment
Citera
2024-12-10, 15:23
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Det finns så mycket olika saker som kan göra oss rädda eller skrämda.
Personligen så blir jag oftast aldrig rädd längre, men ett visst obehag kan jag fortfarande känna, och då oftast när det är något övernaturligt eller något jag inte i min vildaste fantasi kan förstå.

Vad får er att bli rädda/skrämda?
För mig är det oftast saker som skulle kunna hända mig själv, eller vem som helst, som känns som mest obehagliga. Jag tänker på filmer som Funny Games och Ils. El habitante incierto också som en liten bubblare. Sådant gör mig riktigt obekväm.

Sen tror jag på det andliga, och att människor har blivit, och fortfarande kan bli besatta. Men det kanske inte är just därför jag även tycker The Exorcist är obehaglig, utan det är nog mer för att de fått till stämningen och hela filmen så otroligt bra. Jag har sett den filmen närmare 30 gånger (ingen överdrift) och jag tycker fortfarande den kittlar mig på ett obehagligt sätt.

Men även om jag tror på att man kan bli besatt och påverkad av andar, så blir filmer som jag nämnde i mitt första stycke sådant som jag tycker är som mest jobbigt.

Sådant jag inte kan förstå, eller ser som "övernaturligt" blir ofta inte skrämmande för mig.

Men kul att det är så olika för oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in