2024-12-09, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Om man ska involvera Terminator filmerna i skräck genren, så blev genast genren typ dubbelt så stor..

Jag menar "No country for old men" psykopat mördaren är rätt creepy, men gör det filmen till en skräckfilm? Ok vi kanske kommer in på en djupare diskussion här, öppen för alla inlägg
Min uppfattning är att det ligger i betraktarens öga vad som är skräck eller inte skräck. Film är en konstform och det är högst subjektivt vad som är vad. -Bara en dåre försöker påtvinga andra sina egna uppfattningar.

Jag respekterar din åsikt, så du får respektera min.
Citera
2024-12-09, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av born2chill
Min uppfattning är att det ligger i betraktarens öga vad som är skräck eller inte skräck. Film är en konstform och det är högst subjektivt vad som är vad. -Bara en dåre försöker påtvinga andra sina egna uppfattningar.

Jag respekterar din åsikt, så du får respektera min.
jag håller mig dig helt när det gäller vad sin ligger i betraktarens öga, jag respekterar också din åsikt
Citera
2024-12-09, 19:22
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Helt enig med dig, ska kolla ditt tidigare inlägg

Är du enig i det kan du väl förklara vilken genre Psycho, Hush, Scream, Motorsågsmassakern, Lida, Henry - En massmördare, Eden Lake, The Strangers och Creep tillhör?

Roligt också att en ostoppbar mördarrobot från framtiden inte anses som en ”gestaltning av något monstruöst och för oss, också som något absolut främmande”
Citera
2024-12-09, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Är du enig i det kan du väl förklara vilken genre Psycho, Hush, Scream, Motorsågsmassakern, Lida, Henry - En massmördare, Eden Lake, The Strangers och Creep tillhör?

Roligt också att en ostoppbar mördarrobot från framtiden inte anses som en ”gestaltning av något monstruöst och för oss, också som något absolut främmande”
Psycho - Thriller (oh ge mig skit för denna, men det är inte äkta skräck för mig)
Scream - humor, slasher.
Motorsågmassakern - slasher/skräck.
Lida - Thriller.
Eden Lake -Thriller, möjligen skräck..
The Strangers - Skräck/Thriller
Creep - Thriller

Hush minns jag inte så mycket av, samt Henry så jag kan inte kommentera
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-12-09 kl. 20:17.
Citera
2024-12-09, 20:19
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Psycho - Thriller.
Scream - humor, slasher.
Motorsågmassakern - slasher/skräck.
Lida - Thriller.
Eden Lake -Thriller, möjligen skräck..
The Strangers - Skräck/Thriller
Creep - Thriller

Hush minns jag inte så mycket av, samt Henry så jag kan inte kommentera

Även om du benhårt skulle hävda att slasher INTE är en underkategori till skräck har du ju då bara på den där listan tre filmer som inte innehåller ”Vampyrer, Varulvar och andra övernaturliga varelser” (sic!).
Citera
2024-12-09, 20:25
Avslutad
Citat:
Även om du benhårt skulle hävda att slasher INTE är en underkategori till skräck har du ju då bara på den där listan tre filmer som inte innehåller ”Vampyrer, Varulvar och andra övernaturliga varelser” (sic!).
Men kom in i matchen.. För mig är skräckfilmer klaustrofobiska, övernaturliga eller Zombie, som Dawn of the dead, 28 days later, World War Z ELLER då som hela diskussionen började med Resident Evil.

Jag har egentligen svårt för slasher filmer som sådant, men de tidiga filmerna är ofta bra.
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-12-09 kl. 20:31.
Citera
2024-12-09, 20:45
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Men kom in i matchen.. För mig är skräckfilmer klaustrofobiska, övernaturliga eller Zombie, som Dawn of the dead, 28 days later, World War Z ELLER då som hela diskussionen började med Resident Evil.

Jag har egentligen svårt för slasher filmer som sådant, men de tidiga filmerna är ofta bra.

Om att ”komma in i matchen” innebär att använda din och Jokerns extremt snäva syn på skräckfilm så sitter jag hellre kvar på avbytarbänken tror jag
Citera
2024-12-09, 20:54
Avslutad
Citat:
Om att ”komma in i matchen” innebär att använda din och Jokerns extremt snäva syn på skräckfilm så sitter jag hellre kvar på avbytarbänken tror jag
Jaha ok så i din skräckfilms värld då så är Terminator en skräckfilm då, ok fine... Patetiskt

Tror du passar bra på avbytarbänken..
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-12-09 kl. 20:58.
Citera
2024-12-09, 21:04
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Jaha ok så i din skräckfilms värld då så är Terminator en skräckfilm då, ok fine... Patetiskt

Tror du passar bra på avbytarbänken..

I min och många andras, gubben

”Skräckfilms värld”. Fniss.
Citera
2024-12-09, 21:08
Avslutad
Man behöver väl inte stoppa in filmer i absoluta fack?

För mig låter det superautistiskt att inte kunna förstå att två personer kan ha två olika uppfattningar om var en film hör hemma, eller om den ska in i någon subgenre eller bla bla bla.

Vi på Saltkråkan kan svårligen kallas skräck hur man än vrider och vänder på det. Men så fort vi börjar röra oss mer mot våld och ond bråd död så blir allt en flytande skala som inte är lika enkel att ge några definitiva svar på. Till slut kokar det ju ner till vad JAG tycker är otäckt och vad DU tycker är otäckt. Våra olika rädslor och fobier. Vad vi har med oss i ryggsäcken och så vidare.

Precis av samma anledningar kan man inte heller använda sig av imdb, eller något annan filmdatabas och gå på deras kategorisering av filmer. Man kan få en fingervisning var en viss film hör hemma absolut, men det säger inget om hur just du kommer uppfatta filmen.

Så sluta jollra så jävla mycket och börja recensera mer specifika filmer ingående i stället. Det är roligare att läsa om en denna sandlådediskussion om vilken film som är slasher eller ej. Jag ska återkomma med egna recensioner så fort jag har sett något nytt intressant.
Citera
2024-12-09, 21:10
Avslutad
Citat:
I min och många andras, gubben

”Skräckfilms värld”. Fniss.
Jaha men skratta du, du har fan ingen koll...
Citera
2024-12-09, 21:17
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Jaha men skratta du, du har fan ingen koll...

Vi säger så

Här har du lite kvällsläsning. Kanske blir kämpigt med engelskan sett till hur du får kämpa med svenskan, men du kanske kan prova att köra den via Google Translate?

https://responsejournal.net/issue/2021-11/feature/mechanical-monster-cyber

Citat:
Ja jag håller med dig

Hahahahaha. Ironin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in