2024-12-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Om ni använder tandsköljmedel som tex Flux i vuxen ålder så rekommenderar jag att sluta med det genast. Det förstör era tänder och ni måste gå till tandläkaren till slut. Fluoret förstör tänderna.

Tandvården lurar er för att folk ska komma till tandläkaren oftare och på så sätt tjäna mer pengar.

Det räcker gott att borsta tänderna med tandkräm med fluor i.

Har fungerat i alla tider .
Du skojar nu, var har du fått det ifrån att fluoret skadar tänderna i den svaga koncentrationen.?
Citera
2024-12-10, 11:04
Medlem
Citat:
Om ni använder tandsköljmedel som tex Flux i vuxen ålder så rekommenderar jag att sluta med det genast. Det förstör era tänder och ni måste gå till tandläkaren till slut. Fluoret förstör tänderna.

Tandvården lurar er för att folk ska komma till tandläkaren oftare och på så sätt tjäna mer pengar.

Varför ska man använda tandkräm med fluor om det nu är så farligt?
Citera
2024-12-10, 11:08
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Hur lurar folktandvården folk? Genom att rekommendera Flux?

Bland annat genom att få folk att betala för frisktandvårdsavtal trots att de inte har tider till alla sina patienter.
Citera
2024-12-10, 11:09
Medlem
jimmiejugends avatar
Minns ett gäng år sedan när likande foliehattsrykten om flours giftighet spred sig på facebooks mammagrupper och ett 30 tal barn får sådan brutal tandröta att barnen tvingades gå igenom smärtsamma ingrepp.
Citera
2024-12-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nu är jag inte emot att företagare säljer extratjänster för att tjäna mer pengar, men jag kan hålla med om att många konsumenter är extremt okunniga i sina inköp av tandvårdstjänster - förmodligen på grund av att de har växt upp med att bli kallade till Folktandvården en gång om året och då göra precis som tandläkaren sade.

Men folk måste börja inse att de inte längre kan agera i tandläkarfrågor som om det fortfarande var 70-talet. Vi har ju vant oss vid nya förutsättningar när det gäller tjänster som taxi, apotek, bilprovning, vård i allmänhet mm - varför skulle just tandläkaren fungera exakt som för 50 år sedan? Man kan faktiskt ifrågasätta åtgärder - eller åtminstone fråga varför, och om de verkligen behövs. Man kan jämföra priser på behandlingar mellan olika tandläkare. Precis som vi gör dagligen på en massa områden.

Folk som fortsätter låta sig kallas till samma tandläkare en gång om året och som gör exakt som h*n säger men klagar över kostnaderna, att de körs över i fråga om ingrepp eller beslut och hur de behandlas, har faktiskt god anledning att se över sitt eget agerande. Det finns faktiskt oftast alternativ till den otrevlige tandläkaren.

Håller med i allt du säger och jag är en av de som borde ha ifrågasatt i yngre dagar.
Men jag står fortfarande fast vid att de har en dold agenda i att tjäna så mkt pengar som möjligt mer än att se till patientens bästa.
Citera
2024-12-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Det är väl ingen som påstått att fluor inte verkar mot karies?
” Current research suggests that indiscriminate use of antibacterial mouthwashes may cause more harm than good regarding heart health”

Googla lite vännen..

Fluorid-skölj är inte antibakteriellt. Det du skriver är att överdriven användning av antibakteriell skölj kan skada hjärtat. Men max användning av antibakteriell skölj är 10 dagar i anslutning till exempelvis en intraoral operation för att undvika sekundärinfektion.

Det som händer annars är att du slår ut din naturliga flora vilket inte är bra för varje sig tänderna eller resten av kroppen.

Angående fluorid är kan folk inte skilja på fluorid och fluor. Finns 1000 tals studier att läsa om du är intresserad. Karies är inte en fluoridbrist-sjukdom men det höjer tröskeln för att utveckla karies och har även förmåga att remineralisera kaviteter.

I Sverige tillämpar vi ändå försiktighetsprincip, undvika att tillsätta det i vatten, gränsvärden för barn är lågt satta då risk för sväljning föreligger etc.

Med er syn på vetenskap skulle man kunna lägga upp en studie. Vilka använder och utsätter sig för mest fluorid i samhället, tandläkare. Om vi jämför tandläkares medel iq med resten av befolkningen måste vi dra slutsatsen att fluorid höjer iq.

Mitt råd är att lämna läsandet av vetenskapliga artiklar till folk som förstår innehållet eller be om hjälp när innehållet ska tolkas.
Citera
2024-12-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Med tanke på vad du skriver antar jag att du inte är särskilt insatt i hur tandvård fungerar i Sverige. Sen att det inte hittas något som behöver åtgärdas hos din "privata" tandläkare är inte konstigt eftersom du tydligen inte går dit?!

Jag vet inte, men jag har haft många tandläkare genom åren. Katarina gick jag till redan som grabb så hon måste vart näst intill nyutbildad och jag gick till henne fram tills hon gick i pension innan jag var tvungen att byta.
Kan säga att det inte var helt enkelt och ibland blev det bara dumt, typ som när en tandläkare tyckte jag hade mycket tandsten och därför ville boka tid hos sin tandhygienist. Jag ställde mig lite frågande eftersom jag dagen innan hade vart hos just hans hygienist. En annan tandhygienist erbjöd sig att utföra undersökningar och berättade mer än gärna om min visdomstand som sitter så illa att jag kommer få problem med den i framtiden... Hur gammal är jag nu? Tandjävlarna strular inte det minsta och sitter ta mig fan perfekt i hela käften.
Och alla jävlar som satt igång och laga "hål"?!

Nu har jag tack och lov efter rekommendation hittat en bra tandläkare igen. Men jag tackar Gud att folktandvården finns, där kan man (oavsett vad du tror) kan lita på att inga onödiga ingrepp utförs i syfte att tjäna pengar.

Varför det blir dumt när du tänker är för att du tycks inbilla dig att Folktandvåden per automatik är sämre än de 1800 privata aktörer den ska jämföras med. Tror du på allvar att folktandvården hamnar i botten på listan av 1800 aktörer?

Jag går till min tandhygienist 2 gånger om året och jag har inte behövt besöka tandläkaren en enda gång på flera år. Vart hittar du att jag inte går till min privata?

Jag var intresserad av det här abonnemanget som finns hos folktandvården just eftersom man alltid behövde boka nya tider. Men jag kom aldrig så långt att jag fick det pga att de ständigt hittade nya fel som gjorde att jag inte klassades in där. Så istället fick jag betala dyra pengar för varje besök.
Jag hade en lite för djup fick i tandköttet så jag fick inte ta ett sådant abonnemang. Utan fick boka in besök för att undersöka hur det såg ut efter 2 månader. Jag gjorde ju det också men jag var ju bara runt 25 års ålder. Hade inte bättre koll.

Jag sökte för tandvärk som var brutal. De gjorde sin vanliga undersökning med röntgen och sina pet med instrument. Konstaterade att det var en visdomstand som var dålig. De drog ut den. Vet du vad det kostar? Kommer hem och det gör lika ont. Bokar in en ny tid. Får en tandläkare som går igenom, hämtar sin kollega för han är osäker och då är det en tand på andra sidan munnen som behöver rotfyllas. Jag rotfyller den. Håller ett tag tills det blir problem och de får göra om det.

Det finns exempel efter exempel. Det är fan i mig alltid nåt hos dessa parasiter.
Så ja. Jag är övertygad att deras agenda är att tjäna pengar och inte att vara så behjälpliga de kan.

Hur många gånger fick du hos folktandvården höra efter ditt besök att " Hör av dig när du har behov"?

jag bytte till den privata och gick dit samma år som jag fick höra om problem med fickor i tandkött. Nej det fanns inga fickor och tandläkaren suckade över bemötandet.
Har gått där nu i snart 10 år och aldrig haft något som helst problem mer än tandsten, som jag alltid kommer ha.
Citera
2024-12-10, 11:29
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:

Alltså det skall inte vara helt hälsosamt för magen vad man hört, men för tänderna?
Fluor dödar väl karies.
Citera
2024-12-10, 11:31
Avstängd
Munskölj är bra men det skall vara utan alkohol, alkoholen torkar ut slemhinnorna.
Citera
2024-12-10, 11:38
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Du sväljer inte hoppas jag. Du spottar ut så att det endast lämnar kvar en skyddande hinna i munnen.

Men ja för mycket flour kan skada emaljen, men en korrekt dos stärker tänderna istället. Trendigt att sprida en massa skräck på sociala medier nu också för att kunna sälja på folk sina egna helt ofarliga produkter, gärna en liten kurs eller två om ämnet också!
Ne jag har inte chromosonfel...
man nåste tänka på sitt DRI, borsta tänderna 2x gng och du kanske ligger på 2x.
har inge aning exakt vart sweetspot ligger för emaljen i munnen men ganska logiskt om vanlig tandborstning va enough.
Svårare för barn som skadas mer av flour.
Citera
2024-12-10, 11:45
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Varför ska man använda tandkräm med fluor om det nu är så farligt?

Det blir för mycket fluor om man både ska ha tandkräm två ggr om dagen och dessutom gurgla Flux två ggr dagligen .
Citera
2024-12-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Nej, men det var en licensierad läkare med flera 100 tusen följare på instagram.
Andra saker han listade var dom vanliga som alkohol, processad mat, stillasittande osv..
Mest förvånad över att han tog munskölj som nr 2.
Men du är ju fullständigt dum i huvudet. Allt munskölj är inte dåligt för hälsan, däremot är dåliga tänder garanterat dåligt för hälsan.

Munskölj med fluor hjälper till att skapa ny emalj om du fått småskador på tänderna. Eftersom det sliter på tänderna att borsta för ofta är munskölj ett bra alternativ att använda under dagen.

Däremot finns det mängder av munskölj med tveksamt innehåll och utan fluor. Dessa är så klart fullständigt meningslösa eller i värsta fall skadliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in