Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Med tanke på vad du skriver antar jag att du inte är särskilt insatt i hur tandvård fungerar i Sverige. Sen att det inte hittas något som behöver åtgärdas hos din "privata" tandläkare är inte konstigt eftersom du tydligen inte går dit?!
Jag vet inte, men jag har haft många tandläkare genom åren. Katarina gick jag till redan som grabb så hon måste vart näst intill nyutbildad och jag gick till henne fram tills hon gick i pension innan jag var tvungen att byta.
Kan säga att det inte var helt enkelt och ibland blev det bara dumt, typ som när en tandläkare tyckte jag hade mycket tandsten och därför ville boka tid hos sin tandhygienist. Jag ställde mig lite frågande eftersom jag dagen innan hade vart hos just hans hygienist. En annan tandhygienist erbjöd sig att utföra undersökningar och berättade mer än gärna om min visdomstand som sitter så illa att jag kommer få problem med den i framtiden... Hur gammal är jag nu? Tandjävlarna strular inte det minsta och sitter ta mig fan perfekt i hela käften.
Och alla jävlar som satt igång och laga "hål"?!
Nu har jag tack och lov efter rekommendation hittat en bra tandläkare igen. Men jag tackar Gud att folktandvården finns, där kan man (oavsett vad du tror) kan lita på att inga onödiga ingrepp utförs i syfte att tjäna pengar.
Varför det blir dumt när du tänker är för att du tycks inbilla dig att Folktandvåden per automatik är sämre än de 1800 privata aktörer den ska jämföras med. Tror du på allvar att folktandvården hamnar i botten på listan av 1800 aktörer?
Jag går till min tandhygienist 2 gånger om året och jag har inte behövt besöka tandläkaren en enda gång på flera år. Vart hittar du att jag inte går till min privata?
Jag var intresserad av det här abonnemanget som finns hos folktandvården just eftersom man alltid behövde boka nya tider. Men jag kom aldrig så långt att jag fick det pga att de ständigt hittade nya fel som gjorde att jag inte klassades in där. Så istället fick jag betala dyra pengar för varje besök.
Jag hade en lite för djup fick i tandköttet så jag fick inte ta ett sådant abonnemang. Utan fick boka in besök för att undersöka hur det såg ut efter 2 månader. Jag gjorde ju det också men jag var ju bara runt 25 års ålder. Hade inte bättre koll.
Jag sökte för tandvärk som var brutal. De gjorde sin vanliga undersökning med röntgen och sina pet med instrument. Konstaterade att det var en visdomstand som var dålig. De drog ut den. Vet du vad det kostar? Kommer hem och det gör lika ont. Bokar in en ny tid. Får en tandläkare som går igenom, hämtar sin kollega för han är osäker och då är det en tand på andra sidan munnen som behöver rotfyllas. Jag rotfyller den. Håller ett tag tills det blir problem och de får göra om det.
Det finns exempel efter exempel. Det är fan i mig alltid nåt hos dessa parasiter.
Så ja. Jag är övertygad att deras agenda är att tjäna pengar och inte att vara så behjälpliga de kan.
Hur många gånger fick du hos folktandvården höra efter ditt besök att " Hör av dig när du har behov"?
jag bytte till den privata och gick dit samma år som jag fick höra om problem med fickor i tandkött. Nej det fanns inga fickor och tandläkaren suckade över bemötandet.
Har gått där nu i snart 10 år och aldrig haft något som helst problem mer än tandsten, som jag alltid kommer ha.