Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
PH säger till PU att TP kontaktat honom personligen ja. Så han lär ha sagt så där till TP eftersom TP framställer det som ett direkt citat. Tror inte TP hittade på och förfalskade citatet?
Som jag skrev i mitt första inlägg lutar jag åt att PH mörkar det för PU av någon anledning. Det kanske inte var helt kosher. Skoglund var ju inte intresserad av att följa med på grund av ”formaliteterna”.
Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Anér skrev väl i sin bok att (den säkerligen juridiskt tvivelaktiga) husrannsakan på SEs arbetsrum "stoppades från högre ort".
PH var väl försiktig att berätta i förhören 2017 att han inte följde lagen?
Den 12 juni fick Häggström, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Hans-Olof Olsson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vapendelar, vapenfett eller annat som kunde vara intressant.
-Jag hittade ingenting av värde, säger han. Det var för sent, det hade gått för lång tid efter mordet.
(Den osannolika mördaren, sid 79 i första upplagan)"
Dessutom kör PH sin "SE-GM-till-vrje-pris-linje" som vanligt. Det räcker inte att konstatera att ingenting hittades 12 juni utan hypotesen är att det berodde på att "det var för sent". TP är inte sen att haka på och korkade läsare med huvudet i sanden drar så klart slutsatsen att det minsann funnits en hel mordarsenal på kontorsrummet före 12 juni; Magnumrevolver, ammunition, vapenfett, vapendelar och maskeringsattiraljer(?).
Har man inte stoppat huvudet allt för djupt i sanden kan man också konstatera att SEs rum var kliniskt fritt från denna påhittade mordarsenal. (Man hör dämpat under sanden: "Men det kan ha varit...")
För sandgänget med bristande läsförståelse följer här en liten läsövning:
Den 12 juni fick Kommissarie Closeau, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Mattias Göransson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vita elefanter, rymdvarelser eller annat som kunde vara intressant.
-Jag hittade ingenting av värde, säger han. Det var för sent, det hade gått för lång tid efter mordet.
Kontrollfråga läsförståelseövning: Betyder det du just läste att det fanns vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni ?
Svarsalternativ:
1. Ja, det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet eftersom man sökte "för sent".
2. Nej, det går inte dra några slutsatser om det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni.
3. Att skriva så här är "snömos". Det betyder ingenting, men visst vore det bra om SE vore skyldig ändå?
Edit Facit till läsövningen:
˙lᴉɹdɐ ɹǝllǝ sɹɐɯ 'ᴉɹɐnɹqǝɟ ᴉ ʇǝɯɯnɹ ᴉ ʇʇǝɟuǝdɐʌ ɹǝllǝ ɹɐlǝpuǝdɐʌ suuɐɟ ʇǝp ʇʇɐ ǝʇuᴉ ɹᴉlq uǝsʇɐsʇnlS
Ja, Anér påpekar flera gånger i
Palme-Nytt, på 90-talet, att vapenfrågan borde utredas vad gäller SE. Att genomsökningen av rummet mycket riktigt stoppades av Holmér.
Synd att Irvell hade gått i pension. Kan tänka mig att spaningschefen hade gett grönt ljus till Skoglund.
För egen del fäster jag större tilltro till förhöret med PH. Det är så pass utförligt att det inte kan missförstås. Men om TP har en inspelad intervju med PH, eller en transkribering av det fulla samtalet med honom, så är jag förstås idel öra. Annars kan det dessvärre handla om ett missförstånd.
Artiklar och böcker ska man vara försiktig med. Det kan handla om tolkningar.
Helst vill man se den rena texten, ofiltrerad, från den intervjuades mun.
För trots allt, om PH hade gått in på Skandiamannens kontor, hade han känt till att mörkrummet inte fanns där. Det fanns i ett rum mittemot? Även detta låst?
Varför skulle han 31 år senare ha betänkligheter att berätta om att han gick in på kontoret?
Det måste ha känts konstigt för honom att polisen ringde på med en sådan fördröjning ...
Men alla är som bekant inte lika bra på att lägga pussel.