2024-12-09, 22:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ännu något som talar till Stigs fördel. Man gick alltså in men hittade inte ett ”pillekvitt”.

För övrigt verkar det i så fall som att PH mörkar det för PU med tanke på hur kategoriskt han förnekar för dem att han var inne. En sån grej borde man nästan minnas.

Enligt PH i förhöret 2017 gick man inte in, eftersom man då hade fått begära ut nycklar.

Inte tillräckligt diskret. Skoglund var inte intresserad av detta, en "husrannsakan" ...
Citera
2024-12-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var konstigt, för i förhöret 2017 säger PH att planen att genomsöka kontoret aldrig sattes i verket:

"Vidare talas det i samtalet från *maskat* sida om att de har planer på en liten förundersökning under torsdagskvällen där man tänker ta sig in i SE:s rum. PH uppger att detta sades i syfte att se om Skoglund skulle nappa. [...] Skoglund insåg formaliteterna och var inte intresserad. PH uppger att man tänkte kolla SE:s rum men visste inte att det var lås på dörren. Att dörren var låst gjorde att det rann ut i sanden."

Låg inte det mörkrum som PH trodde fanns på SE:s kontor i själva verket i ett rum mittemot SE?

Det var senare där som den påkostade kameran var placerad?

Lappen i papperskorgen var det enda som föll ut av det hela. Men den kan vara nog så viktig?

Jag hoppas att någon som har boken kan kolla om uppgiften står där.
Om förhöret gjordes 2017 finns ju risken att han minns fel.
Citera
2024-12-09, 22:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Förhöret med PH blev inte släppt förrän efter 2020, så TP hade inte tillgång till det när han skrev sin bok? Undras om det står samma sak i den andra, uppdaterade utgåvan ...

Hur som helst har originalkällor alltid företräde framför uppgifter i en bok.

Eller intervjuades PH personligen om detta, av TP?
Citera
2024-12-10, 06:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Förhöret med PH blev inte släppt förrän efter 2020, så TP hade inte tillgång till det när han skrev sin bok? Undras om det står samma sak i den andra, uppdaterade utgåvan ...

Hur som helst har originalkällor alltid företräde framför uppgifter i en bok.

Eller intervjuades PH personligen om detta, av TP?

PH säger till PU att TP kontaktat honom personligen ja. Så han lär ha sagt så där till TP eftersom TP framställer det som ett direkt citat. Tror inte TP hittade på och förfalskade citatet?

Som jag skrev i mitt första inlägg lutar jag åt att PH mörkar det för PU av någon anledning. Det kanske inte var helt kosher. Skoglund var ju inte intresserad av att följa med på grund av ”formaliteterna”.
Citera
2024-12-10, 06:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
PH säger till PU att TP kontaktat honom personligen ja. Så han lär ha sagt så där till TP eftersom TP framställer det som ett direkt citat. Tror inte TP hittade på och förfalskade citatet?

Som jag skrev i mitt första inlägg lutar jag åt att PH mörkar det för PU av någon anledning. Det kanske inte var helt kosher. Skoglund var ju inte intresserad av att följa med på grund av ”formaliteterna”.

Anér skrev väl i sin bok att (den säkerligen juridiskt tvivelaktiga) husrannsakan på SEs arbetsrum "stoppades från högre ort".

PH var väl försiktig att berätta i förhören 2017 att han inte följde lagen?
Den 12 juni fick Häggström, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Hans-Olof Olsson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vapendelar, vapenfett eller annat som kunde vara intressant.

-Jag hittade ingenting av värde, säger han. Det var för sent, det hade gått för lång tid efter mordet.

(Den osannolika mördaren, sid 79 i första upplagan)"
Dessutom kör PH sin "SE-GM-till-vrje-pris-linje" som vanligt. Det räcker inte att konstatera att ingenting hittades 12 juni utan hypotesen är att det berodde på att "det var för sent". TP är inte sen att haka på och korkade läsare med huvudet i sanden drar så klart slutsatsen att det minsann funnits en hel mordarsenal på kontorsrummet före 12 juni; Magnumrevolver, ammunition, vapenfett, vapendelar och maskeringsattiraljer(?).

Har man inte stoppat huvudet allt för djupt i sanden kan man också konstatera att SEs rum var kliniskt fritt från denna påhittade mordarsenal. (Man hör dämpat under sanden: "Men det kan ha varit...")

För sandgänget med bristande läsförståelse följer här en liten läsövning:
Den 12 juni fick Kommissarie Closeau, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Mattias Göransson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vita elefanter, rymdvarelser eller annat som kunde vara intressant.

-Jag hittade ingenting av värde, säger han. Det var för sent, det hade gått för lång tid efter mordet.
Kontrollfråga läsförståelseövning: Betyder det du just läste att det fanns vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni ?

Svarsalternativ:
1. Ja, det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet eftersom man sökte "för sent".
2. Nej, det går inte dra några slutsatser om det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni.
3. Att skriva så här är "snömos". Det betyder ingenting, men visst vore det bra om SE vore skyldig ändå?

Edit Facit till läsövningen:
˙lᴉɹdɐ ɹǝllǝ sɹɐɯ 'ᴉɹɐnɹqǝɟ ᴉ ʇǝɯɯnɹ ᴉ ʇʇǝɟuǝdɐʌ ɹǝllǝ ɹɐlǝpuǝdɐʌ suuɐɟ ʇǝp ʇʇɐ ǝʇuᴉ ɹᴉlq uǝsʇɐsʇnlS
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-10 kl. 07:22.
Citera
2024-12-10, 07:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nästan komiskt att den här klockfetischisten behövde ta omvägen via stämpelklockan för att "hjälpa" polisen och media att fastställa skottidpunkten.

Nu dröjde han i och för sig med hjälpen men ändå.

Jag tycker det är konstigt att SE som mördare måste ringa en kollega för att kolla om han hann fram till mordplatsen i tid för att skjuta OP. Nästan som om SE som GM ville kolla att han verkligen var nära mordet när han mördade OP.

Som mördare kan det tydligen vara svårt att veta om man hann fram till mordplatsen i tid.

Häpnadsväckande!
Citera
2024-12-10, 07:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

När TP frågar över 25 år efter mordet kommer PH till och med ihåg datumet 12 juni (en torsdag) för husrannsakan på SEs tjänsterum.

Är det då troligt att han glömt detta 2017?
Citera
2024-12-10, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När TP frågar över 25 år efter mordet kommer PH till och med ihåg datumet 12 juni (en torsdag) för husrannsakan på SEs tjänsterum.

Är det då troligt att han glömt detta 2017?

Nej.
Citera
2024-12-10, 08:51
Medlem
Citat:
Men man får väl välja själv vad vittnen "glömmer" om man ska tråckla ihop en hel mördare av den gråa grafikern SE?

Då blir ju "glömskepusslet" lätt att lägga, då bilden på pussellocket visar hur den påhittade GM-SE skjuter OP? Man behöver inte ens använda alla bitar för att få ihop det. Några biter måste/kan man kassera direkt.

Edit: Pusselbitarna "SE gick på trottoaren" (på väg till tunnelbanan) och "mördaren vände sig om" är tydligen två pusselbitar som "bevisar" att pusslet "SE som GM" inte är helt omöjligt att lägga tydligen.

Undrar varför KP och co valde att peka ut en gärningsman när man hade så svaga bevis.
Jag tror det hade varit lika bra att bara lägga ned utredningen och säga , vi misslyckades att hitta mördaren.
Citera
2024-12-10, 08:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:
Anér skrev väl i sin bok att (den säkerligen juridiskt tvivelaktiga) husrannsakan på SEs arbetsrum "stoppades från högre ort".

PH var väl försiktig att berätta i förhören 2017 att han inte följde lagen?
Den 12 juni fick Häggström, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Hans-Olof Olsson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vapendelar, vapenfett eller annat som kunde vara intressant.

(Den osannolika mördaren, sid 79 i första upplagan)"
Dessutom kör PH sin "SE-GM-till-vrje-pris-linje" som vanligt. Det räcker inte att konstatera att ingenting hittades 12 juni utan hypotesen är att det berodde på att "det var för sent". TP är inte sen att haka på och korkade läsare med huvudet i sanden drar så klart slutsatsen att det minsann funnits en hel mordarsenal på kontorsrummet före 12 juni; Magnumrevolver, ammunition, vapenfett, vapendelar och maskeringsattiraljer(?).

Har man inte stoppat huvudet allt för djupt i sanden kan man också konstatera att SEs rum var kliniskt fritt från denna påhittade mordarsenal. (Man hör dämpat under sanden: "Men det kan ha varit...")

För sandgänget med bristande läsförståelse följer här en liten läsövning:
Den 12 juni fick Kommissarie Closeau, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Mattias Göransson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vita elefanter, rymdvarelser eller annat som kunde vara intressant.

Kontrollfråga läsförståelseövning: Betyder det du just läste att det fanns vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni ?

Svarsalternativ:
1. Ja, det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet eftersom man sökte "för sent".
2. Nej, det går inte dra några slutsatser om det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni.
3. Att skriva så här är "snömos". Det betyder ingenting, men visst vore det bra om SE vore skyldig ändå?

Edit Facit till läsövningen:
˙lᴉɹdɐ ɹǝllǝ sɹɐɯ 'ᴉɹɐnɹqǝɟ ᴉ ʇǝɯɯnɹ ᴉ ʇʇǝɟuǝdɐʌ ɹǝllǝ ɹɐlǝpuǝdɐʌ suuɐɟ ʇǝp ʇʇɐ ǝʇuᴉ ɹᴉlq uǝsʇɐsʇnlS

Ja, Anér påpekar flera gånger i Palme-Nytt, på 90-talet, att vapenfrågan borde utredas vad gäller SE. Att genomsökningen av rummet mycket riktigt stoppades av Holmér.

Synd att Irvell hade gått i pension. Kan tänka mig att spaningschefen hade gett grönt ljus till Skoglund.

För egen del fäster jag större tilltro till förhöret med PH. Det är så pass utförligt att det inte kan missförstås. Men om TP har en inspelad intervju med PH, eller en transkribering av det fulla samtalet med honom, så är jag förstås idel öra. Annars kan det dessvärre handla om ett missförstånd.

Artiklar och böcker ska man vara försiktig med. Det kan handla om tolkningar.

Helst vill man se den rena texten, ofiltrerad, från den intervjuades mun.

För trots allt, om PH hade gått in på Skandiamannens kontor, hade han känt till att mörkrummet inte fanns där. Det fanns i ett rum mittemot? Även detta låst?

Varför skulle han 31 år senare ha betänkligheter att berätta om att han gick in på kontoret?

Det måste ha känts konstigt för honom att polisen ringde på med en sådan fördröjning ...

Men alla är som bekant inte lika bra på att lägga pussel.
Citera
2024-12-10, 08:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, Anér påpekar flera gånger i Palme-Nytt, på 90-talet, att vapenfrågan borde utredas vad gäller SE. Att genomsökningen av rummet mycket riktigt stoppades av Holmér.

Synd att Irvell hade gått i pension. Kan tänka mig att spaningschefen hade gett grönt ljus till Skoglund.

För egen del fäster jag större tilltro till förhöret med PH. Det är så pass utförligt att det inte kan missförstås. Men om TP har en inspelad intervju med PH, eller en transkribering av det fulla samtalet med honom, så är jag förstås idel öra. Annars kan det dessvärre handla om ett missförstånd.

Artiklar och böcker ska man vara försiktig med. Det kan handla om tolkningar.

Helst vill man se den rena texten, ofiltrerad, från den intervjuades mun.

För trots allt, om PH hade gått in på Skandiamannens kontor, hade han känt till att mörkrummet inte fanns där. Det fanns i ett rum mittemot? Även detta låst?

Varför skulle han 31 år senare ha betänkligheter att berätta om att han gick in på kontoret?

Det måste ha känts konstigt för honom att polisen ringde på med en sådan fördröjning ...

Men alla är som bekant inte lika bra på att lägga pussel.

Att det var HH själv som "stoppade" husrannsakan på SEs kontor är väl en Anérsanning med modifikation? Du visste kanske inte att det finns juridiska regler kring hur husrannsakan får företas och att PU kanske bara förhöll sig till dessa regler?

Att PH var en misslyckad polis och gärna "sköt från höften" tyder hans utomjuridiska husis på SEs rum den 12 juni 1986 på, även om du inte lyckas plocka ihop det.
Citera
2024-12-10, 08:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Undrar varför KP och co valde att peka ut en gärningsman när man hade så svaga bevis.
Jag tror det hade varit lika bra att bara lägga ned utredningen och säga , vi misslyckades att hitta mördaren.

Det var en fortsättning på det Irvell och Linder kom fram till. Om de hade känt till allting som vi vet hade de inte tvekat att plocka in SE för ett extra förhör och att genomföra en husrannsakan.

Så det var en fortsättning på utredningen i början på 1987, men minus slutsatsen i Ströms PM.

I alla andra fall i världshistorien hade indicierna betraktats som starka, men SE-teorin "väcker känslor".

Förhoppningen var kanske att allmänheten skulle sitta på något, som skulle ramla fram.

Än är det inte för sent för det, även om MOP-etablissemanget är motsträvigt med sina Walkie-Talkies.

Kontaktnätet är fortfarande inte helt utrett, och inte vapenfrågan heller.

Detaljer har framkommit som ökar frågetecknen kring SE.

Det finns ett par till intressanta brev.

P.S. Vem är den där kvinnan som PH pratar om i samband med "den androgyne" SE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in