Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Förstår jag kvantmekaniken rätt så kan vi inte kan preparera kvantmekaniska experiment så att vi kommer få samma utfall varje gång eftersom kvantegenskaper är något som uppstår spontant för att sedan förstöras när de observeras.
Determinism är för mig en approximation som är användbar inom sitt tillämpningsområde. Ställer jag ett glas vatten på en bordsskiva så kan visserligen glaset när som helst falla rakt genom bordsskivan därför att de enskilda partiklarna kan det, men att alla glasets partiklar skulle göra det samtidigt är så osannolikt att jag kan bortse från den möjligheten. Däremot kan vi inte extrapolera approximationen utanför sitt tillämpningsområde och tro att den fortfarande skall gälla. Halverar jag glasets storlek så står det fortfarande kvar på bordet varje gång jag ställer det där. Halverar jag glasets storlek igen så står det fortfarande kvar. Men halverar jag glasets storlek tillräckligt många gånger så är det inte alls lika osannolikt att det plötsligt trillar genom bordsskivan. Då man inte kan peka på någon specifik storlek där glaset plötsligt kan trilla genom bordsskivan så kan det inte vara som så att det är deterministiskt att glaset skall stå kvar om det är större än en viss storlek och indeterministiskt om det är mindre än en viss storlek, utan det måste alltid vara indeterministiskt och att det bara är sannolikheten som beror på storleken.
Aha, jo det är nog ett relativt vanligt synsätt; jag ser ungefär liknande på den biten. Allt är kvantmekanik, hela tiden. Det är bara mer eller mindre svårt att upptäcka.
Vad gäller mätningar på detaljnivå, av kvantegenskaper (typ spinn), så dyker slumpen upp om det gäller att en superposition (typ spinn upp + spinn ned) "kollapsar" (mäts) till ett av tillstånden. Superpositioner tar tid att bilda igen efter en mätning, så om en elektron har fått ett diskret tillstånd, och vi kör samma mätning igen, så får vi alltid samma resultat. (Om mätningen sker tillräckligt frekvent;
Quantum Zeno effect på wiki har en bra animering.)
(Jag menar inte att det här säger ditt eller datt om determinism, men det är ett intressant fenomen att fundera på i relation till det åtminstone. Jag vet inte hur stora error bars är heller, om det går att garantera tillräckligt hög mätfrekvens till exempel.)