Citat:
Men sönderfall är väl det enda man har, som man idag, utifrån vad man vet, sker utan att man kan förklara det. Men saker som termiskt brus, är inte slumpmässigt, men det går inte att härleda orsak och verkan bakåt. Därför är det bra för att skapa s.k. slumptal. Man kan även använda andra naturlig fenomen som inte går att spåra bakåt. Radiobrus skulle kunna vara en sådan sak. Jag har även sett exempel där man använt kameror som filmar en komplex miljö och plockar ut pixlar med datorns slumpgenerator ur dem. Har man inte filmen och tiden när det görs, går det inte att härleda bakåt. Men det betyder inte att det är slumpmässigt. Förändringarna har en orsak och verkan. Däremot går det inte att spåra förändringarna bakåt och därigenom knäcka hur slumptalen bildats och räkna ut vilka slumptal som skapas. Vilket man lyckats med tidigare, när man genererat algoritmstyrda slumptal i datorer.
Visst har det inträffat. Heisenberg och hans osäkerhetsrelation. Bells olikheter. I och med kvantmekaniken så har majoriteten av fysiker vänt blad.
Det finns fysiker som är som dig fortfarande. Som tror så hårt på sina egna utsagor, "allt har ett skäl" eller "allt går att förklara" eller vad det nu kan vara för trygghet dom söker. Men dom är få, och har inte fått några framgångar hittills.
Givetvis är det inte ett stängt kapitel ännu, men hur det än ligger till med den saken så hade jag oroat mig om andra saker om jag var i dina skor. Min egen övertygelse, var den kommer från, vad den ska vara bra för, varför alternativen skrämmer mig. Allt sånt hade drivit mig vansinnig om jag inte tog itu med det.
Det finns fysiker som är som dig fortfarande. Som tror så hårt på sina egna utsagor, "allt har ett skäl" eller "allt går att förklara" eller vad det nu kan vara för trygghet dom söker. Men dom är få, och har inte fått några framgångar hittills.
Givetvis är det inte ett stängt kapitel ännu, men hur det än ligger till med den saken så hade jag oroat mig om andra saker om jag var i dina skor. Min egen övertygelse, var den kommer från, vad den ska vara bra för, varför alternativen skrämmer mig. Allt sånt hade drivit mig vansinnig om jag inte tog itu med det.