2024-12-06, 17:59
Medlem
Maggoos avatar
Jag bor inte i Sverige och det är ganska lätt att få Ozempic utskrivet här. Jag har 20-25 kg övervikt och allt sitter på magen

Inte så hemskt dyrt heller €110 per månad. Men nu tillhör jag de "lyckliga" 0.4% som får biverkningen extrem orkeslöshet. Jag kunde kanske gå 500 meter max och var då genomblöt av svett. Jag försökte fortsätta i flera veckor i hopp om att biverkningen skulle minska. Såklart gjorde den inte det så nu är det hoppet borta som de resterande 99.6% av de som använder Ozempic gå ner i vikt medan jag bara kan se på.

Det har kommit något av de nyare på apoteken nu och fungerar inte exakt på samma sätt så min apotekare sa att jag möjligen inte skulle få samma biverkning men det nya undermedlet kostar €360 I månaden och den budgeten har jag inte 😪
Citera
2024-12-07, 00:20
Medlem
Lillprinsessans avatar
Såg Yasio nätdoktorn men DrVikt kostade ju hälften så mycket. Finns det någon ännu billigare?
Ni som använt DrVikt, hur lång tid innan ni fick recept?
Citera
2024-12-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Såg Yasio nätdoktorn men DrVikt kostade ju hälften så mycket. Finns det någon ännu billigare?
Ni som använt DrVikt, hur lång tid innan ni fick recept?

Blodtrycksdoktorn kostar typ 100kr/månad och har varit otroligt smidigt! Gick fort att få kontakt, snabbt med provsvar och enkelt att komma igång.
Citera
2024-12-09, 21:05
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holaqwerty
Blodtrycksdoktorn kostar typ 100kr/månad och har varit otroligt smidigt! Gick fort att få kontakt, snabbt med provsvar och enkelt att komma igång.
Men åh så smidigt! Hittade den sidan och har kommit till steget att skicka in bilder så nu inväntar jag svar.
Hur funkar dom? Ser att just Ozempic vill dom inte skriva ut, men typ Wegovy och lite annat. Vad har du fått? Gick det snabbt att bli klar med "utredningen"?
Citera
2024-12-09, 23:47
Medlem
Citat:
Men åh så smidigt! Hittade den sidan och har kommit till steget att skicka in bilder så nu inväntar jag svar.
Hur funkar dom? Ser att just Ozempic vill dom inte skriva ut, men typ Wegovy och lite annat. Vad har du fått? Gick det snabbt att bli klar med "utredningen"?

Funkar supersmidigt. Utredningen och bedömningen kändes trygg, ordentlig och grundlig - inte alls något förhastat eller att man lättvindigt skriver ut.

Jag fick wegovy och mounjaro, valde wegovy pga bättre lagerstatus.
Citera
2024-12-10, 00:14
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holaqwerty
Funkar supersmidigt. Utredningen och bedömningen kändes trygg, ordentlig och grundlig - inte alls något förhastat eller att man lättvindigt skriver ut.

Jag fick wegovy och mounjaro, valde wegovy pga bättre lagerstatus.
Känns ju toppen att få en bra recension.
Jag har skickats vidare nu i "nästa steg" efter bilderna. Gick det snabbt för dig därefter? Eller tog det flera veckor?
Jaha, de 2 har ju varsitt aktivt ämne Semaglutid och Tirzepatid. Man kan alltså godkännas för båda då? Läkaren skrev till mig att Mounjaro hade bättre tillgänglighet så därför var det deras första rekommendation. Kanske vänder väldigt snabbt då?
Citera
2024-12-10, 01:33
Medlem
Citat:
Känns ju toppen att få en bra recension.
Jag har skickats vidare nu i "nästa steg" efter bilderna. Gick det snabbt för dig därefter? Eller tog det flera veckor?
Jaha, de 2 har ju varsitt aktivt ämne Semaglutid och Tirzepatid. Man kan alltså godkännas för båda då? Läkaren skrev till mig att Mounjaro hade bättre tillgänglighet så därför var det deras första rekommendation. Kanske vänder väldigt snabbt då?

Jag kan bara tala för min upplevelse, och den har varit bra än så länge.

Jag och läkaren diskuterade olika läkemedel, läkaren konstaterade att både wegovy och mounjaro var bra alternativ för mig. Men när jag började min behandling så gick det inte att få tag på mounjaro. Jag vet inte hur snabbt sådant ändras.
Citera
2024-12-12, 14:23
Medlem
Extremeflys avatar
Fortfarande ingen som vet om man kan få tag på detta billigare eller om det finns några kryphål för att det ska innefattas av högkostnadsskyddet?

Tänker inte köpa på gatan.
Citera
2024-12-12, 15:16
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Fortfarande ingen som vet om man kan få tag på detta billigare eller om det finns några kryphål för att det ska innefattas av högkostnadsskyddet?

Tänker inte köpa på gatan.
Yazen har hög abonnemangskostnad men tydligen kan man därigenom beställa åtminstone Mounjaro via Holland mycket billigare. Vet inte hur just Ozempic kostar på Yazen men kanske den också kan finnas billigare där. Detta var visst något de börjat med nu i December.
Citera
2024-12-12, 20:48
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Yazen har hög abonnemangskostnad men tydligen kan man därigenom beställa åtminstone Mounjaro via Holland mycket billigare. Vet inte hur just Ozempic kostar på Yazen men kanske den också kan finnas billigare där. Detta var visst något de börjat med nu i December.

Vet du hur mycket billigare Mounjaro är kontra ozempic och wegouy?
Citera
2024-12-12, 22:30
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Vet du hur mycket billigare Mounjaro är kontra ozempic och wegouy?
Vad jag förstått så är Mounjaro billigare än Wegovy, Ozempic vet jag inte vart det ligger i pris. Sen ser väl tillgängligheten olika ut också på de olika.
Citera
2024-12-13, 14:57
Medlem
För den som inte visste det... Ozempic är inte godkänt som bantningsmedel i Sverige. Det är godkänt för behandling av typ 2-diabetes. När det gäller användning för viktnedgång kan läkare förskriva det "off label" vilket innebär att det används för ett annat syfte än vad det är godkänt för.

Exempel 1:
Det är OK att off-label skriva ut svindyra Ozempic som bara funnits i några år och som även vid rekommenderade doser är förknippat med allvarliga biverkningar...

Exempel 2:
Det är INTE OK att off-label skriva ut snorbilliga Ivermektin som funnits i över 40 år och som vid rekommenderade doser INTE är förknippat med allvarliga biverkningar.

...och på Paradoxer 1000kr svarar vi:
"-Vad är hyckleri?" 🤡
Senast redigerad av Dick-Jerker 2024-12-13 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in