2024-12-09, 16:44
Medlem
Tvinga giriga och snåla ägare som tex Bonnier att anställa riktiga journalister och inte bara använda praktikanter och "sommarvikarier".
Citera
2024-12-09, 17:13
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Tvinga giriga och snåla ägare som tex Bonnier att anställa riktiga journalister och inte bara använda praktikanter och "sommarvikarier".

De behöver de nog ta in pensionärer som gått i den gamla skolan och lärt sig skriva. Den nya skolan verkar inte producera särskilt mycket kunskap på något område.
Citera
2024-12-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
De behöver de nog ta in pensionärer som gått i den gamla skolan och lärt sig skriva. Den nya skolan verkar inte producera särskilt mycket kunskap på något område.

Det vore också bra. Men hela branschen är nog körd. Lär bara bli AI i framtiden.
Citera
2024-12-10, 09:14
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Yngre journalisters språkkunskaper är många gånger varierande. En seriös journalist bör ha en hög nivå när det gäller att lyssna, tala, läsa och skriva .

Sedan skulle det inte skada med lite allmänbildning.
Citera
2024-12-10, 11:05
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det vore också bra. Men hela branschen är nog körd. Lär bara bli AI i framtiden.

Men grävande journalistik kommer att bli viktigare än någonsin. Jag tror inte AI klarar att dra undan mattan för fifflande generaldirektörer, dra ner byxorna på ljugande företagsledare eller infiltrera maffiorna.
Citera
2024-12-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Men grävande journalistik kommer att bli viktigare än någonsin. Jag tror inte AI klarar att dra undan mattan för fifflande generaldirektörer, dra ner byxorna på ljugande företagsledare eller infiltrera maffiorna.

Det stämmer.
Citera
2024-12-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Yngre journalisters språkkunskaper är många gånger varierande. En seriös journalist bör ha en hög nivå när det gäller att lyssna, tala, läsa och skriva .

Sedan skulle det inte skada med lite allmänbildning.

Sen beror det på att läsarna blir dummare och dummare också.
Jag brukar läsa Expressen, nu trycks det in "reklam" för dildos blandat med världsnyheter. Inte konstigt en del som skriver slarvar när de tvingas försämra tidningen.
Citera
2024-12-12, 11:49
Moderator
Kyrpators avatar
Erik Nilsson skriver i SvD i dag bland annat om den skånske kommunpolitikern Christian Sonesson, som är kritisk till regeringens energipolitik:

Citat:
Till SvD efterfrågar han flera åtgärder.

Nej, det gör han knappast. Han säger till SvD att han efterfrågar flera åtgärder från ansvariga politiker. Möjligen att man skulle kunna tolka Nilssons mening som att Sonesson efterfrågar åtgärder för SvD:s räkning, men den tolkningen vore ju helt orimlig i sammanhanget.

https://www.svd.se/a/PpEK8J/m-och-kd-i-brak-om-elpriserna-patetiskt (bakom betalvägg)
Citera
2024-12-12, 11:51
Medlem
Wrossmols avatar
Numera är det ju ännu värre, i och med att AI kommit in i bilden. Oftast är det helt oläsbart. Svd håller annars en relativt hög kvalitet däremot.
Senast redigerad av Wrossmol 2024-12-12 kl. 11:53.
Citera
2024-12-12, 12:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
Hur kunde denna insändare inte bli korrekturläst? Jag får intrycket av att det är farfar Simpson skriker på moln. Man måste läsa flera gånger bara för att försöka förstå den uselt skrivna texten.

https://www.expressen.se/kultur/jag-har-blivit-ranad/
Citera
2024-12-12, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur kunde denna insändare inte bli korrekturläst? Jag får intrycket av att det är farfar Simpson skriker på moln. Man måste läsa flera gånger bara för att försöka förstå den uselt skrivna texten.

https://www.expressen.se/kultur/jag-har-blivit-ranad/

Idioten vet inte ens att man nämner sig själv sist när man räknar upp personer, om det inte är så att man har vunnit en tävling eller något. Här sitter jag, som inte har gjort två dussin språkfel på 50 år på varken svenska eller något annat språk jag kan, och lever på en fattig sjukpension, medan en sån där halvilliterat har en ganska hyfsad lön (antar jag) för att skriva artiklar som är såväl äckligt politiskt korrekta som språkligt undermåliga.
Citera
2024-12-12, 13:40
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Idioten vet inte ens att man nämner sig själv sist när man räknar upp personer, om det inte är så att man har vunnit en tävling eller något. Här sitter jag, som inte har gjort två dussin språkfel på 50 år på varken svenska eller något annat språk jag kan, och lever på en fattig sjukpension, medan en sån där halvilliterat har en ganska hyfsad lön (antar jag) för att skriva artiklar som är såväl äckligt politiskt korrekta som språkligt undermåliga.

Illitterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in