2024-12-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Ja, jag tror att vi menar samma sak?
Respekt för de drabbade tänker jag.
Att spekulera kring vems fel, om barnet inte lever mm tycker jag är respektlöst.
Om det är så kommer vi med all säkerhet (tyvärr) få höra otaliga nyheter om det.
Saklig och etiskt respektfull journalistik finns inte längre.
Precis som du skriver sitter ingen journalist på barncancer-avdelningar och skriver en notis när något tragiskt händer.

Jag håller inte helt med. Jag anser inte att det är respektlöst. Barn dör hela tiden i världen, dock inte så ofta i Sverige. Det betyder inte att vi är bättre än andra. Det är allmännyttig information som är bra att förmedla till allmänheten och samhället. Dessutom nämner media aldrig namn.
Jag tycker att det är oansvarigt att gå in på ett forum som Flashback och läsa, om du som person tar åt sig. Då är sorgeprocessens fokus på helt fel ställe.

Utan kunskap finns det inget att förbättra. Så om något gått fel är det bra att upplysa det. Barn som avlider på canceravdelningar, där har inget gått fel. Därmed finns inget att förmedla till allmänheten.

För övrigt så känns det som att din åsikt inte hör hemma i detta forum. Flashback är känt för att spekulera och diskutera. Med respekt till anhöriga, är att inte klandra eller smutskasta. Varför är det respektlöst att peka ut en skola? Varför anser du att det är respektlöst att skriva att någon avlidit? De som är närmast har väl ändå informationen som stämmer så varför bry sig om vad andra tycker?
Citera
2024-12-09, 00:18
Medlem
Hörde nu ikväll att västarna modifierats då kardborren satt så dåligt hade man istället sytt ihop västen, även förskolepersonal som blivit uppringda under helgen om att samtliga västar ska plockas in direkt på måndagmorgonen och ej användas tills vidare men detta är på annan förskola. Kan tänka mig att inte många ställen som använder reflexväst tills vidare.
Citera
2024-12-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tendor
Det stämmer.. finns gungor också. Sen rep mellan träd som man går balansgång på, eller trä stubbar att hoppa emellan... Dock har jag sett det på "vanliga" förskolor i stan med... Inget utmärkande somsagt på deras förskola och gård som skulle vara mer farligt än någon annanstans..

Okej då tror jag inte svaret (om det nu finns ett sånt i den här tragiska händelsen) kommer vara dåligt utformad lekställning. Många andra förskolor har också en kombination av "HAGS" lekställningar och mer naturnära "stockar och stenar".

Usch hoppas att fb-användare i tråden har fel, och att barnet klarar sig.
Citera
2024-12-09, 07:49
Medlem
Så oerhört sorgligt hela den här historien. Den här händelsen har varit med mig hela helgen. Jag känner stor sorg och empati med familjen och alla andra berörda. Skickar kärlek och omtanke till er, var ni än är. Världen är så obegripligt grym ibland och jag kan bara föreställa mig smärtan, overklighetskänslorna och vanmakten jag skulle känna ifall ett barn i min närhet skulle drabbas av något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Nuttni
Jag håller inte helt med. Jag anser inte att det är respektlöst. Barn dör hela tiden i världen, dock inte så ofta i Sverige. Det betyder inte att vi är bättre än andra. Det är allmännyttig information som är bra att förmedla till allmänheten och samhället. Dessutom nämner media aldrig namn.
Jag tycker att det är oansvarigt att gå in på ett forum som Flashback och läsa, om du som person tar åt sig. Då är sorgeprocessens fokus på helt fel ställe.

Utan kunskap finns det inget att förbättra. Så om något gått fel är det bra att upplysa det. Barn som avlider på canceravdelningar, där har inget gått fel. Därmed finns inget att förmedla till allmänheten.

För övrigt så känns det som att din åsikt inte hör hemma i detta forum. Flashback är känt för att spekulera och diskutera. Med respekt till anhöriga, är att inte klandra eller smutskasta. Varför är det respektlöst att peka ut en skola? Varför anser du att det är respektlöst att skriva att någon avlidit? De som är närmast har väl ändå informationen som stämmer så varför bry sig om vad andra tycker?

Då tycker även vi olika om den saken. För mig är ditt beteende internets motsvarighet till att köra sakta förbi en trafikolycka och filma från bilen på när räddningspersonalen fortfarande gör allt för att rädda de drabbade, och anhöriga sitter chockade vid vägkanten och tittar på. Att det inte är olagligt gör det inte till ett mindre svinigt beteende. Att du tycker dig ha en bra källa innebär att källan med stor sannolikhet svikit en tystnadsplikt eller ett förtroende, för att få skvallra med dig.

Det kommer komma en tid för att diskutera mer vad som egentligen har hänt, och bevisläget torde vara extremt gott för att reda ut skuldfrågan. Närmaste familjen vet garanterat hur läget med barnet ligger till, men det finns såklart fler än dem som berörs på något sätt av den här katastrofen. Vänner till familjen, anställda på den aktuella och andra förskolor, familjer med barn på skolan, bekanta och många fler. Det rätta är att låta familjen bestämma själv när de är redo för att låta andra veta. Ifall du är så säker på att dina uppgifter stämmer, varför tror du isåfall att lokaltidningen inte rapporterat om det än? Skolan har garanterat en plan för att berätta för eleverna på ett så bra sätt som möjligt, och i den planen ingår knappast ditt skvaller.

Vad gäller skuldfrågan kan vi nog ändå vara överens om att uppsåt saknats. Vilka misstag som begåtts, vad vi kan lära av dem och ifall någon/några bär ett rättsligt ansvar över detta kan med fördel diskuteras när förundersökningen är klar.
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2024-12-09 kl. 07:52.
Citera
2024-12-09, 08:48
Medlem
Vi blev meddelade nu på morgonen av skolan att barnet avlidit....

En enorm känsla av sorg infinner sig och jag kan inte tänka mig vilken oändlig sorg föräldrarna ska känna. Vila i frid lilla pojke...
Citera
2024-12-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holaconsuela
Det är inte jätteovanligt med olyckor på förskolor. Och jag håller inte med i ditt argument. Det är klart lättare att hålla koll på sina egna barn, än att hålla koll på en grupp barn. Förskolor har alldeles för stora barngrupper även, bara det är en säkerhetsrisk. Istället för att diskutera det ur vuxenperspektiv kanske man ska diskutera vad som är bäst ur barnperspektiv. Och det är helt enkelt att ha mindre barngrupper = ökad säkerhet, bättre tillsyn, färre sjukskrivningar bland personalen (vilket är bättre för barnen), tryggare och mer trivsam miljö för barnen.

Här är en artikel från 2011:

Rubrik: Tusentals barn skadas i svenska förskolan

Länk: https://www.tv4.se/artikel/4fc0130e0...nska-forskolan

Men det har länge varit känt att de flesta olyckorna sker i hemmet och runt hemmet. 20% av olycksfallen på akuten uppstår i hemmet. De som skadar sig mest är barn och äldre. Upp till 13 års ålder skadar pojkar sig oftare än flickor (viivilla.se Hemmet - en farlig plats? Artikel som är uppdaterad 2021.)
I förskolan är de vuxna med barnen hela tiden, till skillnad från i hemmet där många barn lämnas själva medan föräldern lagar mat, går till tvättstugan m.m. Olyckor kan hända överallt och förskolan ger på sätt och vis barnen en bättre chans att klara sig när de kommer ut i den riktiga världen än om de bara varit i en skyddad verkstad hemma hela sin barndom.
Att barngrupperna är för stora i förhållande till personal på många ställen är ett känt faktum men det är inte precis ett val förskolan har gjort utan en konsekvens av att det inte finns pengar att anställa fler - plus att man nog borde bygga till fler förskolor i kommuner som fått ett stort tillskott av människor.
Citera
2024-12-09, 09:40
Medlem
Vilken otrolig skandal och katastrof. Sveriges alla förskolor och skolor måste omedelbart införa total uppsyn..otroligt är det här...jag har själv små barn och jag vet inte hur många gånger man ser barn som gungar och klättrar medan naiva lärare inte ens är där...
Citera
2024-12-09, 09:43
Medlem
Barn behöver ständig uppsyn och under de år nu som jag varit småbarnsförälder kan jag säga att jag är chockad över hur naiva både lärare och föräldrar är.
Citera
2024-12-09, 09:46
Medlem
Lärarna och rektorn på den skolan bör häktas och åtalas för det här utan tvekan.
Citera
2024-12-09, 09:52
Medlem
Oförlåtligt att som någon eller några, försöka relativisera en fyra årings död. All personal bör avsättas omgående, och förskolan ifråga borde förlora sin rätt att bedriva verksamhet.

Men det är ju bara i en fungerande värld, det skulle fungera så.
Citera
2024-12-09, 10:02
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Lärarna och rektorn på den skolan bör häktas och åtalas för det här utan tvekan.

Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Oförlåtligt att som någon eller några, försöka relativisera en fyra årings död. All personal bör avsättas omgående, och förskolan ifråga borde förlora sin rätt att bedriva verksamhet.

Men det är ju bara i en fungerande värld, det skulle fungera så.

Håller med. Det ska inte kunna hända. Så otroligt hemskt och sorgligt. Vilken julafton för den familjen… paket som aldrig kommer öppnas.
Citera
2024-12-09, 10:03
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/poj...ka-pa-forskola
Bekräftat nu att pojken har dött efter olyckan.

De där jävla ansvarslösa idiotjävlarna borde fan ställas till rätta för det här!!
Hela den där jävla skolans verksamhet borde fan läggas ner helt och hållet!
Senast redigerad av superbiran 2024-12-09 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in