Citat:

Ja, jag tror att vi menar samma sak?
Respekt för de drabbade tänker jag.
Att spekulera kring vems fel, om barnet inte lever mm tycker jag är respektlöst.
Om det är så kommer vi med all säkerhet (tyvärr) få höra otaliga nyheter om det.
Saklig och etiskt respektfull journalistik finns inte längre.
Precis som du skriver sitter ingen journalist på barncancer-avdelningar och skriver en notis när något tragiskt händer.

Respekt för de drabbade tänker jag.
Att spekulera kring vems fel, om barnet inte lever mm tycker jag är respektlöst.
Om det är så kommer vi med all säkerhet (tyvärr) få höra otaliga nyheter om det.
Saklig och etiskt respektfull journalistik finns inte längre.
Precis som du skriver sitter ingen journalist på barncancer-avdelningar och skriver en notis när något tragiskt händer.
Jag håller inte helt med. Jag anser inte att det är respektlöst. Barn dör hela tiden i världen, dock inte så ofta i Sverige. Det betyder inte att vi är bättre än andra. Det är allmännyttig information som är bra att förmedla till allmänheten och samhället. Dessutom nämner media aldrig namn.
Jag tycker att det är oansvarigt att gå in på ett forum som Flashback och läsa, om du som person tar åt sig. Då är sorgeprocessens fokus på helt fel ställe.
Utan kunskap finns det inget att förbättra. Så om något gått fel är det bra att upplysa det. Barn som avlider på canceravdelningar, där har inget gått fel. Därmed finns inget att förmedla till allmänheten.
För övrigt så känns det som att din åsikt inte hör hemma i detta forum. Flashback är känt för att spekulera och diskutera. Med respekt till anhöriga, är att inte klandra eller smutskasta. Varför är det respektlöst att peka ut en skola? Varför anser du att det är respektlöst att skriva att någon avlidit? De som är närmast har väl ändå informationen som stämmer så varför bry sig om vad andra tycker?