2024-12-06, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Den här gången gäller inte gamla regler och teorier på börsen. Den kommer att fortsätta stiga de kommande åren. Jag går ”all in” med belåning och hävstång.

Hittills har jag lyckats pricka in toppar och bottnar med exakt precision. Gick ur börsen helt förra året dagen innan Corona-kraschen. Gick sen in igen dagen innan den stora uppgången började. Fear & Greed Index var då på 2 (Extreme Fear). Nu är vi på 60 (Greed). Jag tänker pricka toppen genom att vänta med att ta hem vinsterna tills vi är på 98 (Extreme Greed). Den dagen går jag ”all in” i BEAR.
När kommer nästa krasch då, du som förutspådde corona borde väl veta?
Citera
2024-12-06, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja. Men de har SÅLT och har ovanligt stor kassa,
vilket betyder det jag sa.
Buffett har dock öppnat kassan lite och handlat Dominos och Pool-bolaget för mindre summor, vi får se om han lever så länge att han hinner göra några större investeringar typ OXY.
Har själv ca 150 brk.b.
Citera
2024-12-08, 15:34
Bannlyst
De lätta pengarna som vi gjort på börsen de senaste fyra åren börjar innebära en högre och högre risk.
Nyfiken på om ni börshajar fortfarande hittar köpvärda bolag eller om ni tycker att der mesta känns för dyrt?

Vad tror ni om europeiska bolag jämfört med amerikanska?

Kan tillväxtmarknader äntligen få lite tillväxt?

Vilka bolag köper du om det blir en krasch på 20%?
Citera
2024-12-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
De lätta pengarna som vi gjort på börsen de senaste fyra åren börjar innebära en högre och högre risk.
Nyfiken på om ni börshajar fortfarande hittar köpvärda bolag eller om ni tycker att der mesta känns för dyrt?
Det kanske finns några få, men jag har slutat leta.
Citat:
SVENSKA jämfört med Amerikanska:
USA-snittet borde vara bara HALVA priset för att komma ner till svenska nivån,
som även den är en del för hög, hur mycket beror på var man tycker gränsen går.
Citat:
Hoppas det för jag har köpt ett och startat ett annat företag från scratch där (SO-Asien).
Citat:
Inget
På svenska marknaden börjar det bli ok snittPE-tal då,
medan amerikanska vore fortfarande för högt vid FEMTIO procent nedgång...
Citera
2024-12-08, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det kanske finns några få, men jag har slutat leta.
SVENSKA jämfört med Amerikanska:
USA-snittet borde vara bara HALVA priset för att komma ner till svenska nivån,
som även den är en del för hög, hur mycket beror på var man tycker gränsen går.
Hoppas det för jag har köpt ett och startat ett annat företag från scratch där (SO-Asien).
Inget
På svenska marknaden börjar det bli ok snittPE-tal då,
medan amerikanska vore fortfarande för högt vid FEMTIO procent nedgång...
Du ligger still och avvaktar, låter klokt.
Citera
2024-12-08, 17:21
Medlem
Citat:

Vad ska du köpa själv?
Citera
2024-12-08, 17:29
Medlem
Citat:
Du ligger still och avvaktar, låter klokt.
Det gjorde jag INNAN jag köpte /startade företagen i SO-Asien nyligen.
Men vid tidigare ras hade jag ingenting och gick in igen då det rasat klart. (Utom 2008, då hade jag mycket i en, som gick UPP mycket under raset.)
Citera
2024-12-08, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vad ska du köpa själv?
Fyller väl på i Markel https://www.markel.com/ och MA är alltid intressant.
Citera
2024-12-08, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vad ska du köpa själv?
Finns många fina svenska bolag också, tänker på Investor och Volvo och liknande.
Citera
2024-12-08, 19:04
Medlem
Citat:

20% är ingen krasch egentligen.

Tror riskerna är betydligt högre i USAn, aktierna där är generellt högre värderade.

Indien går ganska bra, den enda tillväxtmarknadsfonden jag har. Skulle snubben med Stiehlsågen i Argentina lyckas tror jag det blir bra för hela regionen, Argentina har 44 miljoner invånare, skulle deras ekonomi bli bra så drar det rimligen med sig stormakten Brasilien och även andra? Men dit är det nog ett par år kanske?

Nej, det är inte busenkelt att handla. Jag är fullinvesterad men ej belånad.

AAK gillar jag fett.
Citera
2024-12-08, 21:05
Medlem
Citat:
Finns många fina svenska bolag också, tänker på Investor och Volvo och liknande.

I likande räknar du då med övriga svenska investmentbolag?

Investor är det enda jag kan komma på att jag ska köpa lite i och sen har jag tänkt att man borde äga några Berkshire B-aktier.

Sen lite råvaruproducenter om de rasar rejält som spekulation.

Har slutat månadsspara nu i princip och är väldigt nischad i sparandet, har sålt av mycket och sitter nog med ungefär 30% cash, mer på ingång. Blir det ingen krasch inom 3 år så ska jag amortera av huslånet, köpa en traktor eller något sånt.

Köpstopp på börsen för mig, vilket jag införde i somras men avbröt när jag rycktes med igen i september. Bättre gå på instinkt även om man har fel. Nu tror jag på krasch igen, har en medfödd pessimism verkar det som.
Citera
2024-12-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Skulle snubben med Stiehlsågen i Argentina lyckas tror jag det blir bra för hela regionen,

Jag har försökt söka information om hur det går men Stihlsågen, men allt man läser är ofta väldigt vinklat.

Läste något om Argentina förra veckan och då intervjuade de ju delar av Argentinas journalistklägg och nån fackpamp som nog båda har en häst med i racet. Sen hörde jag en intervju med Millei själv dubbad till engelska och även han har ju en häst i racet. Men han var ju optimistisk åtminstone.

Två lite kändare gubbar som skrivit om eller har arbetat mycket med råvaror hörde jag på tuben häromdagen var också ganska optimistiska men båda(om jag minns rätt, kan ha varit en av dem bara) sa att det är stor skillnad på i vilken delstat företagen verkar i.

Han Millei är ju inte direkt kompis med kommunisten Lula da Silva i Brasilien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in