Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
En liten not i sammanhanget kanske men att betala en fordran "på förfallodagen" kan många gånger vara för sent då många fordringsägare kräver att pengarna finns på deras konto på förfallodagen. Eftersom en betalning ibland kan ta en dag eller två så kan det ju alltså bli så att pengarna kommer in för sent även om man betalar "på förfallodagen". Min rekommendation till alla är att så långt det är möjligt se till så att alla betalningar görs minst 2 dagar innan förfallodagen.
Om en myndighet gör ett fel så kan man vända sig till JO. Å andra sidan så hanterar JO inte skadestånd utan utreder bara själva sakfrågan (gissning från min sida!). Nu är vad jag förstår det hela löst rent praktiskt så om det endast är skadeståndskrav så ja... JK.
Hade det varit jag hade jag kontaktat någon kvällstidning för att se om det fanns något nyhetsvärde i detta (vilket jag tror).
Jag har tipsat minst 5 media. Aftonbladet, Breakit, etc, samnytt
Ingen har visat intresse
Jag har kämpat med detta med näbbar och klor i 10 månader. Till slut helt slutkörd och stressad av allt och att leva med betalningsanmärkning så jag utvecklade bältros av stressen och sömnbristen.
Det är en mycket relevant not i sammanhanget. Jag känner till det eftersom jag jobbat som civilekonom sen jag tog examen enbart på olika positioner i finansbranschen.
Därav kontaktade jag också myndigheten på förfallodagen när jag betalat dagen före och fick bekräftat att det var ok. Jag erbjöd mig då att swisha beloppet för säkerhets skull också.
Jag hade alltså både hängslen och livrem så att säga.
Ja Kronofogden har rättat det nu och meddelat härom. Då borde JO inte ha mkt att göra men kanske det är bra att gå till JO ändå för hanteringen runt om beslutet. Varför det krävdes stämning i domstol, 10 månaders tjafs, enhetschef som slängde på luren etc (spelade in samtalet) .
Annars kontakter med JK enbart. Jag tar förmodligen hjälp av advokat. I alla fall 15 min gratis konsultation hos en eller flera för att starta upp ärendet.