2024-12-08, 14:36
Medlem
Bara för att Kronfogden gör fel , som här med mitt ärende, så gör de ju nästan alltid rätt.

Jag får väl tillägga det för alla crybabies här som blir så ledsna och tror att i Statens 10 000 000 beslut varje år så blir inget fel och inget behöver rätttas till..

Såja de gör nästan alltid rätt... i mitt fall blev det fel... det är rättat till nu
känns det bättre nu..
Citera
2024-12-08, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
Ja,

Det stod hur mycket jag skulle betala och när det skulle betalas.

Jag betalade så mycket som jag skulle betala och när det skulle betalas.

Jag har idag inga betalningsanmärkningar.

Kronfogden hade gjort fel och de rättade till det efter att jag stämt dem i domstol (Förvaltningsdomstol)

Förstår du nu eller fler frågor ? mer information du vill ha ? jag är här...

Att du lät det gå till Kf betyder helt enkelt att du behöver en God Man.
Citera
2024-12-08, 14:38
Bannlyst
Citat:
Bara för att Kronfogden gör fel , som här med mitt ärende, så gör de ju nästan alltid rätt.

Jag får väl tillägga det för alla crybabies här som blir så ledsna och tror att i Statens 10 000 000 beslut varje år så blir inget fel och inget behöver rätttas till..

Såja de gör nästan alltid rätt... i mitt fall blev det fel... det är rättat till nu
känns det bättre nu..

Svenska myndigheter gör fel, absolut.

Men inte såna här fel.
Citera
2024-12-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Svenska myndigheter gör fel, absolut.

Men inte såna här fel.

Aha nu kommer det ny information.

Du tror inte på mig så hela tråden och ämnet är bara påhittat ?
Citera
2024-12-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Att du lät det gå till Kf betyder helt enkelt att du behöver en God Man.
Kan du förklara ?
Om det betalas via Kf får man 6 veckor till och 600 kr i avgift för en skuld på 5-siffrigt belopp.

Det är väl en no-brainer att betala den vägen då om man hinner jobba och dra in pengar så man har mer pengar och behöver låna mindre av sin mor ?

Det är väl en no-brainer i annat fall också om det är stora belopp? Eller är det någon hög ränta man får betala utöver de 600 kr avgift ?
Citera
2024-12-08, 14:47
Medlem
Citat:
Jag vet det alltför väl. Svenska staten håller hårt i plånboken. Mycket hårdare än de ska när de gjort fel och det gått ut över en medborgare. Jag räknar med ca 200 timmar nedlagd tid i detta ärende kommande 6-12 månader.
Bra, hoppas du når ända fram!
Citat:
Aha nu kommer det ny information.

Du tror inte på mig så hela tråden och ämnet är bara påhittat ?
Bry dig inte om ABanderas68, en del ska bara djävlas. Även om du ljuger, vilket jag inte tror, ska ämnet behandlas objektivt, men en del älskar att djävlas med folk. De lever för det.
Citera
2024-12-08, 14:47
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Vad ska jag kräva i skadestånd ? Är det JK man mailar ?

En liten not i sammanhanget kanske men att betala en fordran "på förfallodagen" kan många gånger vara för sent då många fordringsägare kräver att pengarna finns på deras konto på förfallodagen. Eftersom en betalning ibland kan ta en dag eller två så kan det ju alltså bli så att pengarna kommer in för sent även om man betalar "på förfallodagen". Min rekommendation till alla är att så långt det är möjligt se till så att alla betalningar görs minst 2 dagar innan förfallodagen.

Om en myndighet gör ett fel så kan man vända sig till JO. Å andra sidan så hanterar JO inte skadestånd utan utreder bara själva sakfrågan (gissning från min sida!). Nu är vad jag förstår det hela löst rent praktiskt så om det endast är skadeståndskrav så ja... JK.

Hade det varit jag hade jag kontaktat någon kvällstidning för att se om det fanns något nyhetsvärde i detta (vilket jag tror).
Citera
2024-12-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Bra, hoppas du når ända fram!

Bry dig inte om ABanderas68, en del ska bara djävlas. Även om du ljuger, vilket jag inte tror, ska ämnet behandlas objektivt, men en del älskar att djävlas med folk. De lever för det.
Ja tack jag tar det lugnt
Jag ska nå ända fram. Detta framförallt för att det handlar inte om mig. Det är familens (barn) rättigheter och kränkning.
Myndigheterna gör att jag kör och hämtar efter skolan efter att redan ha lämnat på morgonen. Det är trevligt att åka bil med familjen, inte det. Men barn vill vara där de ska bo och där de också går i skola. De vill leka med kompisar. Myndigheterna förstör min familjs relationer och möjligheter och detta tar av vår tid och vårt liv.
Citera
2024-12-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
En liten not i sammanhanget kanske men att betala en fordran "på förfallodagen" kan många gånger vara för sent då många fordringsägare kräver att pengarna finns på deras konto på förfallodagen. Eftersom en betalning ibland kan ta en dag eller två så kan det ju alltså bli så att pengarna kommer in för sent även om man betalar "på förfallodagen". Min rekommendation till alla är att så långt det är möjligt se till så att alla betalningar görs minst 2 dagar innan förfallodagen.

Om en myndighet gör ett fel så kan man vända sig till JO. Å andra sidan så hanterar JO inte skadestånd utan utreder bara själva sakfrågan (gissning från min sida!). Nu är vad jag förstår det hela löst rent praktiskt så om det endast är skadeståndskrav så ja... JK.

Hade det varit jag hade jag kontaktat någon kvällstidning för att se om det fanns något nyhetsvärde i detta (vilket jag tror).
Jag har tipsat minst 5 media. Aftonbladet, Breakit, etc, samnytt
Ingen har visat intresse
Jag har kämpat med detta med näbbar och klor i 10 månader. Till slut helt slutkörd och stressad av allt och att leva med betalningsanmärkning så jag utvecklade bältros av stressen och sömnbristen.

Det är en mycket relevant not i sammanhanget. Jag känner till det eftersom jag jobbat som civilekonom sen jag tog examen enbart på olika positioner i finansbranschen.

Därav kontaktade jag också myndigheten på förfallodagen när jag betalat dagen före och fick bekräftat att det var ok. Jag erbjöd mig då att swisha beloppet för säkerhets skull också.
Jag hade alltså både hängslen och livrem så att säga.

Ja Kronofogden har rättat det nu och meddelat härom. Då borde JO inte ha mkt att göra men kanske det är bra att gå till JO ändå för hanteringen runt om beslutet. Varför det krävdes stämning i domstol, 10 månaders tjafs, enhetschef som slängde på luren etc (spelade in samtalet) .
Annars kontakter med JK enbart. Jag tar förmodligen hjälp av advokat. I alla fall 15 min gratis konsultation hos en eller flera för att starta upp ärendet.
Citera
2024-12-08, 15:01
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Vad snackar du nu om ? Det var på Kronofogdens förfallodag jag betalade.
Det var en uppskjuten skatt vid Covid 19 och jag tog reda på förfallodag då jag behövde låna beloppet i banken. Jag tog ett lån med 5 siffrigt belopp och betalade. Jag tog reda på exakta reglerna och betalade när man skulle. Jag ville inte låna mer än jag behövde och det var först på slutet jag kunde stämma av hur mycket pengar jag hade tjänat och hur mycket som var kvar som jag behövde låna och betala in.

Så, du verkar vara i stort behov av att tänka dig för och inte tro att svenska systemet funkar perfekt med 0 fel hela tiden. Lär dig att ärlighet varar längt och de som gör rätt för sig och vill göra rätt för sig hela tiden inte ska straffas fastän du verkar ha behov av att det blir just så eller vad är du ute efter här?

Med andra ord har du låtit fakturan förfalla din kronofogden. Klart du får en anmärkning? Skäms du inte? Stämma KFM? Vad gör du om dagarna? Bråkar du med varenda företag/myndighet till vardags? All energi du lägger ner kan du väl lägga på att jobba och betala räkningar i tid?

Eller som någon sa sök en god man som gör det åt dig..

Du kan inte få nåt jävla skadestånd bara sådär, du skulle väl yrkat på det i din stämningsansökan isåfall. Men du verkar ju gilla sånt så anmäl dom igen för uteblivet skadestånd?
Citera
2024-12-08, 15:06
Medlem
Citat:
"Kvitto eller liknande som visar att du har haft de kostnader som du begär ersättning för.”
Ja hur ska man mäta vad det är värt att tvingas bo på annan ort?
Svårt med kompisar för barnen
pendling 8-12 mil per dag 2-3 tim per dag
Bo på en ort man aldrig bott på och inte har en anknytning till.
KFM gjorde så att vi inte fick lägenheten. Det var omöjligt sålänge det låg anmärkning.
Spontant en summa jag skulle vara hyfsat bekväm med: 100 000 kr.
Men jag har egentligen ingen aning. Jag vill inte bli särbehandlad. Jag vill få den ersättning som alla andra får som råkar ut för sånt här

Börja med de faktiska kostnaderna detta medfört,
Tex kostnad för bil kanske du inte skulle haft annars, bränsle skatt försäkring värdeminskning,
Förlorad arbetstid, tiden du lägger på att pendla varje dag,

Därefter sveda och värk,

Som nån skrev det kommer inte gå lätt utan kommer ta tid, men ge inte upp,
Citera
2024-12-08, 15:14
Medlem
Citat:
KFM gav mig betalningsanmärkning november 2023 - september 2024. Nu är den bortplockad efter storbråk, tjafs, påslängda lurar med chefer, massor av mail och nästan 1 års kamp.
När jag talade med kvinnan på KFM nu för ett tag sedan och ifrågasatte om jag kan polisanmäla dem för att de vägrar rätta uppgifterna suckade hon och sa "ja ibland blir det fel och då får man få skadestånd"
Kvinnan som gjort fel i mitt ärende gick i pension veckan efter detta och gick inte att nå. Jag riktade därför in mig på hennes chef och de andra på avdelningen. Chefen slängde på luren åt mig.

Efter att ha startat ett ärende i domstol där jag kräver rättelse (förvaltningsdomstolen) började de till slut lyssna på mig men då hade tiden gått och de hade redan lyckats förstöra för mig och min familj.

Jag fick anställning i september 2023 och kunde därmed skaffa lägenhet på orten där en hyresvärd har 75% av alla lägenheter man kan hyra.

Kommunala bostadsbolaget har ett 10-tal lägenheter i byn och andra privata företag har också ca 20 st pch den stora hyresvärden (börsnoterat bolag) har ca 80 lägenheter.
Kommunala bostadsbolaget har de senaste 10 åren skrivit kontrakt med 14 personer. Det är alltså ca 1 lgh per år som blir ledig. Den senaste hade stått i kö i 12 år.
Man kan alltså glömma Kommunala bostadsbolaget

De andra små hyresvärdarna med ca 20 lgh skriver avtalt med ca 5 personer per år. Där har man en liten liten chans men också väldigt få.

I praktiken är det enbart den stora hyresvärden man kan sikta på att få lägenhet hos. Jag är alltså helt beroende av deras villkor.

Denna hyresvärd accepterar inte att man har a-kassa. Jag hade som sagt anställning så det var inga bekymmer
Denna hyresvärd accepterar inga betalningsanmärkningar ö h t . Jag hade betalningsanmärkning men försökte förklara för dem att den var felaktig. Jag fick vara försiktig efter om jag hade tjafsat med dem också så hade vi kanske ingen chans att få lägenhet för all framtid.

Så... till slut försvann alltså betalningsanmärkningen. Jag sökte lägenhet där. Nu hade jag inte jobb längre. Anställningen slutade sep 2024. Jag fick nu samma besked igen svart på vitt. A-kassa = ingen lgh.

Så nu sitter vi fast på en annan ort och får pendla varje dag 8 mil tur och retur för att komma till skola m.m. Ska det lekas med kompisar etc så blir det direkt minst 4 mil till så 12 mil per dag och en massa tid av ens liv som går åt helve*e när man måste bo på en annan ort än den man är från och vill bo på.

Vad ska jag kräva i skadestånd ? Är det JK man mailar ?

Om du fått bort anmärkningen så nöj dig med den bedriften!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in