2024-12-08, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
Oj, som jag skrev ovan så betalade jag på förfallodagen. KFM insåg det efter 10 månader och rättade till det. Jag kan betala i tid. Det var just det jag gjorde
Är det något jag inte förstår av det du skriver? Du kanske behöver lära dig då för du verkar inte veta vad förfallodag är tex .

Inte en chans att det går till Kf om du betalar i tid.

Så, du verkar vara i stort behov av en vuxen. Som kan ta hand om vuxna saker, som att betala räkningar i tid.
Citera
2024-12-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Inte en chans att det går till Kf om du betalar i tid.

Så, du verkar vara i stort behov av en vuxen. Som kan ta hand om vuxna saker, som att betala räkningar i tid.
Vad snackar du nu om ? Det var på Kronofogdens förfallodag jag betalade.
Det var en uppskjuten skatt vid Covid 19 och jag tog reda på förfallodag då jag behövde låna beloppet i banken. Jag tog ett lån med 5 siffrigt belopp och betalade. Jag tog reda på exakta reglerna och betalade när man skulle. Jag ville inte låna mer än jag behövde och det var först på slutet jag kunde stämma av hur mycket pengar jag hade tjänat och hur mycket som var kvar som jag behövde låna och betala in.

Så, du verkar vara i stort behov av att tänka dig för och inte tro att svenska systemet funkar perfekt med 0 fel hela tiden. Lär dig att ärlighet varar längt och de som gör rätt för sig och vill göra rätt för sig hela tiden inte ska straffas fastän du verkar ha behov av att det blir just så eller vad är du ute efter här?
Citera
2024-12-08, 14:09
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Oj, som jag skrev ovan så betalade jag på förfallodagen. KFM insåg det efter 10 månader och rättade till det. Jag kan betala i tid. Det var just det jag gjorde
Är det något jag inte förstår av det du skriver? Du kanske behöver lära dig då för du verkar inte veta vad förfallodag är tex .
Uppenbarligen betalade du inte din skuld på förfallodagen för då hade den aldrig ens hamnat hos kronofogden.

Räkning (->.eventuell påminnelse) -> inkasso -> KFM är den normala gången.

Känner du för att utmana ödet och betala sista dagen innan du får en betalningsanmärkning (vilket jag antar är vad du hävdar) så talar vi inte om räkningens förfallodag och du har själv satt dig i den sitsen. Karma med andra ord.

Edit: Såg nu att det var en skatteskuld (vilket du inte nämnt tidigare) men principen är densamma. Du betalade helt enkelt inte din ursprungliga skuld i tid och den hamnade därför hos KFM.
Senast redigerad av DauX 2024-12-08 kl. 14:13.
Citera
2024-12-08, 14:11
Medlem
Tack vare Kronfogden sitter vi nu i skiten.

Jag blev av med jobbet. Jag hade jobbat där 12 månader. De flesta som jobbat under 4 år fick gå. Alla är arbetslösa nu. De som jobbat där 2 år, 3 år o.s.v.
Nu kan vi inte få lägenhet på orten eftersom allmännyttan bara ger ut 1-2 kontrakt om året på 5000 invånare och de är de enda som accepterar a-kassa istället för anställning.

Vi hade fått lägenheten förut hos den stora värden som har 10-30 lgh ute varje år. Vi gick på flera visningar men då gick det inte pga spärren via felet i Kronofogdens register med felaktig anmärkning.

Jag har ca 100 sidor mail jag skickar Kronofogden från dessa 10 månader då jag tjatat att de ska rätta till det.
De struntar i allt sånt verkar det som.
Först när jag stämde dem i domstol så tog de bort den direkt. Jag borde stämt dem från början men jag ville inte göra en stor grej av det. Jag trodde de skulle fixa det med Kronofogdens Rättelseteam i Visby som de sagt att de skulle.
Citera
2024-12-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Uppenbarligen betalade du inte din skuld på förfallodagen för då hade den aldrig ens hamnat hos kronofogden.

Räkning (->.eventuell påminnelse) -> inkasso -> KFM är den normala gången.

Känner du för att utmana ödet och betala sista dagen innan du får en betalningsanmärkning (vilket jag antar är vad du hävdar) så talar vi inte om räkningens förfallodag och du har själv satt dig i den sitsen. Karma med andra ord.
Det var min mamma som krävde detta. Att jag skulle betala inte förrän riktigt på förfallodagen. Jag skulle låna av henne och banken för att täcka skulden. Hon ville att jag skulle hinna jobba in så mycket pengar som möjligt först och sen fick jag låna av henne hur mycket jag ville (behövde) , det som var kvar.
Detta är helt legitimt och det är så man gör. Betalar på förfallodagen.

Vad är det jag satt mig i för sits ? Karma ? Kan du förklara?

1 ) Jag hade en skuld till Skatteverket som sedan går till Kronfogden och
2 ) om man betalar som man ska på förfallodagen händer inget och
3 ) det var exakt det jag gjorde och
4 ) Kronfogden tittade närmare på detta först efter att jag stämt dem i domstol och
5 ) rättade till det så det blev som det skulle vara med ingen betalningsanmärkning

Capiche ?
Citera
2024-12-08, 14:17
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Det var min mamma som krävde detta. Att jag skulle betala inte förrän riktigt på förfallodagen. Jag skulle låna av henne och banken för att täcka skulden. Hon ville att jag skulle hinna jobba in så mycket pengar som möjligt först och sen fick jag låna av henne hur mycket jag ville (behövde) , det som var kvar.
Detta är helt legitimt och det är så man gör. Betalar på förfallodagen.

Vad är det jag satt mig i för sits ? Karma ? Kan du förklara?

1 ) Jag hade en skuld till Skatteverket som sedan går till Kronfogden och
2 ) om man betalar som man ska på förfallodagen händer inget och
3 ) det var exakt det jag gjorde och
4 ) Kronfogden tittade närmare på detta först efter att jag stämt dem i domstol och
5 ) rättade till det så det blev som det skulle vara med ingen betalningsanmärkning

Capiche ?
Batalar man på förfallodagen så hamnar skulden inte hos KFM. Lärde inte mamsen dig detta?
Citera
2024-12-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Batalar man på förfallodagen så hamnar skulden inte hos KFM. Lärde inte mamsen dig detta?

Vad menar du med "hamnar skulden inte hos KFM"?

Det har väl ingen betydelse om man betalar den vägen ? Det var ej skuld på 5-sifrigt belopp. Det blir en extra avgift om man betalar den vägen och man får 6 veckor till på sig att betala. Det var så vi bestämde jag och min mor och det förstod t o m Kronofogden så fort jag stämde dem vid domstol.

Skulle det finnas någon nackdel att låta skulden hamna hos KFM och betala dit istället (på förfallodagen)?
Citera
2024-12-08, 14:24
Bannlyst
Citat:
Vad snackar du nu om ? Det var på Kronofogdens förfallodag jag betalade.
Det var en uppskjuten skatt vid Covid 19 och jag tog reda på förfallodag då jag behövde låna beloppet i banken. Jag tog ett lån med 5 siffrigt belopp och betalade. Jag tog reda på exakta reglerna och betalade när man skulle. Jag ville inte låna mer än jag behövde och det var först på slutet jag kunde stämma av hur mycket pengar jag hade tjänat och hur mycket som var kvar som jag behövde låna och betala in.

Så, du verkar vara i stort behov av att tänka dig för och inte tro att svenska systemet funkar perfekt med 0 fel hela tiden. Lär dig att ärlighet varar längt och de som gör rätt för sig och vill göra rätt för sig hela tiden inte ska straffas fastän du verkar ha behov av att det blir just så eller vad är du ute efter här?

Det där får du gärna utveckla. Att det är Kf som skickar ut ett inbetalningskort, och inte skatteverket. Som borde vara det normala, om det är skatt som ska betalas in.
Citera
2024-12-08, 14:27
Medlem
Citat:
Det där får du gärna utveckla. Att det är Kf som skickar ut ett inbetalningskort, och inte skatteverket. Som borde vara det normala, om det är skatt som ska betalas in.
Vad är det jag ska utveckla?
Citera
2024-12-08, 14:29
Bannlyst
Citat:
Vad är det jag ska utveckla?

Att du inte fick en inbetalningsavi från skatteverket utan att du själv (tydligen) blev tvungen att ta reda på hur mycket skatt du skulle betala in, och som du tydligen försnillat, och som du blev tvungen att ta ett banklän på.

Vad stod det i utmätningsbeskedet från Kf?

"Du måste betala in XXXXXXkr"?
Citera
2024-12-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Som sagt, de organisationer jag nämner, plus jurister som kan området, kan säkert hjälpa dig. Och som jag lade till, du kommer att behöva jobba på detta, du får inget enkelt, som typ att fylla i en försäkran och skicka in till FK, funkar inte så.
Jag vet det alltför väl. Svenska staten håller hårt i plånboken. Mycket hårdare än de ska när de gjort fel och det gått ut över en medborgare. Jag räknar med ca 200 timmar nedlagd tid i detta ärende kommande 6-12 månader.
Citera
2024-12-08, 14:35
Medlem
Citat:
Att du inte fick en inbetalningsavi från skatteverket utan att du själv (tydligen) blev tvungen att ta reda på hur mycket skatt du skulle betala in, och som du tydligen försnillat, och som du blev tvungen att ta ett banklän på.

Vad stod det i utmätningsbeskedet från Kf?

"Du måste betala in XXXXXXkr"?

Ja,

Det stod hur mycket jag skulle betala och när det skulle betalas.

Jag betalade så mycket som jag skulle betala och när det skulle betalas.

Jag har idag inga betalningsanmärkningar.

Kronfogden hade gjort fel och de rättade till det efter att jag stämt dem i domstol (Förvaltningsdomstol)

Förstår du nu eller fler frågor ? mer information du vill ha ? jag är här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in