Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Ja, det var ett vetenskapligt svar. Problemet är förstås som jag sagt, att du redan har visat att det går, utifrån ditt eget genom med exempel på hur man skulle kunna göra, med det går även att göra på fler sätt som jag visat tidigare.
Nej, det var endast efter mina förfäders geografiska härkomst som mitt DNA-test visar. Italienare, kineser, ryssar, svenskar och mexikaner m fl är etniska populationer, men inga raser.
Kila nu i väg till rasforskningsforumet och förespråka för förekomsten av människoraser. Här är det inte relevant.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Malony et al. argued that both spatial skills and gender differences in mental rotation, emerge early in devolopment(Moore & Johnson 2008) and tend to remain stable after early childhood.(Mortenson ett. al. 2008)
https://books.google.com/books?id=__1sDwAAQBAJ&pg=PA307
Jag har redan hänvisat till det här. Det finns med i dokumentet du hänvisar till att det inte finns skillnader. Hur många gånger ska jag göra det?
Sen kommer du med ett idiotpåstående att det är individuellt, det är det förstås, men generellt är det till mäns fördel.
Läs vad som står i de tre sista styckena på sidan 306 om vilka faktorer som förklarar skillnaden i visuospatial förmåga. Glöm för all del inte att läsa sidorna 307 och 308 också.
I mer jämställda länder är könsskillnaden i spatial förmåga mindre och t o m obefintlig.
På individnivå är det faktiskt större variationer än mellan könen. Det är inget idiotpåstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det står bara hur många kvinnor som finns nämnda i patentansökan. Det är vanligt att man nämner flera personer då företag ansöker om patent, där även de som varit med att utveckla patentet finns med, då det är företaget som äger patentet, så ingen som nämns har rätt till patentet. Om man då har en grupp med tio personer och en är kvinna, så måste man förstås räkna med hur många de är procentuellt. inte i hur många patent en kvinna är nämnd i. Så det blir snedvridet på det sättet. Man skulle förstås kunna ta alla patent där en eller fler män är nämnd. Då skulle man få helt andra siffror.
Men om man ser de som äger sina patent, vilket jag visade på, så ser man att det är få kvinnor där. Vilket indikerar att det är färre kvinnor. Tar man din länk, så ser man även att inom mekanik, där flest patent lämnas in, nämns kvinnor bara i 14% av ansökningarna. Hur det ser ut inom elektronik, som är näst störst sägs inte. Tar man kemi då, där det är många kvinnor som nämns, så skulle man vilja veta i hur många patent där, som män nämns i och även hur många män och kvinnor som nämns procentuellt, rent generellt för alla patent inom alla områden, för att få en motbild.
Men det är förstås en människa som kommit på själva grundidén. Vem är det?
Läs vad som står i den andra artikeln som jag länkat till:
Citat:
”
In November 2022, the EPO published a study looking at women’s participation in inventive activity (länk), investigating how often women were named as inventors on patent applications. Of all the patent applications filed at the EPO by European applicants in 2023, 27% named at least one woman as an inventor. The rate varies significantly across countries and technologies. Among the larger European patent filing countries, Spain (46%), France (33%) and Belgium (32%) saw the highest shares of patent applications naming at least one woman as inventor. In terms of technology sectors, the average share ranged from 14% for filings in mechanical engineering to 50% in chemistry.”
Ta en titt på stapeldiagrammet på sid 11 i den ovan länkade epo-artikeln. Andelen kvinnliga uppfinnare (wir) inom kemi 2010-2019 är 22,4 % (förmodligen högre idag).
Glöm inte att den procentuella andelen yrkesverksamma kvinnor i STEM är 25-30 % globalt. Inom T och E (områden inom vilka majoriteten av uppfinningar görs) är det globalt ofta under 20 %.
Grundidén till en uppfinning kan uppstå på följande sätt: en enskild persons ”snilleblixt”, brainstorming/samarbete i ett team (i företag eller inom forskning) eller genom akademisk/industriell forskning.
Om du vill diskutera uppfinningar och patent samt fortsätta att ifrågasätta eller förminska kvinnors förmåga att uppfinna och få sina patent godkända så får du gå till delforumet
Kvinnor och patent. Tillsammans med en hel radda avundsjuka misogyna snubbar, som ifrågasätter kvinnors uppfinningar och patent samt nedvärderar deras bidrag, kommer du att vara i gott sällskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men då borde pojkarna också vara på samma nivå eller högre än kvinnorna där. Så utifrån det går det inte att säga att det beror på kultur. Det är bara ett antagande. Hur bevisar man vilket det är, gener eller kultur. Kan du förklara det?
Det finns inga vetenskapliga bevis som entydigt kopplar skillnader till högre PISA-resultat m fl som ofta ses i östasiatiska länder. Man har inte identifierat specifika genetiska skillnader som kan förklara varför östasiater i snitt presterar bättre i bl a PISA-tester och IQ-tester.
Länder med liknande genetisk bakgrund kan ha mycket olika PISA-resultat. Till exempel presterar östasiater i diaspora (t ex i USA, Kanada eller annat valfritt land) ofta väl, men deras prestationer kan tillskrivas kulturella faktorer, inte genetiska.
Modern forskning betonar alltså att miljöfaktorer som utbildningssystem, socioekonomi och kultur (studietradition, hårt arbete, konfucianism osv) har mycket större inverkan på kognitiva resultat än genetik.
I en del östasiatiska samhällen är kvinnor mer variabla än männen i IQ-fördelningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men eftersom tävlingen pågått sedan 1961 i 62 år så blir slutsatsen att 2/62=0,32, innebär att det är 3.2% av de kvinnor som ställt upp som kunnat mäta sig med de bästa pojkarna. Uttagningen till matte-sm, utgår från att lösa matteuppgifter. Meritokrati. I toppen dominerar pojkar.
Min uppgift om 90-95 % var endast en grov gissning. Jag har ingen tillgång till en databas med de tre bästa individerna för perioden 1961-2024. Det är nog snarare mindre än 5 % av de tävlande som var tjejer.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det här med att "genus" skulle vara socialt, innebär att att transpersoners och andras könsidentitet är inlärd. Alltså har samhället skapat dem. Eller så är det inte det och då måste deras, mäns och kvinnors könsidentitet vara biologisk. Du måste bestämma dig. Det här är typiskt vänsternarrativ. Det leder till motsägelser. Det finns ingen vetenskap du kan luta dig mot här som kan visa att det är som du säger. Bara ett påhitt.
Genus är som sagt både kulturellt inlärda och utvecklade könsroller plus
könsidentitet (länk). Längst ner i Wikipedia-artikeln finns minst trettiofem referenser till olika artiklar inklusive studier. Ja, ja, du kommer säkert att skriva flera meningar av ifrågasättanden och bortförklaringar i nästa inlägg. I så fall får du skapa en egen tråd som handlar just om genus. Inte här.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det var du som tog upp det, för att sedan försöka bortförklara det när jag tog upp det senare. Det är du som inte verkar veta vad du säger.
Du ifrågasatte aldrig Aftonbladets påstående att 65+ åriga högutbildade män från storstäderna generellt var bättre i allmänbildning. Men om det däremot hade stått att det var 65 åriga eller äldre högutbildade storstadskvinnor, då hade det varit annat ljud i skällan. Med en sexistisk dåres frenesi hade du skrivit minst en sida med idel ifrågasättanden och kallat påståendet en lögn, ett feministiskt påhitt, ett typiskt vänsternarrativ eller gud vet vad.