2024-12-08, 13:35
  #1225
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det du beskriver är en kvinna som gått in i försvarsställning. Fenomemet uppstår ofta när man diskuterar könsfrågor för kvinnor identifierar sig med sitt kön till en grad som är svår för oss män att förstå.

Bara att du nämner korrelationen mellan kvinnors frigörelse och civilisationers kollaps räcker för att hon ska känna sig attackerad com kvinna. Jämför med om jag säger till dig att män var ansvariga för andra världskriget, och du skulle inte ens registrera det som en atttack, för du hade inget med andra värdskriget att göra.

När kvinnan väl är i försvarsställning så börjar den välkända kulsprutetaktiken där argument och påståenden haglar hejvilt överallt utom på sakfrågan. När du inte orkar bemöta allt trams så förklarar hon seger och konstaterar att "du klarar inte av en kvinna som ger svar på tal" eller något liknande.

När man väl lärt sig känna igen det så blir det ganska lätt att undvika. Sätt henne inte i försvarsställning helt enkelt.

Tack. Jag håller med om vad du skriver och nästan hela tråden exemplifierar det. Jag upplever precis samma sak, nämligen att om en kvinna läser att kvinnor har någon IQ-poäng lägre i snitt, så tolkar hon det som "jag är alltså mer korkad än alla män" vilket ju inte ens är en relevant tolkning. För mig gör det här ofta diskussion med kvinnor omöjlig, och jag upplever dem som obstinata och det de slänger ur sig därefter är just det jag kallar tantsvammel - den logorré som uppstår till följd av en total misstolkning av en position i en debatt. Du identifierar det uppenbarligen väl.

Det jag ställer mig frågande till är när du avslutar med att säga "sätt henne inte i försvarsställning helt enkelt." Du har ju rätt på det sättet att debatten blir meningslös när kvinnan väl hamnar där, men jag tycker det känns tvivelaktigt att belasta mig med motpartens kognitiva tillkortakommanden, då avslutar jag hellre diskussionen. Återkom med hur du ser på saken, det är ju i allra högsta grad en relevant fråga för en diskussion rörande IQ-skillnader mellan män och kvinnor.
__________________
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-12-08 kl. 13:38.
Citera
2024-12-08, 13:44
  #1226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack. Jag håller med om vad du skriver och nästan hela tråden exemplifierar det. Jag upplever precis samma sak, nämligen att om en kvinna läser att kvinnor har någon IQ-poäng lägre i snitt, så tolkar hon det som "jag är alltså mer korkad än alla män" vilket ju inte ens är en relevant tolkning. För mig gör det här ofta diskussion med kvinnor omöjlig, och jag upplever dem som obstinata och det de slänger ur sig därefter är just det jag kallar tantsvammel - den logorré som uppstår till följd av en total misstolkning av en position i en debatt. Du identifierar det uppenbarligen väl.

Det jag ställer mig frågande till är när du avslutar med att säga "sätt henne inte i försvarsställning helt enkelt." Du har ju rätt på det sättet att debatten blir meningslös när kvinnan väl hamnar där, men jag tycker det känns tvivelaktigt att belasta mig med motpartens kognitiva tillkortakommanden, då avslutar jag hellre diskussionen. Återkom med hur du ser på saken, det är ju i allra högsta grad en relevant fråga för en diskussion rörande IQ-skillnader mellan män och kvinnor.

Den här memen och bilden sammanfattar precis det ni pratar om på ett utmärkt sätt.
https://x.com/Rothmus/status/1791906804923818038
Citera
2024-12-08, 13:50
  #1227
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Den här memen och bilden sammanfattar precis det ni pratar om på ett utmärkt sätt.
https://x.com/Rothmus/status/1791906804923818038

Jo, tack. Jag har så svårt att förstå varför det är så, även fast jag upplevt det i diskussioner med kvinnor hela mitt liv. Alltså, man säger något om världen, men kvinnan säger emot (eller ibland håller med) med sig själv som referens, som att det är hennes varande som avgör huruvida påståendet om världen är sant eller ej... undra om det finns några studier kring det fenomenet?
Citera
2024-12-08, 14:28
  #1228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jo, tack. Jag har så svårt att förstå varför det är så, även fast jag upplevt det i diskussioner med kvinnor hela mitt liv. Alltså, man säger något om världen, men kvinnan säger emot (eller ibland håller med) med sig själv som referens, som att det är hennes varande som avgör huruvida påståendet om världen är sant eller ej... undra om det finns några studier kring det fenomenet?

Abstrakt tänkande och logik är tätt förknippat med spatial intelligens. Just spatial intelligens är det rätt stor skillnad mellan könen, där män, i genomsnitt, presterar betydligt bättre än kvinnor.
Citera
2024-12-08, 18:03
  #1229
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack. Jag håller med om vad du skriver och nästan hela tråden exemplifierar det. Jag upplever precis samma sak, nämligen att om en kvinna läser att kvinnor har någon IQ-poäng lägre i snitt, så tolkar hon det som "jag är alltså mer korkad än alla män" vilket ju inte ens är en relevant tolkning. För mig gör det här ofta diskussion med kvinnor omöjlig, och jag upplever dem som obstinata och det de slänger ur sig därefter är just det jag kallar tantsvammel - den logorré som uppstår till följd av en total misstolkning av en position i en debatt. Du identifierar det uppenbarligen väl.

Det jag ställer mig frågande till är när du avslutar med att säga "sätt henne inte i försvarsställning helt enkelt." Du har ju rätt på det sättet att debatten blir meningslös när kvinnan väl hamnar där, men jag tycker det känns tvivelaktigt att belasta mig med motpartens kognitiva tillkortakommanden, då avslutar jag hellre diskussionen. Återkom med hur du ser på saken, det är ju i allra högsta grad en relevant fråga för en diskussion rörande IQ-skillnader mellan män och kvinnor.

Märkligt, jag har inte läst en enda kvinnlig debattör i denna tråden som passar in på din beskrivning.

Skulle du kunna ge/citera några exempel så man vet vad du syftar på?
Citera
2024-12-08, 18:24
  #1230
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Märkligt, jag har inte läst en enda kvinnlig debattör i denna tråden som passar in på din beskrivning.

Skulle du kunna ge/citera några exempel så man vet vad du syftar på?

Bara i inläggen ovan har du två skribenter till, utöver mig, som såg vad som hände. Läs deras inlägg samt föregående sida. Du får fundera över din hypotes därefter:

1) Du kan inte se det för att du inte är skarp nog själv

2) Du kan inte se det för det har aldrig hänt, vi är bara tre-fyra skribenter som hittar på det för att... ja, vem vet...
Citera
2024-12-08, 18:37
  #1231
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Bara i inläggen ovan har du två skribenter till, utöver mig, som såg vad som hände. Läs deras inlägg samt föregående sida. Du får fundera över din hypotes därefter:

1) Du kan inte se det för att du inte är skarp nog själv

2) Du kan inte se det för det har aldrig hänt, vi är bara tre-fyra skribenter som hittar på det för att... ja, vem vet...

Jag har redan läst de sista sidorna i tråden. Kan fortfarande inte se det. Syftar du på din och Moment22 diskussion om Romarriket?

Har inte med punkt 1 att göra. Punkt 2 förstår jag inte riktigt vad du menar med.
Citera
2024-12-08, 19:40
  #1232
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
...Sluta ljuga och säg sanningen.
Vilken sanning ska jag säga? Den som forskningen kommit fram till eller den som emanerar från antifeministiska konspirationsteorier eller direkt från dina anekdoter kryddade med bekräftelsefördomar?

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag säger inte att det är bortförklaringar, jag ställer frågan, varför är det så? Att konstatera något, är inget problem, att säga varför är något annat. Vet du varför? Men man måste ställa frågan så här, tar man hänsyn till hur pojkar är, eller utgår man från att flickor och pojkar är likadana? Vilket förstås är helt fel.
Jodå, du påstod att jag gjorde bortförklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Just ADHD är jag mycket väl insatt i det...
Om du nu är så insatt i ADHD som du påstår så kan du diskutera det i en mer passande tråd, t ex i ämnet psykologi.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
...Så om pojkar rent naturligt vill leka krig och man mer eller mindre förbjuder dem att göra det, förtrycker man förstås deras känslor. Om man säger att flickor inte alls vill leka med dockor utan de vill leka med bilar och Lego, så har man ställt upp nya normer, som går mot vad de faktiskt känner. För idag har man nya normer, om hur barn ska vara. Men det finns inget som säger att de normerna utgår från barnen. De utgår från ideologi och åsikter. Det är förstås bra om man säger att barn ska få vara som de vill, men har man då åsikter om att man ska t.ex. ha könsneutrala leksaker, då hämmar man förstås barnen. Säger man att pojkar inte får leka med vapenliknande saker, fast det är vad de vill, då hämmar man förstås dem.
...
På förskolor har barn tillgång till alla sorters leksaker: dockor och bilar, könsneutrala leksaker som aktivitets- kreativitets- och pedagogiska leksaker. Både flickor och pojkar är helt fria att leka med alla sorters leksaker. Om pojkar vill pyssla med dockor eller leka hushållsarbete (leksaksdammsugare eller leksaksspisar) är det helt normalt och inget konstigt med det.

Denna artikel beskriver på ett utmärkt sätt att barn av båda könen utvecklar starkare kognitiva färdigheter när de har många alternativ att leka med.

I dagens moderna och mer jämställda länder som t ex Sverige gör leksakskedjorna ingen uppdelning av sortimentet efter kön, endast efter kategori.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så borde det vara idealt, men man kan egentligen inte acceptera att människor väljer traditionella yrken eller utbildningar. Då säger man, det här måste vi ändra på. Vi måste verka för att det blir mer kvinnliga ingenjörer, mer kvinnliga matematiker, mer kvinnliga företagare, mer kvinnor i företagsstyrelser och sen sätter samhället igång stora apparater för att styra det i de riktningarna, där även vissa får fördelar, bara utifrån sitt kön och till och med viss inkvotering...
I över tvåtusen år har män inkvoterats och fått fördelar endast utifrån sitt kön och inte alltid efter sina meriter. Det har utdelats ryggdunkningar och erbjudits både tjänster och gentjänster i utbyte mot bättre betalda samhällspositioner och högre status. I synnerhet när det gäller att kratta manegen för sina manliga släktingar (även ingifta sådana som svärsöner och svågrar), studiekamrater eller barndomsvänner. Detta kallas vänskapskorruption och nepotism.

Forskning visar tydligt att företag med jämställda styrelser når högre omsättning och lönsamhet än bolag utan jämställda styrelser.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det finns inga konspirationsteorier mer än i ditt huvud. Jag beskriver verkligheten. Många av de mest framstående kvinnorna inom sport, filosofi och vetenskap, är just pojkflickor. Varför bygger dagens vänsterfeminism på teorier av Simone de Beauvoir och Judith Butler? Era åsikter styrs av kvinnor som tänker som, och i många fall, känner sig som män. Så är det.
En verklighet byggd av sexistiska och antifeministiska konspirationsteorier. De två feministerna du nämner var måhända homosexuella eller bisexuella, men säkerligen inte pojkflickor (tomboys).

En tomboy är ingen avvikare utan ses snarare som en variation inom den normala spridningen av könsroller, intressen, klädstilar och beteenden. Att vara en tomboy har historiskt sett varit förknippat med att vara lesbisk, men forskning visar att det är både felaktigt och fördomsfullt. De allra flesta tomboys är liksom kvinnor i övrigt heterosexuella.

Nuförtiden är de flesta västerländska flickor och kvinnor klädda i långbyxor som förr bars endast av manliga individer. De bär hoodies och andra unisex-plagg till vardags. Det kanske förklarar varför du ser pojkflickor överallt. Alla dessa lesbiska pojkflickor!

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Se där, en till framgångsrik. Hur var det med Karin Boye, en utmärkt diktare.
Är alla kvinnliga poeter och författare lesbiska pojkflickor? Idag är andelen kvinnliga poeter och författare mycket större än förr, så din konspirationsteori om pojkflickor (tomboys) håller inte. Du vet inget om huruvida Selma Lagerlöf och Karin Boye ägnade sig åt mer aggressiva lekar och aktiviteter, var mer fysiskt aktiva och klädde sig mer traditionellt maskulint under sin uppväxttid. Dessa båda damer var nog mer intresserade av att sitta avslappnat i sin kammare och skriva dagbok eller dikter än att klättra i träd eller bygga kojor med sina jämnåriga pojkkompisar.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har aldrig sagt att de sagt det. Jag säger att dagens vänsterfeminism har sin grund i den idén. För annars skulle de kunna definiera vad en kvinna är. Vilket vänsterfeminismen inte kan.
Ok, då är det väl endast dagens vänsterfeminister som har sin grund i idén att kvinnor är som ofullgångna män och att mannen är idealet. Men länka gärna till en seriös artikel som bekräftar ditt påstående att vänsterfeminister har denna grund och att de inte kan definiera vad en kvinna är.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag efterfrågade definitionen av en kvinna. Om det finns en definition, kan du väl berätta vad den är? Låt höra?

Vad? Finns det en könsidentitet nu? Men könet är socialt enligt vänsterfeminismen. Då måste könsidentiteten vara formad socialt. Eller så är det något som inte går ihop här?
Om du vill veta vad en kvinna är så googla själv. Berätta sedan för mig.
Citera
2024-12-08, 19:56
  #1233
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, det var ett vetenskapligt svar. Problemet är förstås som jag sagt, att du redan har visat att det går, utifrån ditt eget genom med exempel på hur man skulle kunna göra, med det går även att göra på fler sätt som jag visat tidigare.
Nej, det var endast efter mina förfäders geografiska härkomst som mitt DNA-test visar. Italienare, kineser, ryssar, svenskar och mexikaner m fl är etniska populationer, men inga raser.

Kila nu i väg till rasforskningsforumet och förespråka för förekomsten av människoraser. Här är det inte relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Malony et al. argued that both spatial skills and gender differences in mental rotation, emerge early in devolopment(Moore & Johnson 2008) and tend to remain stable after early childhood.(Mortenson ett. al. 2008)

https://books.google.com/books?id=__1sDwAAQBAJ&pg=PA307
Jag har redan hänvisat till det här. Det finns med i dokumentet du hänvisar till att det inte finns skillnader. Hur många gånger ska jag göra det?

Sen kommer du med ett idiotpåstående att det är individuellt, det är det förstås, men generellt är det till mäns fördel.
Läs vad som står i de tre sista styckena på sidan 306 om vilka faktorer som förklarar skillnaden i visuospatial förmåga. Glöm för all del inte att läsa sidorna 307 och 308 också.

I mer jämställda länder är könsskillnaden i spatial förmåga mindre och t o m obefintlig.

På individnivå är det faktiskt större variationer än mellan könen. Det är inget idiotpåstående.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det står bara hur många kvinnor som finns nämnda i patentansökan. Det är vanligt att man nämner flera personer då företag ansöker om patent, där även de som varit med att utveckla patentet finns med, då det är företaget som äger patentet, så ingen som nämns har rätt till patentet. Om man då har en grupp med tio personer och en är kvinna, så måste man förstås räkna med hur många de är procentuellt. inte i hur många patent en kvinna är nämnd i. Så det blir snedvridet på det sättet. Man skulle förstås kunna ta alla patent där en eller fler män är nämnd. Då skulle man få helt andra siffror.

Men om man ser de som äger sina patent, vilket jag visade på, så ser man att det är få kvinnor där. Vilket indikerar att det är färre kvinnor. Tar man din länk, så ser man även att inom mekanik, där flest patent lämnas in, nämns kvinnor bara i 14% av ansökningarna. Hur det ser ut inom elektronik, som är näst störst sägs inte. Tar man kemi då, där det är många kvinnor som nämns, så skulle man vilja veta i hur många patent där, som män nämns i och även hur många män och kvinnor som nämns procentuellt, rent generellt för alla patent inom alla områden, för att få en motbild.

Men det är förstås en människa som kommit på själva grundidén. Vem är det?

Läs vad som står i den andra artikeln som jag länkat till:

Citat:
In November 2022, the EPO published a study looking at women’s participation in inventive activity (länk), investigating how often women were named as inventors on patent applications. Of all the patent applications filed at the EPO by European applicants in 2023, 27% named at least one woman as an inventor. The rate varies significantly across countries and technologies. Among the larger European patent filing countries, Spain (46%), France (33%) and Belgium (32%) saw the highest shares of patent applications naming at least one woman as inventor. In terms of technology sectors, the average share ranged from 14% for filings in mechanical engineering to 50% in chemistry.

Ta en titt på stapeldiagrammet på sid 11 i den ovan länkade epo-artikeln. Andelen kvinnliga uppfinnare (wir) inom kemi 2010-2019 är 22,4 % (förmodligen högre idag).

Glöm inte att den procentuella andelen yrkesverksamma kvinnor i STEM är 25-30 % globalt. Inom T och E (områden inom vilka majoriteten av uppfinningar görs) är det globalt ofta under 20 %.

Grundidén till en uppfinning kan uppstå på följande sätt: en enskild persons ”snilleblixt”, brainstorming/samarbete i ett team (i företag eller inom forskning) eller genom akademisk/industriell forskning.

Om du vill diskutera uppfinningar och patent samt fortsätta att ifrågasätta eller förminska kvinnors förmåga att uppfinna och få sina patent godkända så får du gå till delforumet Kvinnor och patent. Tillsammans med en hel radda avundsjuka misogyna snubbar, som ifrågasätter kvinnors uppfinningar och patent samt nedvärderar deras bidrag, kommer du att vara i gott sällskap.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men då borde pojkarna också vara på samma nivå eller högre än kvinnorna där. Så utifrån det går det inte att säga att det beror på kultur. Det är bara ett antagande. Hur bevisar man vilket det är, gener eller kultur. Kan du förklara det?
Det finns inga vetenskapliga bevis som entydigt kopplar skillnader till högre PISA-resultat m fl som ofta ses i östasiatiska länder. Man har inte identifierat specifika genetiska skillnader som kan förklara varför östasiater i snitt presterar bättre i bl a PISA-tester och IQ-tester.

Länder med liknande genetisk bakgrund kan ha mycket olika PISA-resultat. Till exempel presterar östasiater i diaspora (t ex i USA, Kanada eller annat valfritt land) ofta väl, men deras prestationer kan tillskrivas kulturella faktorer, inte genetiska.

Modern forskning betonar alltså att miljöfaktorer som utbildningssystem, socioekonomi och kultur (studietradition, hårt arbete, konfucianism osv) har mycket större inverkan på kognitiva resultat än genetik.

I en del östasiatiska samhällen är kvinnor mer variabla än männen i IQ-fördelningen.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men eftersom tävlingen pågått sedan 1961 i 62 år så blir slutsatsen att 2/62=0,32, innebär att det är 3.2% av de kvinnor som ställt upp som kunnat mäta sig med de bästa pojkarna. Uttagningen till matte-sm, utgår från att lösa matteuppgifter. Meritokrati. I toppen dominerar pojkar.
Min uppgift om 90-95 % var endast en grov gissning. Jag har ingen tillgång till en databas med de tre bästa individerna för perioden 1961-2024. Det är nog snarare mindre än 5 % av de tävlande som var tjejer.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det här med att "genus" skulle vara socialt, innebär att att transpersoners och andras könsidentitet är inlärd. Alltså har samhället skapat dem. Eller så är det inte det och då måste deras, mäns och kvinnors könsidentitet vara biologisk. Du måste bestämma dig. Det här är typiskt vänsternarrativ. Det leder till motsägelser. Det finns ingen vetenskap du kan luta dig mot här som kan visa att det är som du säger. Bara ett påhitt.
Genus är som sagt både kulturellt inlärda och utvecklade könsroller plus könsidentitet (länk). Längst ner i Wikipedia-artikeln finns minst trettiofem referenser till olika artiklar inklusive studier. Ja, ja, du kommer säkert att skriva flera meningar av ifrågasättanden och bortförklaringar i nästa inlägg. I så fall får du skapa en egen tråd som handlar just om genus. Inte här.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det var du som tog upp det, för att sedan försöka bortförklara det när jag tog upp det senare. Det är du som inte verkar veta vad du säger.
Du ifrågasatte aldrig Aftonbladets påstående att 65+ åriga högutbildade män från storstäderna generellt var bättre i allmänbildning. Men om det däremot hade stått att det var 65 åriga eller äldre högutbildade storstadskvinnor, då hade det varit annat ljud i skällan. Med en sexistisk dåres frenesi hade du skrivit minst en sida med idel ifrågasättanden och kallat påståendet en lögn, ett feministiskt påhitt, ett typiskt vänsternarrativ eller gud vet vad.
Citera
2024-12-08, 20:31
  #1234
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack. Jag håller med om vad du skriver och nästan hela tråden exemplifierar det. Jag upplever precis samma sak, nämligen att om en kvinna läser att kvinnor har någon IQ-poäng lägre i snitt, så tolkar hon det som "jag är alltså mer korkad än alla män" vilket ju inte ens är en relevant tolkning. För mig gör det här ofta diskussion med kvinnor omöjlig, och jag upplever dem som obstinata och det de slänger ur sig därefter är just det jag kallar tantsvammel - den logorré som uppstår till följd av en total misstolkning av en position i en debatt. Du identifierar det uppenbarligen väl.

Det jag ställer mig frågande till är när du avslutar med att säga "sätt henne inte i försvarsställning helt enkelt." Du har ju rätt på det sättet att debatten blir meningslös när kvinnan väl hamnar där, men jag tycker det känns tvivelaktigt att belasta mig med motpartens kognitiva tillkortakommanden, då avslutar jag hellre diskussionen. Återkom med hur du ser på saken, det är ju i allra högsta grad en relevant fråga för en diskussion rörande IQ-skillnader mellan män och kvinnor.

Om du vill ha någon form av meningsutbyte så får du nog leva med att belastas med motpartens eventuella kognitiva tillkortakommanden, hur skulle det annars gå till?

Jag tror det sker naturligare i verkliga livet att man anpassar sig efter varandra och korrigerar missförstånd. Här inne går det ju ganska ofta åt helvete efter ett par citat.
Citera
2024-12-08, 21:14
  #1235
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vilken sanning ska jag säga? Den som forskningen kommit fram till eller den som emanerar från antifeministiska konspirationsteorier eller direkt från dina anekdoter kryddade med bekräftelsefördomar?
Det var inte riktat till dig, utan ett allmänt upprop. Forskningen ger förstås olika resultat, då måste man bedöma forskningen också, hur pass pålitlig den är. Vilket jag anser att den inte är alltid. Är det jag eller du som har bekräftelsefördomar? Vill du diskutera konspirationsteorier är du på fel forum.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jodå, du påstod att jag gjorde bortförklaringar.
Nu får du nog citera mig, då jag inte vet vad du syftar på med bortförklaringarna. Jag ställde en fråga om man tagit hänsyn till skillnader i hur pojkar och flickor är.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om du nu är så insatt i ADHD som du påstår så kan du diskutera det i en mer passande tråd, t ex i ämnet psykologi.
Men nu var det du som tog upp den tråden, inte jag. Så då är det kanske du som ska hålla dig där med det, om du inte vill ha med det i debatten. Men se dig som lite mer bildad nu då. Det har förstås att göra hur med utbildningen och vilka metoder man ska använda där, för att få pojkar att prestera bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
På förskolor har barn tillgång till alla sorters leksaker: dockor och bilar, könsneutrala leksaker som aktivitets- kreativitets- och pedagogiska leksaker. Både flickor och pojkar är helt fria att leka med alla sorters leksaker. Om pojkar vill pyssla med dockor eller leka hushållsarbete (leksaksdammsugare eller leksaksspisar) är det helt normalt och inget konstigt med det.

Denna artikel beskriver på ett utmärkt sätt att barn av båda könen utvecklar starkare kognitiva färdigheter när de har många alternativ att leka med.
Det är bara någon som påstår det i artikeln, utan att jag hittar belägg för det. Man sprider påståenden som sanningar. Den börjar med "I Belive", "Jag tror", sen en massa snack om att "it may", "det kan", utan att visa att det gör det. Inte vetenskap direkt. Jag har inget emot att barn har tillgång till olika leksaker, däremot ska de få välja själva vad de ska leka med. Ifrågasätter du aldrig det du läser?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I dagens moderna och mer jämställda länder som t ex Sverige gör leksakskedjorna ingen uppdelning av sortimentet efter kön, endast efter kategori.
Och då förändras människan.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I över tvåtusen år har män inkvoterats och fått fördelar endast utifrån sitt kön och inte alltid efter sina meriter. Det har utdelats ryggdunkningar och erbjudits både tjänster och gentjänster i utbyte mot bättre betalda samhällspositioner och högre status. I synnerhet när det gäller att kratta manegen för sina manliga släktingar (även ingifta sådana som svärsöner och svågrar), studiekamrater eller barndomsvänner. Detta kallas vänskapskorruption och nepotism.
Flickor fick ofta inga utbildningar, faktiskt inte pojkar heller, mer än hos de högre stånden som hade råd med privatlärare, Men drottning Kristina fick det av en av de största inom vetenskapen. Så då blir det svårt med meriter. Det handlade om att slå sig fram, vissa kvinnor var framgångsrika, men de var en minoritet liksom pojkar från de lägre stånden, men det förekom också. Men idag anställer kvinnor i många fall andra kvinnor, så de är liksom inget föredömen heller.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Forskning visar tydligt att företag med jämställda styrelser når högre omsättning och lönsamhet än bolag utan jämställda styrelser.
Det får du gärna visa, hur samma företag hade lyckats med en mindre jämställd styrelse och med en mer jämställd under samma förhållanden.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
En verklighet byggd av sexistiska och antifeministiska konspirationsteorier. De två feministerna du nämner var måhända homosexuella eller bisexuella, men säkerligen inte pojkflickor (tomboys).
Jodå, speciellt Butler.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
En tomboy är ingen avvikare utan ses snarare som en variation inom den normala spridningen av könsroller, intressen, klädstilar och beteenden. Att vara en tomboy har historiskt sett varit förknippat med att vara lesbisk, men forskning visar att det är både felaktigt och fördomsfullt. De allra flesta tomboys är liksom kvinnor i övrigt heterosexuella.
Hmm. Jag förstår att det är en variation som skiljer sig, så det i många fall blir en avvikelse från andra kvinnor, som feminina och bögiga män är det bland männen. Det enda jag säger är att de är överrepresenterade bland mer manliga yrken och inom idrott. Till viss del, mer framgångsrika än andra kvinnor. Så vad är problemet med det? Hatar du framgångsrika kvinnor eller kvinnor i manliga yrken?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nuförtiden är de flesta västerländska flickor och kvinnor klädda i långbyxor som förr bars endast av manliga individer. De bär hoodies och andra unisex-plagg till vardags. Det kanske förklarar varför du ser pojkflickor överallt. Alla dessa lesbiska pojkflickor!
Nej det är det inte alls förklaringen. Men kvinnor tar förstås efter männen idag. Tvärt om är väldigt ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Är alla kvinnliga poeter och författare lesbiska pojkflickor? Idag är andelen kvinnliga poeter och författare mycket större än förr, så din konspirationsteori om pojkflickor (tomboys) håller inte. Du vet inget om huruvida Selma Lagerlöf och Karin Boye ägnade sig åt mer aggressiva lekar och aktiviteter, var mer fysiskt aktiva och klädde sig mer traditionellt maskulint under sin uppväxttid. Dessa båda damer var nog mer intresserade av att sitta avslappnat i sin kammare och skriva dagbok eller dikter än att klättra i träd eller bygga kojor med sina jämnåriga pojkkompisar.
Jag menar bara att de är mer framgångsrika än andra kvinnor, generellt sett. Det finns en överrepresentation bland de i toppen, men jag säger inte att alla framgångsrika är det eller att alla pojkflickor blir framgångsrika. Det finns förstås män som sitter och skriver också, utan att vara ute och slåss.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Ok, då är det väl endast dagens vänsterfeminister som har sin grund i idén att kvinnor är som ofullgångna män och att mannen är idealet. Men länka gärna till en seriös artikel som bekräftar ditt påstående att vänsterfeminister har denna grund och att de inte kan definiera vad en kvinna är.
Hmm. Nu är det en filosofisk debatt som går över ditt huvud. Men det är faktiskt bara dagens feminism som framhåller mannen som idealet för en kvinna. Jag menar att det beror på vilka kvinnor och män som skapat teorierna de bygger på. Förr var det rättigheter som var drivande. Idag har de alla rättigheter, så då har man gått ett steg längre. Man ska utplåna skillnaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om du vill veta vad en kvinna är så googla själv. Berätta sedan för mig.
Nu var det du som sa att dagens feminism hade en definition av vad en kvinna är. Så då ville jag gärna höra vad den är. Men vet du inte det eller det inte finns, så är det väl som jag sa. Man har inte det.
Citera
2024-12-08, 22:12
  #1236
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
TS tar ej höjd för mäns högre plasticitet, vilket är både vårt trumfkort och akilleshäl.

Som jag har förstått den huvudsakliga orsaken till mäns högre inteligenssnitt är det just plasticiteten. Det som gör att vi mognar senare.

Då kan man inte jämföra 17-åringar, oavsett om pojkarna är bättre än flickor.
Bara några år senare, har pojkarna blivit män och dragit ifrån än mer.

Bara här på detta forum märks att t.ex. feminister är klart kognitivt handikappade och behöver regler för allt för att huvudtaget fungera socialt...och då skall det sossijala vara en kvinnlig paradgren.

Vidare angående vår manliga högre plasticitet, så slår den åt båda hållen på individnivå.
Vissa män blir nå djävulskt dumma. Vilket gör mängden smartare män väldigt mycket smartare, i jämförelse med sk. smarta kvinnor...
Utöver vårat större kognitiva spann så ger vår plasticitet även en högre skitz-statistik.

Den folkgrupp som tydligen presterar bäst är Ashkenazijudar, men de drar även flest nitlotter psykologiskt...plasticiteten även där.

Plasticiteten är viktig. Därmed ger tester i för tidig ålder falskt resultat.
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2024-12-08 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in