2024-12-08, 08:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
Hål i magen på t-shirts är ett rätt vanligt problem? Nej, det är det inte.

https://sverigesradio.se/artikel/6241287

https://www.familjeliv.se/forum/thread/53789599-varfor-blir-det-hal-i-trojorna-pa-magen

Det finns mängder med trådar och sidor om just detta problem men du kanske är en lycklig människa som slipper detta, sen är man klart nyfiken varför?
Citera
2024-12-08, 09:04
Medlem
Dundersnubbens avatar
Generellt är lite dyrare märken bättre i min erfarenhet. Förutom ett: Filippa K. Haft massa T-shirts och byxor men alla har gått sönder, fått hål och släppt i sömmar på kort tid. Väldigt klent sydda och dålig kvalité överlag.
Citera
2024-12-08, 09:07
Medlem
Haajibs avatar
Kalsonger har jag märkt har blivit helt värdelösa senaste 4 åren. Jag gjorde mig av med kalsonger jag kört med i 8-10 år, och ersätta dem med nya från Dressmann. På mindre än 10 månader har sömmarna börjat spricka på flera av dem och tyget börjar bli tunnare än kärringens strumpbyxor. Tråkigt när de jag har kört med i 8-10 år har funkat utan problem, och så blir man lurad av någon som snålar in på materialet och på monteringen.
Citera
2024-12-08, 09:15
Medlem
Knegares avatar
För 50 år sedan var jeans en helt annan produkt än de är idag, det var rejäla byxor i grovt tyg som höll länge, riktig stela var de.

Idag är de tunna som kvinnors leggins och innehåller ibland stretch och har naturligtvis inta alls samma livslängd som förr.

Finns det jeans som är som de var förr någonstans vore det ett bra alternativ, någon som vet?
Citera
2024-12-08, 09:29
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
För 50 år sedan var jeans en helt annan produkt än de är idag, det var rejäla byxor i grovt tyg som höll länge, riktig stela var de.

Idag är de tunna som kvinnors leggins och innehåller ibland stretch och har naturligtvis inta alls samma livslängd som förr.

Finns det jeans som är som de var förr någonstans vore det ett bra alternativ, någon som vet?

Jag har på senare år bara köpt selvedge från Nudie. Finns någon modell som har 18oz, borde väl nästan vara som att gå med gips kan jag tänka. Har själv ett par med 15oz och dom var brutalt stela i början.
Finns givetvis fler tillverkare men för egen del har jag Nudie’s butik nära och jag gillar deras modeller.
Citera
2024-12-08, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Du får ju bara skräprekommendationer i den här tråden hittills märker jag.

Vill du ha kvalitet får du betala för det. Beror förvisso vilken typ av plagg du är ute efter.

Kan av egen erfarenhet rekommendera plagg gjorda i Italien. Spelar ingen roll om det är 35+ ute, italienare är kända för att alltid vara välklädda. Precis som matkulturen har de väldigt höga krav på sig själva när det kommer till att bära och skapa kläder som både är fina och av hög kvalitet.

Kolla upp märken som till exempel Corneliani, Canali, Mabro, Mason's (gör bra byxor o tröjor). Får märken som Hugo Boss, Gant, Ralph Lauren, Tiger of Sweden känns som dressman skräp i jämförelse. (även om dessa märken kan göra OK grejer också men det lever mycket på sina märken och rykte numera).

Har inte behövt köpa nya byxor, tröjor eller kavajer på flera år. Min rock lär min 1 åriga son kunna ärva när han blir äldre.

När de gäller skjortor (eller även tröjor för den delen) så rekommenderar jag antingen Stenströms eller Eton. Båda produceras faktiskt i Sverige och är av mycket hög kvalitet. Föredrar dock personligen Eton som är snäppet bättre. Även om de slits lite över tid p.g.a. tvättcykler så har jag många skjortor som hållit i flertal år som jag bär på vardaglig basis.

Förutom att de håller länge så är de även jävligt bekväma att ha på sig vilket är minst lika viktigt. Mina "finbyxor" känns nästan som att mjukisbyxor på sig. Samt har de 100% naturliga material (av hög kvalitet. Stor skillnad på bomull o bomull) och inte polyester och sån skit så känns bättre mot huden.
Vem klär sig ens så? Kappa för 40.000? Sådana här trådar attraherar din typ av poster.

Finns det ingen bra kvalité på kläder som är mer normala? Jeans, stabil tröja, stabil t shirt och inomhuskläder som håller och är propra?

Själv i full nyck att ändra garderoben och tittar på tiger of sweden men även de har sjunkit en aning i kvaliteten.
Citera
2024-12-08, 09:36
Avslutad
Svårt hitta nåt som inte är friluftslivsbaserat. Hade en underbar jacka med mer stadsstuk från Mountain hardware. Den var nästan outslitlig. Mina vadarbyxor från Simms har jag haft typ 15 år. Inte en läcka. Köper du mer vanliga kläder då är det nog lite av en slump hur länge de håller. Gant är ett märke där i vart fall mina tröjor hållit länge.
Citera
2024-12-08, 09:46
Medlem
Citat:
Hål i magen på t-shirts är ett rätt vanligt problem? Nej, det är det inte.

Jo, det är ett väldigt vanligt problem på tunnare T-shirts. Förstår inte ditt problem....
Citera
2024-12-08, 09:46
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Dessutom skiftar mode och stilar. Det är bara autister som klär sig likadant i sextioårsåldern som när de var 22.
Tvärtom är det så att jag kan ha samma vardagskläder idag 2024 som jag hade 1984 utan att det ser konstigt ut eller är autistiskt. Vardagsmodet har inte ändrats så mycket för de flesta om man inte är ett fjolligt modeoffer.

Hade jag haft samma kläder 1984 som var på modet 1944 så hade det däremot sett udda ut.
Citera
2024-12-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Exempelvis på jeans går ofta hål i knäet, trots att jag inte direkt kryper omkring på golvet något markant.
Eller på strumpor uppstår diverse hål här och där. På tröjor/koftor/hoodies har det varit allt från att dragkedjan går sönder till att de bleks ur o.s.v. Lite allt möjligt helt enkelt!

Jag är inte insatt i specifikt kill-kläder men vad det gäller Hoodies så tycker jag att sportmärkena som Adidas eller Nike håller bra, men faktiskt även vanliga hoodies från Lindex, Kappahl och H&M.
Jag tror att du ska se över hur du tvättar - vräng kläderna ut och in, tvätta inte för varmt och tumla aldrig dem. Strumpor tycks gå sönder snabbt hur man än gör!
Citera
2024-12-08, 10:01
Medlem
Citat:
Nej, det är inte ett problem på "tunnare T-shirts", ta dina mediciner nu ditt psykfall.

Är det någon som behöver mediciner så är det ju du som tydligen blir oerhört provocerad av att folk påtalar det vanliga problemet med hål i tröjor. Du måste vara missnöjd med ditt liv som blir så förbannad så lätt. Det är fullständigt logiskt att ett tunt tyg går sönder när det nöts mot något hårt som en knapp eller ett bälte eller en dragkedja, det fattar alla utom möjligtvis den som bara har tjocka bomulls-t-shirts från 80-talet eller så.
Citera
2024-12-08, 10:33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ytterplagg: Tierra
Kalsonger: Falke
T-shirts: Arcteryx, Mammut
Långkasonger, undertrjøa før träinng: Patagonia, Biltema (jo, faktiskt. Jag har provat alla møjliga. Biltemas ær grymt bra)
Byxor: Kühl, Lundhags

Bra förslag. Fyller på med:
Strumpor Darn tough. Det bästa jag provat.
Ytterplagg. Fristad och Carhartt.
Kallingar. Devold.

Förr gjorde Klättermusen de bästa byxorna men de från senare år är inte bättre än något annat halvdant märke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in