2024-12-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Som sagt är det innerkläder som jag söker i detta fallet. 😊 Eller gör Everest och Fjällräven innekläder?

Fjällräven gör det i varje fall. Inte billiga direkt men de brukar ju skryta med att deras kläder är hållbara. Min man har en del och de han har har hållt bra hittills. Men jag kan tänka mig att just kroppsnära vardagsplagg som man använder dagligen slits ungefär på samma vis oavsett kvalitet. Jag tror kanske att det skiljer lite från HM och billigare märken till lite dyrare men sedan blir det nog ingen märkbar förbättring.

Second hand är inte så dumt faktiskt. Då vet du att de redan hållit ett bra tag. Jag har köpt en del kläder från 80/90-talet i material jag vet är bra där. Dessa har jag redan haft i många år. Men nu börjar de slitas.
Citera
2024-12-07, 21:31
Medlem
Dressmann har bra kvalité.
Citera
2024-12-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Som sagt är det innerkläder som jag söker i detta fallet. 😊 Eller gör Everest och Fjällräven innekläder?

Båda gör, men prislappen mellan de båda är natt o dag men båda görs i Kina ..:
Citera
2024-12-07, 21:57
Medlem
Timberland eller Erla kanske duger?
Citera
2024-12-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
vad händer med dina kläder när du säger dom slits ut

Nu är inte jag ts men förmodligen Göran sig av med kläderna när de slitits ut allt för mycket. Är du sugen på att köpa dom billigt eller?
Citera
2024-12-07, 22:09
Medlem
pillifjongs avatar
Grosshandlaren
Citera
2024-12-07, 22:43
Medlem
Nordoxens avatar
Du får ju bara skräprekommendationer i den här tråden hittills märker jag.

Vill du ha kvalitet får du betala för det. Beror förvisso vilken typ av plagg du är ute efter.

Kan av egen erfarenhet rekommendera plagg gjorda i Italien. Spelar ingen roll om det är 35+ ute, italienare är kända för att alltid vara välklädda. Precis som matkulturen har de väldigt höga krav på sig själva när det kommer till att bära och skapa kläder som både är fina och av hög kvalitet.

Kolla upp märken som till exempel Corneliani, Canali, Mabro, Mason's (gör bra byxor o tröjor). Får märken som Hugo Boss, Gant, Ralph Lauren, Tiger of Sweden känns som dressman skräp i jämförelse. (även om dessa märken kan göra OK grejer också men det lever mycket på sina märken och rykte numera).

Har inte behövt köpa nya byxor, tröjor eller kavajer på flera år. Min rock lär min 1 åriga son kunna ärva när han blir äldre.

När de gäller skjortor (eller även tröjor för den delen) så rekommenderar jag antingen Stenströms eller Eton. Båda produceras faktiskt i Sverige och är av mycket hög kvalitet. Föredrar dock personligen Eton som är snäppet bättre. Även om de slits lite över tid p.g.a. tvättcykler så har jag många skjortor som hållit i flertal år som jag bär på vardaglig basis.

Förutom att de håller länge så är de även jävligt bekväma att ha på sig vilket är minst lika viktigt. Mina "finbyxor" känns nästan som att mjukisbyxor på sig. Samt har de 100% naturliga material (av hög kvalitet. Stor skillnad på bomull o bomull) och inte polyester och sån skit så känns bättre mot huden.
Senast redigerad av Nordoxen 2024-12-07 kl. 22:59.
Citera
2024-12-08, 00:05
Medlem
LeifD2s avatar
Ytterplagg: Tierra
Kalsonger: Falke
T-shirts: Arcteryx, Mammut
Långkasonger, undertrjøa før träinng: Patagonia, Biltema (jo, faktiskt. Jag har provat alla møjliga. Biltemas ær grymt bra)
Byxor: Kühl, Lundhags
Citera
2024-12-08, 00:12
Medlem
Om jag ser till min egen, extremt tilltagna garderob är det tveklöst H&M-plagg som håller längst. Jag har vissa som är över 30 år och har använts flitigt. Häromveckan köpte jag en ny ("ny", modellen är väl 10-15 år gammal) täckjacka på loppis. Har haft en likadan som stalljacka i 9 år= extremt hårt slitage och hundratals tvättar, och det är först nu den börjat släppa lite i sömmar och foder börjat titta ut.

Frågan är hur du sköter dina plagg, om de slits ut snabbt? Tvättar du dem ordentligt, tex.? Ofta tror folk att man inte kan eller ska tvätta kläder ofta och i höga temperaturer, men det stämmer inte. Smutsig textil slits av fett och andra kroppsutsöndringar, och plaggens passform kan påverkas negativt av att bäras gång på gång utan att tvättas och formas till mellan varven. Sedan är vissa tvättmaskiner rena textildödarna, jag har en tyvärr, som sliter färgen av kläderna, vränger dem ut och in och lämnar mystiska gummigrejer bland tvätten, men detta är inte det vanligaste.
Citera
2024-12-08, 00:13
Medlem
lakritcs avatar
De som satsar på naturmaterial.
Citera
2024-12-08, 00:15
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Diesel, Lee, Converse, Peak performance är hållbara märken. Främst i jeans och hoodies/munkisar. Tycker jag iaf..
Lee var mina go-to jeans för c:a 10 år sedan, men har sedan dess haft andra märken eftersom Lee's slets ut rätt snabbt, typ redan efter något år. La precis en beställning på ett par tjockare Lee's så ska bli spännande att se om man förbättrat kvalitén sedan dess.
Senast redigerad av lakritc 2024-12-08 kl. 00:18.
Citera
2024-12-08, 00:20
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Kolla upp märken som till exempel Corneliani, Canali, Mabro, Mason's (gör bra byxor o tröjor). Får märken som Hugo Boss, Gant, Ralph Lauren, Tiger of Sweden känns som dressman skräp i jämförelse. (även om dessa märken kan göra OK grejer också men det lever mycket på sina märken och rykte numera).
Ralph Lauren tycker jag iofs inte ska nämnas med de övriga men håller med i sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in