2024-12-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
En sidogrej om det fetade. När jag talade med Jeppsson kring julen 2017 så avvisade han kategoriskt att han skulle kunna ha missat om en andra man stuckit norrut på Luntmakargatan. Då talar vi inte ens om ett scenario där mannen springer en längre sträcka utan även om alternativet att mannen bara vikit av runt hörnet och försvunnit in igenom cykelrumsdörren som låg ett par meter in på Luntmakargatan. Jeppsson förnekade lika kategoriskt att han skulle ha missat det.

Cykelrumsdörren låg på plan - 1 kallad ÖK ( övre källare)

115 m från korsningen Luntmakargatan-Tunnelgatan.

För att ta sig till cykelrumsdörren behövde man först passera gallergrinden.

32 m bort låg reservutgången (nödutgång)

Röd ruta längst till höger är gallergrinden till garagenedfarten och cykeldörren.

Se bild.

https://imgur.com/a/iVAjjI5
Citera
2024-12-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Men han tog ju självmord när polisen knackade på dörren i ett annat ärende.
Poliser har väl tom deklarerat detta?

CA inte SE. Lätt att blanda ihop
Citera
2024-12-08, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det där är en grej jag inte funderat på. Är det några på platsen han borde ha kunnat peka ut?

Är det 10 ungdomar på plats? Man kan tänka sig att dom är lätt att blanda ihop iofs. AH och SG kanske man skulle känna igen pga av sin centrala roll.

LP tar en central roll givetvis.

Vilka "vuxna" har vi på plats? Någon som sticker ut?
Tycker han borde ha MER att säga om Anders B. Andra vittnen beskriver position och beteende kring AB, Stig nämner ingenting.
Citera
2024-12-08, 02:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det där låter som något från referatförhören. Det verkar som om det skedde ett missförstånd.

Motståndarna till SE-teorin har en tendens att blåhålla feluppfattningar som skedde för snart 40 år sen.

Det är inte så meriterande.

Om du inte kan se att det är två prickar på Luntmakargatan, på SE:s skiss, kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Knattarna får kalla in Kalle Anka istället. Han kommer lyckas bättre.

Från Tingsrätten:

J: Jag stod på södra ändan av… södra biten av Tunnelgatan som vätter mot Sveavägen.
Åkl H: Ja. Är det i korsningen med Luntmakargatan då?
J: Ja, några steg in på Tunnelgatan.
Åkl H: Jaha, du har svängt av till höger då menar du?
J: Några steg bara.

Lars Jeppsson bekräftar klart och tydligt utan minsta tvivel att han tog höger och därmed befann sig en bit in på Tunnelgatan. In i passagen mellan barackerna och husväggen. Du kan därmed skrota alla dina postmodernistiska fantasier och ”kreativa tolkningar” av vad han egentligen menade.

Eller varför inte kika på hur han uttryckte sig för Aftonbladet redan 4 mars?

”Samtidigt inser jag nu att jag själv var i fara. Hade inte byggbaracken varit mellan oss hade jag sett honom på nära håll och vad hade då hänt?”

Jeppsson säger alltså underförstått att han och GM inte hade möjlighet att se varandra på nära håll. Annars är han orolig för vad som kunde ha hänt. Det vore ren gallimatias att uttrycka sig som han gör där om han hade stått helt synlig ute i korsningen.

Att LJ och GM inte hade möjlighet att se varandra 90 grader från sidan framgår också av hur han uttrycker sig i dialogförhöret bara en dryg månad efter mordet:

J: Jag stod så till så att jag då jag först fick syn på honom var bara snett bakifrån då.
F: Du kunde alltså inte se honom på annat sätt?
J: Nehej.
F: Han dök upp på det sättet att du hade ingen möjlighet att se honom vare sig framifrån eller från sidan?
J: Javisst, inte framifrån och inte från sidan ut-, då snett bakifrån.

Allt du har på fyra förhör och två rättegångar är att han ett halvår efter mordet börjar tvivla lite på sin egen minnesbild men direkt medger att det han sa tidigare säkert stämde:

F: Du säger i ett tidigare polisförhör att du har gått in en bit i gränden. Hur stämmer det?
J: Ja, om jag sa det då så stämmer det väl.

Hur var det nu med minnesbilder, brukar inte du alltid vara den första att sabla ned obekväma uppgifter från väktarna för att de är 3 månader gamla? Men när LJ lämnar en svajig uppgift 6 månader senare trumfar den plötsligt allt som han någonsin sagt i samtliga förhör, rättegångar, brev och intervjuer?

Och som lök på laxen, grädde på moset, pricken över i, handen i handsken säger LJ själv att GM inte såg honom i korsningen.

F: Såg han dig vid Luntmakargatan?
J: Inte när jag stod vid baracken, nej.

Och för den goda sakens skull kan vi köra lite favoriter i repris:

”Jeppsson vänder sig om för att se den springande personen. Jeppsson själv befinner sig då några steg in på Tunnelgatan på söder sida om baracken.

Tredje förhöret:

”F: Nehej, utan du fortsätter Luntmakargatan fram till korsningen Tunnelgatan?
J: Ja.
F: Hur har du sedan tänkt dig fortsättningen?
J: Då gick jag -, jag gick några tveksamma steg in mot Tunnelgatan så hade jag.-, stod på södra sidan av byggbaracken som finns står där.”

Du är bortgjord och dina pantalonger är mer neddragna än LL:s snickarbyxor.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-08 kl. 02:52.
Citera
2024-12-08, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Tycker han borde ha MER att säga om Anders B. Andra vittnen beskriver position och beteende kring AB, Stig nämner ingenting.

Och bilar och taxi som svänger in.

Jag utesluter att han var vittne och kom fram bland dom första.

Vittnet-SE måste kommit fram 1 minut efter mordet och ljugit att han var så nära mordet.
Citera
2024-12-08, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Beroende på om man ska tro på HO så anser jag att SE har alibi så det räcker och blir över. Men vi tänker lite olika där.

Jo, när de andra väktarna var typ: « han kom vel tilbaka vid tolvtiden, eller kanske elva, eller nåt»
« han kom klockan åtta, det kan ha varit nio» 🥴 , var HO mer en «minute man».

Även tre månader senare.

En bridgespelare med ett bra minne, nästan för bra.

Men jag litar inte på ett ord som kommer från någon på Skandia, vad som står i vaktlistor whatever.
Citera
2024-12-08, 09:13
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset

Egentligen endast Chevamännen av naturliga skäl. Ingen av dem som uppger sig vara invid offret nämner Björkman överhuvudtaget. Björkman tog sin tillflykt till porten rätt omgående och kunde inte observeras av personer runt offret.

Dessutom hade de alla sin koncentration på offret och mördarens flyktväg.

Chevamännen satt en stund kvar i fordonet och uppmärksammade Björkmans uppträdande.

Att Engström inte nämner.Björkman i inledningskedet är lika "konstigt" som att Karin Johansson eller Anna Hage inte gör det.

Däremot beskriver Engström Björkman både till utseende och uppträdande när han återvänder till mordplatsen. En Björkman som inte sprang runt i media och visade upp sig...
Citera
2024-12-08, 09:42
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Så är det, men SE saknar alibi.

Bara så det inte sprids några trådsanningar här.

Inte heller Nicola Fauzzi har alibi. Endast han nämner dessutom "Tensonmannen". Ingen av de som befann sig längs Sveavägen kan bekräfta att Fauzzi verkligen fortsatte norrut. Ingen har sett den påstådda promenaden! Fauzzi uppträder dessutom underligt efter.mordet, han vet att offret är Palme men väntar ändå flera dagar med att kontakta polis, trots att han mött en person som infunnit sig bakom makarna Palme!?

Går det att börja ana en tråd här? En tråd som leder till Fauzzi? Och i förlängningen den italienska P2-ordern? En Stay-Behind gruppering och allt?

Fauzzi vände diskret om efter La Cartier där han och ägargubbens blickar möttes och upptog därefter förföljandet. Noterade Björkman och sedan Stickan fumlandes med klockan. Smög upp bakom makarna och gick så nära att Björkman uppfattade dem som ett sällskap. Sedan kom skotten. Vapnet var förvarat i ryggsäcken.

Lisbeth och de andra noterade Fauzzis blåa jacka och mörka hår. Ryggsäcken osynliggjordes p.g.a. ljusförhållandena. Precis som bögslungor och fladdrande rockar tydligen kan. Därför uppslukades den och bidrog till intryck av en kraftig och "snygg" kropp istället.

Fauzzi var nervös dagarna eftet p.g.a. skyltfönstergubben och beslöt sig för att få insyn i utredningen genom att anmäla sig som "vittne"

Väl innästlad där skapade han både "Tensonmannen" och de "43" sekunderna för att leda utredningenn på villospår. De 43 sekunderna hammrade han in via vallningar. Sedan via anonyma brev till Erik Amkoff och Ingvar Heimer planterade Fauzzi även dessa i privatspanarkretsar. Amkoff tog till.och med upp saken på TV i bästa sändningstid, emedan Heimer bombade fru Palme med brev.

Att ingen tagit upp det här "otänkbara" uppslaget eftet 39 år visar på "marinering" inom både polis och privatspanarkretsar.
Citera
2024-12-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Inte heller Nicola Fauzzi har alibi. Endast han nämner dessutom "Tensonmannen". Ingen av de som befann sig längs Sveavägen kan bekräfta att Fauzzi verkligen fortsatte norrut. Ingen har sett den påstådda promenaden! Fauzzi uppträder dessutom underligt efter.mordet, han vet att offret är Palme men väntar ändå flera dagar med att kontakta polis, trots att han mött en person som infunnit sig bakom makarna Palme!?

Går det att börja ana en tråd här? En tråd som leder till Fauzzi? Och i förlängningen den italienska P2-ordern? En Stay-Behind gruppering och allt?

Fauzzi vände diskret om efter La Cartier där han och ägargubbens blickar möttes och upptog därefter förföljandet. Noterade Björkman och sedan Stickan fumlandes med klockan. Smög upp bakom makarna och gick så nära att Björkman uppfattade dem som ett sällskap. Sedan kom skotten. Vapnet var förvarat i ryggsäcken.

Lisbeth och de andra noterade Fauzzis blåa jacka och mörka hår. Ryggsäcken osynliggjordes p.g.a. ljusförhållandena. Precis som bögslungor och fladdrande rockar tydligen kan. Därför uppslukades den och bidrog till intryck av en kraftig och "snygg" kropp istället.

Fauzzi var nervös dagarna eftet p.g.a. skyltfönstergubben och beslöt sig för att få insyn i utredningen genom att anmäla sig som "vittne"

Väl innästlad där skapade han både "Tensonmannen" och de "43" sekunderna för att leda utredningenn på villospår. De 43 sekunderna hammrade han in via vallningar. Sedan via anonyma brev till Erik Amkoff och Ingvar Heimer planterade Fauzzi även dessa i privatspanarkretsar. Amkoff tog till.och med upp saken på TV i bästa sändningstid, emedan Heimer bombade fru Palme med brev.

Att ingen tagit upp det här "otänkbara" uppslaget eftet 39 år visar på "marinering" inom både polis och privatspanarkretsar.

Jag håller med dig, det är saker kring Fauzzi som jag inte får ihop. Men jag har som princip att inte gå efter folk jag vet är vid livet. Det här är en hobby för mig, för tex Fauzzi så är det hans liv.

Det är fler figurer i det här som jag har ett halvt öga på.
Citera
2024-12-08, 10:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tycker inte att han gissar rätt på allt...

Samma sak att han inte kunde peka ut Hage, HJ , Delsborn..osv på foto..

En GM som detaljstuderat all medierapportering efter attentatet i syfte att identifiera uppgifter som kunde placera honom på mordplatsen efter skotten, torde utan någon tvekan kunnat peka ut AH och AD.

Citat:
Sen har du troligen rätt att mot ett direkt utpekande så hade Engström haft det svårt...

Men det finns ju lite vagare utpekande som t.ex om NF eller någon från bilarna sagt att : Det var Skandiamannen jag såg gå bakom LOP. på Sveavägen...

Eller någon från Luntmakargatan som kanske ser Engström springa...

Vad tycker du Engström som GM istället borde gjort då ? Alltså om förväxlingen är en dålig idé!
Citera
2024-12-08, 10:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Från Tingsrätten:

J: Jag stod på södra ändan av… södra biten av Tunnelgatan som vätter mot Sveavägen.
Åkl H: Ja. Är det i korsningen med Luntmakargatan då?
J: Ja, några steg in på Tunnelgatan.
Åkl H: Jaha, du har svängt av till höger då menar du?
J: Några steg bara.

Lars Jeppsson bekräftar klart och tydligt utan minsta tvivel att han tog höger och därmed befann sig en bit in på Tunnelgatan. In i passagen mellan barackerna och husväggen. Du kan därmed skrota alla dina postmodernistiska fantasier och ”kreativa tolkningar” av vad han egentligen menade.

Eller varför inte kika på hur han uttryckte sig för Aftonbladet redan 4 mars?

”Samtidigt inser jag nu att jag själv var i fara. Hade inte byggbaracken varit mellan oss hade jag sett honom på nära håll och vad hade då hänt?”

Jeppsson säger alltså underförstått att han och GM inte hade möjlighet att se varandra på nära håll. Annars är han orolig för vad som kunde ha hänt. Det vore ren gallimatias att uttrycka sig som han gör där om han hade stått helt synlig ute i korsningen.

Att LJ och GM inte hade möjlighet att se varandra 90 grader från sidan framgår också av hur han uttrycker sig i dialogförhöret bara en dryg månad efter mordet:

J: Jag stod så till så att jag då jag först fick syn på honom var bara snett bakifrån då.
F: Du kunde alltså inte se honom på annat sätt?
J: Nehej.
F: Han dök upp på det sättet att du hade ingen möjlighet att se honom vare sig framifrån eller från sidan?
J: Javisst, inte framifrån och inte från sidan ut-, då snett bakifrån.

Allt du har på fyra förhör och två rättegångar är att han ett halvår efter mordet börjar tvivla lite på sin egen minnesbild men direkt medger att det han sa tidigare säkert stämde:

F: Du säger i ett tidigare polisförhör att du har gått in en bit i gränden. Hur stämmer det?
J: Ja, om jag sa det då så stämmer det väl.

Hur var det nu med minnesbilder, brukar inte du alltid vara den första att sabla ned obekväma uppgifter från väktarna för att de är 3 månader gamla? Men när LJ lämnar en svajig uppgift 6 månader senare trumfar den plötsligt allt som han någonsin sagt i samtliga förhör, rättegångar, brev och intervjuer?

Och som lök på laxen, grädde på moset, pricken över i, handen i handsken säger LJ själv att GM inte såg honom i korsningen.

F: Såg han dig vid Luntmakargatan?
J: Inte när jag stod vid baracken, nej.

Och för den goda sakens skull kan vi köra lite favoriter i repris:

”Jeppsson vänder sig om för att se den springande personen. Jeppsson själv befinner sig då några steg in på Tunnelgatan på söder sida om baracken.

Tredje förhöret:

”F: Nehej, utan du fortsätter Luntmakargatan fram till korsningen Tunnelgatan?
J: Ja.
F: Hur har du sedan tänkt dig fortsättningen?
J: Då gick jag -, jag gick några tveksamma steg in mot Tunnelgatan så hade jag.-, stod på södra sidan av byggbaracken som finns står där.”

Du är bortgjord och dina pantalonger är mer neddragna än LL:s snickarbyxor.

Tur att jag har långkalsonger under ...

Allright! Bra genomgång. Ska syna detta noga.

Men SE-GM kanske såg LJ i glipan mellan baracken, och den där vattenberedaren,, om den nu stod där just då.

Det finns även en möjlighet att GM kastade en blick bakåt, en bit upp i trappen, medan LJ tittade ner mot Sveavägen.
Citera
2024-12-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Egentligen endast Chevamännen av naturliga skäl. Ingen av dem som uppger sig vara invid offret nämner Björkman överhuvudtaget. Björkman tog sin tillflykt till porten rätt omgående och kunde inte observeras av personer runt offret.

Dessutom hade de alla sin koncentration på offret och mördarens flyktväg.

Chevamännen satt en stund kvar i fordonet och uppmärksammade Björkmans uppträdande.

Att Engström inte nämner.Björkman i inledningskedet är lika "konstigt" som att Karin Johansson eller Anna Hage inte gör det.

Däremot beskriver Engström Björkman både till utseende och uppträdande när han återvänder till mordplatsen. En Björkman som inte sprang runt i media och visade upp sig...
Nja. Om SE:s historia stämmer, då passerar han även AB i porten på nära håll utan att uppmärksamma det. Håller med dig om att nära offret - om SE:s egen version är sann - där är det inte konstigt att inte lägga märke till AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in