Sent svar
Citat:
Hej!
Det jag önskar mig mest av allt är en Steinway & Son D-274. Att få spela på en sådan är en finger-öron-orgasm. Dock (ogillar det ordet i instrumentsammanhang) är den dyr.
Det jag undrar är: kan jag få en flygel med MYCKET snarlik klang som en D-274 har, fast ändå komma något billigare undan (1-1,5 milj är mycket)? Det är framförallt klangen jag är intresserad av. Klangen och trycket på tangenten. Eller finns det ett alternativ som är billigare och bättre? Jag är öppen för förslag!
Jag lägger hellre pengar på en flygel än en ny bil.
Ska jag spara ytterligare för en S&S (~500 000 kr hittills)? Eller köpa någonting annat? Jag vill även kunna se det som en bra investering som ger avkastning till mina framtida barn. Jag är 24 år, och har god tid att tjäna mer pengar.
Det jag önskar mig mest av allt är en Steinway & Son D-274. Att få spela på en sådan är en finger-öron-orgasm. Dock (ogillar det ordet i instrumentsammanhang) är den dyr.
Det jag undrar är: kan jag få en flygel med MYCKET snarlik klang som en D-274 har, fast ändå komma något billigare undan (1-1,5 milj är mycket)? Det är framförallt klangen jag är intresserad av. Klangen och trycket på tangenten. Eller finns det ett alternativ som är billigare och bättre? Jag är öppen för förslag!
Jag lägger hellre pengar på en flygel än en ny bil.
Ska jag spara ytterligare för en S&S (~500 000 kr hittills)? Eller köpa någonting annat? Jag vill även kunna se det som en bra investering som ger avkastning till mina framtida barn. Jag är 24 år, och har god tid att tjäna mer pengar.
Oj oj oj!!! Varför har jag missat den här tråden i så många år?

Sedan jag var liten valp har jag närt exakt samma dröm! En Steinway & Son D-274 är den sanna extasen.
Men enochenhalv miljon är i mesta laget. Därför det blev tyvärr aldrig så.

Så hände det osannolika. För elva år sedan dök en annons upp på Blocket. En fullstor konsertflygel på 274 cm drygt, för en spottstyver!
Min första tanke var att de hade glömt en nolla i priset. Men inte då! Jag blev eld & lågor, tog flyget upp från Malmö till Arlanda enbart för att provspela på den. OJ vilket ljud!
Efter ett par timmars intensivt lyssnande och testande slog jag till och köpte den på fläcken!
Så vad var haken? Varför var den här bamseflygeln billigare än småflyglarna på 170 och 190 cm? Jo, märket!
Det var/är en Malmsjö, inte en Steinway. Säljaren ansåg den vara svårsåld på grund av storleken.
Vanligen har privatpersoner inte plats för så stora instrument.
Iofs har jag aldrig varit någon märkesfetischist så märket hade mindre betydelse för mig. Och det finns ju ett skäl till att konsertflyglarna är så stora oavsett tillverkare. Faktiskt handlar det om ljudets fysik, inte om märke. Därav klangen.
Nu har flygeln stått tryggt parkerad i mitt vardagsrum sedan 2011, ett av mitt livs bästa köp, något jag aldrig har ångrat.
Så om du vill få möjlighet att till en rimlig kostnad köpa en D-modell är det en god ide´ att vidga urvalet avseende märket.
Vad gäller slitenhet har jag upptäckt ett intressant fenomen. Sedan jag var liten fick man alltid lära sig att det var jättesvårt att spela på de svarta, så knappt någon vågade röra de tangenterna. Då upptäckte jag (som alltid ska vara motvalls) att även i de fall då de vita tangenterna var slitna, så var de svarta fortfarande nästan som nya, i stort sett obegagnade!
Då föll polletten ner. Därför började jag spela företrädesvis i de "svarta" tonarterna, och inte var det svårare inte!

Men köper man ett begagnat instrument är det god ide´ att renovera/byta åtminstone hammarna för att få en skarpare och jämnare kvalitet på klangen.
Senast redigerad av GaussBonnet 2022-01-25 kl. 20:19.
Senast redigerad av GaussBonnet 2022-01-25 kl. 20:19.