Jag tycker absolut du ska satsa på en Steinway & Sons modell D, det blir en dröm som du förverkligar. Talar utifrån egen erfarenhet... En sprillans ny, samt nystämd D-flygel är det bästa världen just nu kan uppbringa som jag ser det. Min erfarenhet är att mekaniskt tekniskt finns det flera andra märken som håller samma nivå som S&S men vill du ha S&S-klangen, som faktiskt är helt unik, är det Steinway som gäller. Jag har lyssnat och spelat på så många fina instrument men S&S har den klang som jag blir absolut lyckligast att av att höra... å jag arbetar faktiskt inte för S&S.

Det du kan tänka igenom innan du bestämmer dig är att försöka få spela på så många olika D-flyglar som möjligt för att få lite mer att jämföra med. Väljer du en D-flygel som endast är några år gammal och kanske stått i ett privathem hela tiden slipper du dessutom undan lite billigare men fortfarande ett fantastiskt instrument. Det som är viktigt när man köper ett begagnat instrument är att man känner till instrumentets historia: har det stått i ett konserthus eller musikhögskola... då är det troligt att de säljer en ganska sliten flygel... Nuförtiden förverkligar många sina drömmar och jag tror det finns en hel del kanonfina D-flyglar i hemmen som förr eller senare blir till salu. Söker du dessutom utanför landets gränser ökar möjligheterna enormt. Lycka till!!