Citat:
Ursprungligen postat av
Bertilla
En terrorist är alltid en terrorist. HTS är inga duvungar.
https://www.bbc.com/news/articles/ce313jn453zo
Jag håller med om att HTS är inga duvungar. Men en terrorist är inte alltid en terrorist.
1 En terrorist är en person som använder terror för att nå politiska mål. Personen kan sluta eller ändra strategi för nå sina politiska mål - Se ex Mao om politisk kamp. Där handlar det mycket om när man ska gå från Terrorism/gerilla till en konventionell arme.
2 Ett annat problem är att ena sidan definierar ofta sina motståndare som terrorister. När de är i andras ögon frihetskämpar.
Assads regim är en terrorregim - Använder terror för förtrycka sina medborgare. Vilka som är värst eller bäst vet inte jag. Ingen av sidorna i kriget är trevliga. Inte ens kurderna är rumsrena. Jag gillar mer den sida som sparkar på ryssarna. Det beror på att Ryssland enligt mig är det stora hotet mot Sverige. Givetvis kan man tycka något annat. Men alla sidor i Syrien har begått vidriga handlingar. Frågan nu är om HTS har ändrat sig. De har sedan länge 8-10år sagt upp "bekantskapen" med ISIS och Al qaida. En sak som talar för HTS är att Idlib har utvecklats ekonomiskt mycket bättre än regeringskontrollerade Syrien.
Den som lever får se. Terrorister kan bli frihetshjältar och tvärt om. Se på Amerikas kolonister. Började som terrorister och sen blev de frihetshjältar. Och Frihetshjältar kan bli en terrorregim se ex Mugabe i Zimbabwe