2024-12-06, 21:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Någon har spenderat miljontals euro på att marknadsföra Georgescu utan att det har redovisats någonstans. Det är tydligen ett brott i Rumänien.

Vi är på samma sida du och jag. Domstolar ska inte vara demokratiska.

Tror du att valet hade ogiltigförklarats om det hade varit Soros som marknadsförde motståndarsidan och den hade vunnit?
Citera
2024-12-06, 21:16
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tror du att valet hade ogiltigförklarats om det hade varit Soros som marknadsförde motståndarsidan och den hade vunnit?

Rimligtvis.
Citera
2024-12-06, 22:30
Medlem
Jag kan inte riktigt förstå resonemanget bakom att ogiltigförklara valet. Vad är skillnaden om man istället har nytt val i Februari? Antagligen kommer de flesta att rösta likadant då, ska man då återigen ogiltigförklara valet?

Det rimliga hade varit att man höll den andra omgången, där Calin Georgescu av allt att döma skulle förlorat stort. Sedan åtalar man de som eventuellt begått brott mot vallagar.
Citera
2024-12-07, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Någon har spenderat miljontals euro på att marknadsföra Georgescu utan att det har redovisats någonstans. Det är tydligen ett brott i Rumänien.

Vi är på samma sida du och jag. Domstolar ska inte vara demokratiska.

Jag tycker att de bör vara det.

om en domstol river upp valresultat som man inte gillar så är det som att inte ha val alls d.v.s. diktatur.
Citera
2024-12-07, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant
Jag kan inte riktigt förstå resonemanget bakom att ogiltigförklara valet. Vad är skillnaden om man istället har nytt val i Februari? Antagligen kommer de flesta att rösta likadant då, ska man då återigen ogiltigförklara valet?

Det rimliga hade varit att man höll den andra omgången, där Calin Georgescu av allt att döma skulle förlorat stort. Sedan åtalar man de som eventuellt begått brott mot vallagar.

Diktatorer brukar hålla om val tills de "vinner".

Eller ställa in dem helt.

Ofta verkar de bli tagna på sängen och inte ha förberett "rösträkningen" tillräckligt noga första gången.
Citera
2024-12-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
om en domstol river upp valresultat som man inte gillar så är det som att inte ha val alls d.v.s. diktatur.
Citat:
Ofta verkar de bli tagna på sängen och inte ha förberett "rösträkningen" tillräckligt noga första gången.
Har hela tiden menat att försöka inlemmar "icke västländer" som Ukraina eller Turkiet i EU och Väst, detta kommer leda till splittring och sönderfall av EU och Väst.
Rumänien är bara ytterligare ett exempel på detta, förutom regeringskriser i massor med stora EU-länder!
Citera
2024-12-07, 09:17
Medlem
Citat:
Citat:

Det solklart vanligaste sättet Ryssland brukar "blanda sig i andra länders politik", det är att erbjuda stora rabatter på olja och gas.
Har ryssarna gjort likadant i Rumänien?
Citera
2024-12-07, 13:26
Medlem
Herregud, hur kan man ställa in ett demokratiskt val bara för att Putin har köpt reklam på TikTok? USA får väl också köpa lite reklam där, så att det blir rättvist.
Citera
2024-12-07, 13:30
Medlem
Thage.G.s avatar
Citat:
Jag kan inte riktigt förstå resonemanget bakom att ogiltigförklara valet.

Resonemanget är att åtminstone en av valkampanjerna bröt mot Rumäniens vallagar på ett sådant vis att valresultatet påverkades betydligt mer än marginellt.

Citat:
Vad är skillnaden om man istället har nytt val i Februari? Antagligen kommer de flesta att rösta likadant då, ska man då återigen ogiltigförklara valet?

Inget talar för att resultatet kommer att bli ens i närheten av det ogiltiga. Inget...

Citat:

Men du har en poäng! Den stora förloraren efter domen är Elena Lasconi, vilket man kan se här:

https://polymarket.com/event/romania-presidential-election

Ner från 57% till 24%...

Citat:
Romania Presidential Election

Other (incl. Georgescu)
38%

Elena Lasconi
24%

George Simion
19%

Marcel Ciolacu
13%

Mircea Geoană
1%
Citera
2024-12-07, 13:47
Medlem
Thage.G.s avatar
Vad hände egentligen på TikTok?

Det är någonting jag inte förstår...

Som jag har förstått det, var Călin Georgescu en obskyr politiker för några veckor sedan, utan något direkt folkligt stöd.

Men så visas det valpropagandafilmer på TikTok som hejar på Georgescu. Filmer som inte är märkta valpropaganda.

Resultatet blev att Georgescu gick från 1% till 23% av rösterna tack vare filmerna, eftersom ingen fuskräkning förekom. Helt fantastiska filmer!

Är ovanstående sammanfattning av skeendet på det stora hela korrekt?

Är verkligen väljare såpass lätta att manipulera?

Även svenska väljare?

Jag kan tänka mig att valstrategerna hos Partiet Nyans och Socialdemokraterna har analyserat TikTok- filmerna dygnet runt i några dygn nu...

Men jag kan inte hitta en enda film...

Jag skulle bli grymt tacksam om ni andra kan länka till några av filmerna. Tack på förhand!
Citera
2024-12-07, 13:58
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:

Men då hade man låtit detta ryska brottet få passera.
För demokratins skull måste det ju rivas upp.
Citera
2024-12-07, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Thage.G.

Inget talar för att resultatet kommer att bli ens i närheten av det ogiltiga. Inget...

Det mesta talar för att Georgescu kommer vinna ganska stort i nästa val, nu när det blir eftersom oppositionen tillsammans med EU gör allt för att "rätt parti" ska vinna, och ju längre tiden går desto fler väljare får Georgescu.

Gå in på rumänska sociala medier så ser du att de flesta vill ha ett nationalistisk Rumänien utan EU-inblandning och utan tvång att blanda sig in i krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in