Citat:
Ursprungligen postat av
MuhamtaCurry
Fast du bevisar ju med ditt argument att vi är oförmögna att med säkerhet determinera/beräkna vissa saker. Det är i dessa områden diverse vetenskapsmän och debattörer drar fram "slump"-kortet.
Om det är så att det inte går att beräkna vissa saker annat än med sannolikhet så hoppas jag verkligen att mina argument är i linje med det.
Givetvis drar dom fram slumpkortet om något inte går att beräkna bortom sannolikheter. Det finns däremot dom som drar fram andra kort, så jag vet inte riktigt vad du är orolig över. Du verkar slåss med väderkvarnar.
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Då intar du en slags "inget är sant, vi vet inte ännu"-position? Du blir nog tvungen att välja sida eller förklara din mittenposition annars.
Jag förklarade den. I vilket fall bör det vara uppenbart vilken position jag har vad gäller fysiken också. Jag är inte rädd, så jag är okej med både ett deterministiskt och ett slumpmässigt universum, och i modern fysik så verkar slump ofrånkomligt för tillfället.
Citat:
Tvärtom egentligen skulle jag säga? Newton och Laplace's demon är grundläggande i klassisk mekanik. Slumpen blir något man kan placera därutöver om man menar att vissa saker inte är deterministiska. Men ja man kan använda slumpen lite slarvigt och stoppa in den överallt där man inte vet. Det är precis så religiösa människor gör för att förklara saker de egentligen inte vet något om.
Visst, många är religiösa. Min erfarenhet är däremot att det åtminstone finns några fysiker som inte är det.
Vad gäller just fysik så har determinism varit grundläget, fram till för typ 100 år sedan. Jag pratade i vilket fall på mer fundamental nivå, där det gäller att enklare modeller går först.
Citat:
Stämmer det alltid? I de fall den gör det är det definitivt oförtjänt. Slumpen till skillnad från determinism är en religiös uppfattning och tro och knappast något som "seglade in igår". Det är ett begrepp som går att spåra tillbaka hur långt som helst. "Gudarnas vilja och slumpen" sade shamanen under stenåldern.
Att beskriva determinism som en tro eller religion däremot blir fånigt då den bygger på basal cause and effect från klassisk mekanik.
Det här är som att prästerna skulle säga "höhö religion är ingen tro för även dom gamla grekerna som uppfann rationalitet var religiösa."
Klassisk mekanik är gammal skåpmat nu för tiden. Om du hittar på nåt som funkar med Newton men inte med Einstein så har du gått åt fel håll. Vetenskapen rör på sig.
Men om du tänker att modern fysik bör bry sig om vad shamaner sa för länge så tror jag det förklarar det hela tillräckligt väl för min del.