2024-12-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
För min del får de gärna filma när jag går till Willys för att handla morötter.. Kunde inte bry mig mindre!
Enda gången jag inte gillar kameror är när de sitter uppsatta efter vägarna på stolpar och rapporterar om jag kör 75 på en 70-sträcka.

Du kan inte välja.

Antingen är du för frihet och integritet eller så är du inte det.

Du kan inte äta kakan och ha den kvar.

Problemet som moderaterna och vänstern skapat under lång tid är ett sätt för moderaterna att övertyga lättlurade väljare att övervakning på allt du gör är det enda rätta.

Deras vänner blir rika på detta.Sälja övervakningsutrustning och väktartjänster,fängelseutrustning och för massa miljarder årligen och massa annat som betalas med skattepengar.

De ville inte fixa problemen från grunden .Dvs stoppa inflödet av fel personer eller slänga ut fel personer och låsa in dom lång tid.

Blir det mer övervakning och fler poliser så blir det fler löjlighetskontroller på vägarna där de gömmer sig på en 50 eller 70 sträcka och bötfäller folk som kör 5 eller 10km h för mycket.

Det löjligaste var när de gömde sig på motorvägen mitt i natten och en firmabil som troligtvis var på väg hem för att sova körde 130 eller 140 på en 110 väg helt tom på bilar och jättefint väglag så blev han stoppad.
Citera
2024-12-06, 14:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Stan kunde sätta upp skyltar på ett par ställen "Just det här området är inte övervakat" så kan de kränkta söka sig dit och se om det känns tryggare där.
Citera
2024-12-06, 14:47
Medlem
Där tog friheten slut i Sverige.

Lagförslaget blir nog av ....
""Det ska inte längre krävas något tillstånd för kameraövervakning, enligt ett nytt lagförslag från Tidöpartierna. Det ska också bli enklare för polisen att övervaka fler områden – även platser där man inte ser någon risk för brott.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-om-utokade-mojligheter-att-anvanda-kamerabevakning-presenteras
Citera
2024-12-06, 14:51
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
"Polisen och andra aktörer att kameraövervaka på platser där det inte förekommer brottslighet, samtliga aktörer ska även få sätta upp kameror utan att ansöka om tillstånd."

Nä precis.
Polisen och andra aktörer, vilka andra aktörer?
Varför ska Polisen och dessa "andra aktörer" få tillåtas att kameraövervaka platser där brott inte begås desutom?
Ja exakt, vem kontrollerar att kommunens underleverantör av kameraövervakning inte sitter och glor på platser den specifika lokala operatören är intresserad av?
Citera
2024-12-06, 14:51
Medlem
Crabbofixs avatar
hur motiverar dom att platser där dom inte tror det kommer begås brott ska övervakas, vad är syftet då?
Citera
2024-12-06, 14:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du kan inte välja.

Antingen är du för frihet och integritet eller så är du inte det.

Du kan inte äta kakan och ha den kvar.

Problemet som moderaterna och vänstern skapat under lång tid är ett sätt för moderaterna att övertyga lättlurade väljare att övervakning på allt du gör är det enda rätta.

Deras vänner blir rika på detta.Sälja övervakningsutrustning och väktartjänster,fängelseutrustning och för massa miljarder årligen och massa annat som betalas med skattepengar.

De ville inte fixa problemen från grunden .Dvs stoppa inflödet av fel personer eller slänga ut fel personer och låsa in dom lång tid.

Blir det mer övervakning och fler poliser så blir det fler löjlighetskontroller på vägarna där de gömmer sig på en 50 eller 70 sträcka och bötfäller folk som kör 5 eller 10km h för mycket.

Det löjligaste var när de gömde sig på motorvägen mitt i natten och en firmabil som troligtvis var på väg hem för att sova körde 130 eller 140 på en 110 väg helt tom på bilar och jättefint väglag så blev han stoppad.
Visst, jag kan inte välja. Men för mig är det ok att de sätter upp kameror, det löses uppenbarligen andra brott än fortkörningar med kameror så varför inte? Fartkamerorna har ju funnits i 30 år eller så..

Relativt nyligt var det en misshandel på ett torg i en småstad och förövarna togs tack vare kameraövervakning. Nej jag tänker inte länka det för jag vill inte bli triangulerad.. men kameror löser brott och vill de filma mig när jag går på Willys, så varsågod.

Här på FB föredrar jag anonymitet men ute i verkliga livet är det ok att fota så länge du inte gör det på min gård.
Senast redigerad av Onanikrem 2024-12-06 kl. 15:00.
Citera
2024-12-06, 15:03
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Visst, jag kan inte välja. Men för mig är det ok att de sätter upp kameror, det löses uppenbarligen andra brott än fortkörningar med kameror så varför inte? Fartkamerorna har ju funnits i 30 år eller så..

Relativt nyligt var det en misshandel på ett torg i en småstad och förövarna togs tack vare kameraövervakning. Nej jag tänker inte länka det för jag vill inte bli strangulerad.. men kameror löser brott och vill de filma mig när jag går på Willys, så varsågod.

Kameror må lösa brott, det som oroar mig är vilka dessa "andra aktörer" är och om det går att garantera att dessa sköter sitt uppdrag på ett rättssäkert sätt.
Citera
2024-12-06, 15:03
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är trams att man öht behöver ansöka om tillstånd för videoövervakning.

Rättshaveristerna och deras i det närmata psykotiska rädsla för "öVeRvAkNiNg" når ständigt nya höjder i detta land.

"Ve och Fasa, jag filmades i offentligheten när jag var på väg till jobbet, det kan användas emot mig i framtiden, MAH INTEGRITY buhu!"
Där har vi det. Exakt det tänket som kommer göra att regeringen i framtiden vill installera en kamera i ditt sovrum.

JaG hAr Ju InGeT AtT dÖlja 🤡🤡🤡
Citera
2024-12-06, 15:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Kameror må lösa brott, det som oroar mig är vilka dessa "andra aktörer" är och om det går att garantera att dessa sköter sitt uppdrag på ett rättssäkert sätt.
Vad är det värsta som kunde hända enligt dig? De filmar dig och säljer bilder till prezzen? Stäm skiten ur den! För övrigt ointressant att sälja bilder på "Johan" när han går till Ica för att handla..
Citera
2024-12-06, 15:23
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Vad är det värsta som kunde hända enligt dig? De filmar dig och säljer bilder till prezzen? Stäm skiten ur den! För övrigt ointressant att sälja bilder på "Johan" när han går till Ica för att handla..
Vill inte att min kvinna ska kameraövervakas av sitt sinnessjuka ex som arbetar som säkerhetssamordnare på kommunen.
Citera
2024-12-06, 15:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vill inte att min kvinna ska kameraövervakas av sitt sinnessjuka ex som arbetar som säkerhetssamordnare på kommunen.
Då anmäler du honom eller bryter armarna av honom, lite samma som om han stalkade henne på andra sätt.

Edit. kameraövervakning är inte till för att övervaka privatpersoners förehavanden annat än när det skett brott. Lite som polisens slagningsregister eller vårdens journaler. Missbrukas det beivras det.
Senast redigerad av Onanikrem 2024-12-06 kl. 15:29.
Citera
2024-12-06, 15:29
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:

Om fel person med onda avsikter på något vis får en plats vid rodret så kan ju denna kartlägga en eller flera individer för egen vinning, eller är du såpass naiv att du inte kan föreställa dig att såna här system riskerar att utnyttjas av kriminella t ex. Vi ser ju hur dom redan har infiltrerat polisen, rättsystemet etc.
Så hur kan man garantera att dessa "andra aktörer" uppträder rättssäkert? Framför allt, vilka är dessa "andra aktörer" och varför ska dom få lov att spela in filmat material på platser där det inte förekommer någon brotslighet dessutom? Vilket i princip kan betyda vart som helst i stadsbilden, vad fan är syftet med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in