2024-12-06, 01:20
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Verkar som att Finansinspektionen ska från och med Nyår få möjlighet att begränsa eller förbjuda kryptovalutor i Sverige. Påstås vara del av nån Mica-lag

https://www.dagensps.se/teknik/fintech/kryptovalutor/efter-nyar-finansinspektionen-kan-forbjuda-kryptovalutor-i-sverige/

Vad tror ni? Kommer FIs kamp mot krypto ha några positiva resultat?
Citera
2024-12-06, 01:24
Medlem
Det här är vad jag hatar mest med Sverige. Alla regler och lagar. Man får inte gå utanför huset snart utan att böta för det. Sen har dom mage att lägga sig i ens pengar och höja isk skatten. Nu ska man inte få handla med krypto heller och gambla med det. Nej för politiken går ut på att göra allt så tråkigt som det bara går. Rör fan inte mina pengar så rör jag inte era!
Citera
2024-12-06, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelTyson
Det här är vad jag hatar mest med Sverige. Alla regler och lagar.
Det handlar om en EU-lag.
Citat:
Sen har dom mage att lägga sig i ens pengar och höja isk skatten.
Skatten på ISK är sänkt från och med 2025.
Citera
2024-12-06, 01:36
Medlem
Citat:
Det här är vad jag hatar mest med Sverige. Alla regler och lagar. Man får inte gå utanför huset snart utan att böta för det. Sen har dom mage att lägga sig i ens pengar och höja isk skatten. Nu ska man inte få handla med krypto heller och gambla med det. Nej för politiken går ut på att göra allt så tråkigt som det bara går. Rör fan inte mina pengar så rör jag inte era!
Markets in crypto-assets (Mica) är en ny EU-förordning som reglerar marknaden för kryptotillgångar – och gör att Finansinspektionen kan ställa betydligt högre krav än tidigare på svenska kryptoaktörer. De behöver nu ansöka om tillstånd från myndigheten för att få bedriva verksamhet.
Citera
2024-12-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Verkar som att Finansinspektionen ska från och med Nyår få möjlighet att begränsa eller förbjuda kryptovalutor i Sverige. Påstås vara del av nån Mica-lag

https://www.dagensps.se/teknik/fintech/kryptovalutor/efter-nyar-finansinspektionen-kan-forbjuda-kryptovalutor-i-sverige/

Mica-lagen som är en EU-lag kan ha vissa positiva effekter. Om det krävs tillstånd från FI att bedriva organiserad kryptohandel kan det leda till att krypto blir mer accepterat av våra kära storbanker. Det kan göra livet enklare för oss som vill spara i krypto utan att bli misstänkta för bedrägeri. De som trodde att krypto skulle leda till ett anarkoliberalt utopia har varit naiva. Det kommer inte att hända.
Citera
2024-12-06, 02:20
Medlem
pn222jws avatar
Crypto går egentligen emot allt mitt ekonomiska tänkande - men kunde inte riksbanken starta en egen kryptovaluta via ett helägt dotterbolag..."SweCoin" eller "NorthCoin"... ("The Swedish Central Bank hereby promises to back up 10% of liquid capital assets until 2040...")?
Citera
2024-12-06, 02:41
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Det är precis så det är, framför allt flänger vi runt med den gamla floskeln att ''den som inte har något att dölja'' sära på skinkorna och låt dig bli kontrollerad och övervakad.

Snart har vi fan en kamera i sovrummet och får betala en skatt för att andas.

Inte alls förvånad, men ändå.

Såna lagar brukar gå igenom illa kvickt, men något som hade kunnat faktiskt vara bra för landet tar många år, glöms bort och ''utredning'' läggs ned.
Citera
2024-12-06, 02:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Crypto går egentligen emot allt mitt ekonomiska tänkande - men kunde inte riksbanken starta en egen kryptovaluta via ett helägt dotterbolag..."SweCoin" eller "NorthCoin"... ("The Swedish Central Bank hereby promises to back up 10% of liquid capital assets until 2040...")?
SweCoin? Ja, det hade säkert blivit populärt och inte alls som Teliaaktien.

Det går inte att förbjuda krypto. Det är helt omöjligt. Världen är global (gissa vem som ville att den skulle vara det, och nu gnäller man ) och så länge det finns länder där krypto inte är olagligt så kommer lilla Sverige inte att kunna göra nånting. Det här förslaget är som när sossarna försökte förbjuda parabolantenner på 80-talet.
Citera
2024-12-06, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
SweCoin? Ja, det hade säkert blivit populärt och inte alls som Teliaaktien.

Det går inte att förbjuda krypto. Det är helt omöjligt. Världen är global (gissa vem som ville att den skulle vara det, och nu gnäller man ) och så länge det finns länder där krypto inte är olagligt så kommer lilla Sverige inte att kunna göra nånting. Det här förslaget är som när sossarna försökte förbjuda parabolantenner på 80-talet.

Riksbanken har ganska nyligen utvärderat behovet av en "e-krona":
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/

E-kronan i Riksbankens version delar dock inte alltför många egenskaper med det vi vanligen associerar med decentraliserade kryptovalutor.
Citera
2024-12-06, 05:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.

Ja, det blir ju inte så svårt att lista ut vad som händer om Trump höjer avgifterna för NATO-medlemmar alt. drar sig ur NATO, tillåter och uppmuntrar krypto, samtidigt som EU "förbjuder" krypto och både Tyskland och Franrike i praktiken står utan fungerande regeringar. EU har verkligen de absolut sämsta ledarna i hela världen just nu.
Citera
2024-12-06, 05:58
Medlem
FI är helt värdelösa och har bannat många seriösa aktörer redan på deras lista https://www.fi.se/sv/vara-register/fis-varningslista/. De kan ingenting om krypto.
Citera
2024-12-06, 06:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Så där blir det i hela världen utom i banditstater.
Tuffare regleringar för att undvika penningtvätt och skatteflykt. Att göra det svårare för banditer att gå under radarn och för kryptobolag att lura folk.
Jag tycker det är bra att FI kan förbjuda kryptovalutor liknande ONECoin.
Folk blir ju lurade av en del aktörer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in