Verkar som att Finansinspektionen ska från och med Nyår få möjlighet att begränsa eller förbjuda kryptovalutor i Sverige. Påstås vara del av nån Mica-lag
Vad tror ni? Kommer FIs kamp mot krypto ha några positiva resultat?
Bitcoin som sådan kommer inte att påverkas alls, men om målet är att göra Sverige och Europa till en fattig del av världen kan regleringarna kanske ge något tillsammans med försämringen av energiförsörjningen och tillhörande avindustrialisering.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-06 kl. 07:48.
Har Mica-lagen någon påverkan på kryptobörserna att lämna ut uppgifter om användare? För så vitt jag förstår det har dom ingen skyldighet att göra det i dagsläget.
Så länge du kan köpa krytpo utan myndigheters vetskap kommer dom inte kunna förbjuda ett skit.
Jag får inte köpa bitcoin för min bank men finns enkla vägar runt detta, bland annat kan du föra över pengar till en bank som tillåter krypto, kanske en utländsk bank, men u kan också köpa saker och växla till krypto.
Du kan köpa krypto med kontanter av privatpersoner och du kan köpa krypto med swish av privatpersoner.
De som har krypto på tex avanza eller nåt skit får ju skylla sig själva, dessutom tvingas dom skatta. Idioter
Som sagt omöjligt att hindra dig från att köpa köpa krypto då det finns så många olika sätt att köpa på.
Blir inte förbjudet att äga kryptovalutor. Men dom kan förbjuda europeiska börser och kryptoföretag att handla med eller erbjuda vissa kryptovalutor nu när MICA-lagen kräver licens inom EU. Gäller nog i första hand centraliserade stablecoins. Tether har valt att inte söka licens och kommer sluta med sin euro-stablecoin (EURT).
När det kommer till kryptovärdepapper(Certifikat, ETP:er) som finns på exempelvis Avanza och Nordnet, kommer dessa påverkas?
Vad jag kan läsa mig till så är MiCA är utformad för att täcka kryptotillgångar som inte redan regleras av befintliga värdepapperslagar, exempelvis MiFID II, Prospectus Regulation, UCITS- och AIFM-direktiven och kanske något mer som jag missar, vet något om detta stämmer?