2024-12-05, 22:56
Avslutad
Blir bara julmust och alkoholfri glögg. Inga barn öht i vår familj/släkt men alkohol brukar skippas!
Beställer hem lite rolig julmust av olika märken istället.
Citera
2024-12-05, 23:46
Medlem
svampdamps avatar
Zeunerts Julmust. Allt annat får vara i dryckesväg. Barn och bögar dricker Apotekarnes
Citera
2024-12-05, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det blir julmust här. Julen är barnens högtid hos oss.
Är det barnen som betalar kalaset också?

Här hemma är det julsnaps, julöl och mumma. Ett kraftigt rödvin senare på kvällen för att hjälpa till att smälta maten. Det ska fan vara nykter på julafton efter att ha stressat som en dåre i en månad.
Citera
2024-12-06, 00:33
Medlem
Venators avatar
Avstår gärna glöggen före julbordet men kvällen före julafton är det tradition att dricka glögg och slå in paket här hemma.

Julmust och Mariestads julöl, men bara 3,6or och köper hem några alkoholfria också - det går åt för mycket öl till den salta maten för att det ska bli bra med starköl. Till att fylla spetsglasen blir det Lysholm Linie Aquavit och min hemkryddade snaps med Hypericum. Så behövs det portvin till osten som avslutar julbordet, Grahams LBV.
Citera
2024-12-06, 00:38
Medlem
tomatlarss avatar
Zeunerts Julmust ska det vara på julbordet och inget annat. Glögg kan man ha som mingel före eller efter men det är inte julbordet.
Citera
2024-12-06, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
  • Julöl
  • Julmust
  • Glögg
  • Snaps
  • Ingen jävla läsk
Sen finns ju alltid barskåpet för den som vill ha någon starkare droppe för att smälta maten.
Gärna mörka eller halvmörka öl till maten. Sedan var jag och köpte en gammal goding igår som nu står på kylning. Östgöta Sädesbrännvin. Annars så är jag svag för Aalborg Jubilæums Akvavit till sillen. Läsk duger bra till groggen sen.
Citera
2024-12-06, 01:43
Medlem
BenDaviss avatar
Jag har nog aldrig druckit alkohol på julafton, tycker inte det hör till.

Julmust är nog den enda drycken utöver vatten som jag ser som ett måste till julbordet.

En alkoholfri glögg är nice, men det dricker man ju efteråt på kvällskvisten. Jag har generellt ingenting emot alkohol, men just glögg tycker jag är godare utan.
Citera
2024-12-06, 03:10
Medlem
Krummlans avatar
Aalborg är ett måste
Citera
2024-12-06, 04:03
Medlem
Julmust och alkoholfri glögg för egen del. Jul och nyår är rätt svåra då jag för ett tag sedan tog beslutet att aldrig mer dricka alkohol. Framförallt då vänner och släkt sitter där o har det så jävla trevligt med öl i hand.
Citera
2024-12-06, 04:41
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Är det barnen som betalar kalaset också?

Här hemma är det julsnaps, julöl och mumma. Ett kraftigt rödvin senare på kvällen för att hjälpa till att smälta maten. Det ska fan vara nykter på julafton efter att ha stressat som en dåre i en månad.
Nej, barnen betalar inte för julafton, däremot betalar barnen för konsekvenserna av alkoholkonsumtion. Åtminstone hos oss blir det så.

Med tanke på hur många lediga dagar det blir denna jul och nyår, så finns det flera andra dagar man kan nyttja till alkoholkonsumtion...

Låter gott det du ska dricka och njuta av på julafton, ha det så trevligt!
Citera
2024-12-06, 06:14
Bannlyst
Apotekarnes julmust på glasflaska är obligatoriskt, Alkoholen är sekundär.
Citera
2024-12-06, 06:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gärna mörka eller halvmörka öl till maten. Sedan var jag och köpte en gammal goding igår som nu står på kylning. Östgöta Sädesbrännvin. Annars så är jag svag för Aalborg Jubilæums Akvavit till sillen. Läsk duger bra till groggen sen.

Skriver under på ölen. Har faktiskt aldrig prövat Östgöta Sädesbrännvin men det låter spännande. Hos familjen Elmheden serveras oftast Linie Aquavit.

Läsk-grogg lämnar jag åt andra, efter julmiddagen vill jag ha något starkare för att skära av det feta och söta från julbordet, alltså något brunt i en tumbler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in