2024-12-05, 20:24
Medlem
Avengerssons avatar
Snart lackar det för jul och systembolaget går nu ut med att eventuella kunder behöver boka och inköpa sina drycker snarast då det är extra många röda dagar mitt i veckan och att det i år är färre leveransdagar än vanligt. Hinner du fixa dina drycker och i så fall vad SKA stå på julbordet i år och vilka kommer du välja bort?

Musten kan jag i princip vara utan men den lär nog stå på bordet även i år, sorten på musten är egentligen ointressant.

Själv tycker jag att ett mousserande torrt vitt vin är ett måste som exempelvis välkomst-smutt, gärna Törley.
Sedan ska det vara Aalborg eller Skåne på bordet, någon god öl och självklart vatten, porlande eller stilla.

Därefter ska det finnas minst två sorters Whiskey, rökig och lite tamare för att få passande smak till den obligatoriska Cigarren.
Cognac är självklart ett måste. Därutöver något gott fruktvin och en god likör.
Är egentligen ingen stordrickare utan njuter istället av stillhet och goda smaker i gott sällskap.
Välkomna att fylla på i tråden och ge tips, trix och tumme upp eller ner för årets drycker.
Citera
2024-12-05, 20:26
Medlem
Sätter mig inte vid bordet om det inte finns glögg
Citera
2024-12-05, 20:37
Medlem
kalkryggars avatar
Ska vara i sällskap av massa barn i alla åldrar så vi kör julmust och glögg. Vi har en liten flaska vodka som vi vuxna får spetsa glöggen med. Det duger fint för mig i ärlighetens namn.
Citera
2024-12-05, 20:44
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Det blir julmust här. Julen är barnens högtid hos oss.
Citera
2024-12-05, 20:47
Medlem
StudiumValors avatar
Lysholms akvavit och hemgjord mumma till maten.
För övrigt det vanliga svenssonköret.
CocaCola, Trocadero etc bannlysta
Citera
2024-12-05, 20:52
Medlem
pn222jws avatar
Den börjar på G... och slutar på ...lögg.
Merry X-mas!
Citera
2024-12-05, 21:03
Medlem
Dimpens avatar
Ingen jul utan Mumma. Allt annat går fetbort
Citera
2024-12-05, 21:10
Avslutad
  • Julöl
  • Julmust
  • Glögg
  • Snaps
  • Ingen jävla läsk
Sen finns ju alltid barskåpet för den som vill ha någon starkare droppe för att smälta maten.
Citera
2024-12-05, 21:20
Medlem
Klas-Vegass avatar
Öl och brännvin (hemkokaren står på för fullt). Redan gjort en egen akvavit.
Andra vill ha vin. Och skall man ha läskeblask så är det julmust som gäller. Men visst ser man mycket coca-cola hos andra.

Kanske blir en salmiaki och wisky ändå. Har köpt senaste jular. Men inte på julbordet.
Citera
2024-12-05, 21:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
ÖL: Mariestads Julebrygd

Must: Apotekarns julmust på 33 cl glasflaska tagen direkt ur backen annars är det inte som när jag var liten.

Sprit: Absolut kurant.

Glögg: Glögg på julbordet? Aldrig i livet!
Citera
2024-12-05, 21:48
Medlem
Memnoks avatar
För mig personligen väljer jag romspetsad glögg som välkomstdrink, lageröl och en linje-akvavit till julbordet och rött vin efter. Men det dukas naturligtvis fram alla möjliga alternativ för gästerna.

Sätter mig säkert med en draja när gästerna har gått.
Citera
2024-12-05, 22:38
Medlem
dwgs avatar
Glögg
2öl

Har barn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera