Citat:
Det är ju faktiskt väldigt konstigt om olika myndigheter, under samma regering, kan tolka samma sak olika. Är man i fordonsregistret registrerad som ägare så kommer väl Kronofogdens kompismyndighet Skatteverket att utgå från att man ska betala diverse skatt för fordonet, även om Kronofogden samtidigt utmäter den eftersom en kompis har lånat den?Är ingen expert på området,men tror att det ligger till så här:
I vissa fall är kanske en registrering att anses som ett bevis på vem som äger bilen.
Men KF har tydligen egna regler där registrering inte är bevis på vem som är ägare. Men det är troligen politiker (regering och riksdag) som har bestämt vilka regler som KF skall tillämpa.
I praktiken innebär det att en skuldfri ägare av bilen får betala en skuldsatt brukares skuld hos KF.
I vissa fall är kanske en registrering att anses som ett bevis på vem som äger bilen.
Men KF har tydligen egna regler där registrering inte är bevis på vem som är ägare. Men det är troligen politiker (regering och riksdag) som har bestämt vilka regler som KF skall tillämpa.
I praktiken innebär det att en skuldfri ägare av bilen får betala en skuldsatt brukares skuld hos KF.
Citat:
Då borde man kanske ändra fordonsregistret. Istället för ägare noteras om någon har försäkrat det, annars körförbud. Ingen betald skatt = körförbud.Ungefär: Bilar är farliga, de kan orsaka skador. Den i bilregistret angivne ägaren ansvarar därför (via sin obligatoriska bilförsäkring) för skador som bilen kan orsaka. Registrerad ägare = den som ansvarar för bilen ifall bilen orsakar skador.
Äganderätten till fordonet är egentligen en annan sak. Precis som för allt annat lösöre ("saker") får äganderätten redas ut, ifall det är så att någon annan än den som har "saken" i sin besittning.
Äganderätten till fordonet är egentligen en annan sak. Precis som för allt annat lösöre ("saker") får äganderätten redas ut, ifall det är så att någon annan än den som har "saken" i sin besittning.
Citat:
Om syftet är att registret ska visa ägare så borde inte Kronofogden formulera sig så här:Syftet är att det SKA visa vem som är huvudsaklig ägare/brukare. Men sen har det blivit att det utnyttjats genom att man skriver bilen på en målvakt. Folk med skulder som har dyra fordon och kläder och smycken som de bara råkar ha någon vän som öånat dem. Det är ett problem. För de har tillgångar. Och därför blev det nu att vill du inte att din polare ska förlora dyra bilen så låna den inte. Vill du inte förlora dyra bilen, låna inte ut den.
När jag var ung så letade folk runt bland sina släktingar för att hitta vem det var billigast att skriva mopeden på för försäkring. Så att registret inte speglat verkligheten är sen gammalt.
När jag var ung så letade folk runt bland sina släktingar för att hitta vem det var billigast att skriva mopeden på för försäkring. Så att registret inte speglat verkligheten är sen gammalt.
Citat:
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er
Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den.
Mopedupplägget är bekant.