2024-12-04, 21:41
Avstängd
Med tanke på hur många tillbud det har varit kring Starship-starterna och att de fortfarande inte har någon riktigt stabil erfarenhet av att använda det systemet, eller SLS, för att genomföra bemannade rymdfärder, så är jag mycket tveksam till NASA:s tidsplan för Artemis-projektet. Tanken är att man ska kunna få upp en ny besättning till månen och tillbaks igen om ett par år, men under nuvarande omständigheter kan det nog dröja in på 2030-talet. Jämfört med Apolloprojektet på 60-talet så känns det inte som att Musk och SpaceX prioriterar säkerhetstänket och att bygga upp stabila, säkra rutiner.
Citera
2024-12-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Med tanke på hur många tillbud det har varit kring Starship-starterna och att de fortfarande inte har någon riktigt stabil erfarenhet av att använda det systemet, eller SLS, för att genomföra bemannade rymdfärder, så är jag mycket tveksam till NASA:s tidsplan för Artemis-projektet. Tanken är att man ska kunna få upp en ny besättning till månen och tillbaks igen om ett par år, men under nuvarande omständigheter kan det nog dröja in på 2030-talet. Jämfört med Apolloprojektet på 60-talet så känns det inte som att Musk och SpaceX prioriterar säkerhetstänket och att bygga upp stabila, säkra rutiner.

Ja NASA säger augusti 2026 för den "första" månlandningen enligt Artimes III, där ju SpaceX sänder upp själva månlandaren Lunar Starship, medan NASA tillser att Orion-kapseln förs upp i månbanan med hjälp av SLS.

Det är förseningar över hela linjen. Jag tippar på att man klarar detta under år 2028. Minst två års försening.
Det är dåligt av NASA, anser jag, att hålla fast vid ett tidschema som är orealistiskt.
Citera
2024-12-05, 05:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
SLS fungerade perfekt när den bidrog till att NASA genomförde sin månresa med testdockor för två år sedan. Det är inte där månprojektet strular. Problemet är Musks månlandare som inte ens är byggd.
Citera
2024-12-05, 09:56
Medlem
wwrs avatar
Miljardären från Polaris Dawn och Inspiration4 blir NASA-chef.

Nu blir NASA lekstuga för rikingar för hela slanten. Rymdstationen bogseras ned i havet och ersätts av lyxhotell för miljardärer som imponeras av sina egna rymdpromenader.

Han köper redan rymdresor av Elon och de två kommer att lägga ned de delar av NASA som inte Elon lagt ned med Doge. Allt kan bli privatiserat och USA förlorar kunskapen att genomföra uppskjutningar. SLS läggs ned. Musk dealar med ryssar, kineser eller vem han vill.

Citat:
Trump picks billionaire Jared Isaacman to lead NASA

https://www.nbcnews.com/science/spac...asa-rcna182840

Citat:
Three Powers Are Now Capable of Launching Astronauts Into Space: Russia, China and Elon Musk

https://www.haaretz.com/us-news/2020...f-fb5fa8a40000
Senast redigerad av wwr 2024-12-05 kl. 10:36.
Citera
2024-12-05, 18:20
Medlem
Det finns just nu många rymdbloggare och kommentatorer som tror att Isaacman kan skrota SLS men det är för sent att göra så.

Trots en dyrbar och tung hantering är SLS färdigutvecklat och man klarade Artimes I utan några större problem mer än att värmeskölden på Orionkapseln inte funkade till 100% men det hade inte alls nbågot med SLS att göra.

Jag förutser att Artimes II utförs under 2026 och bärraketen är naturligtvis SLS. 4 astronauter är redan utsedda.

Starshipsystemet är inte färdigutvecklat och kan just nu inte ersätta SLS.

Går Artimes II väl så väntar Artimes III under år 2028. SLS är dyr men driftsäker och Starship är färdigt
skall vi säga i början av 2027?
Jag tror vi kan se med stor optimism på framtiden. Isaacman kan ändra inriktningen men inte just nu, lobbyn för de nuvarande jobben är mycket stark och yxan är inte slipad ännu.

Låt oss studera läget.
Citera
2024-12-05, 20:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det finns just nu många rymdbloggare och kommentatorer som tror att Isaacman kan skrota SLS men det är för sent att göra så.

Trots en dyrbar och tung hantering är SLS färdigutvecklat och man klarade Artimes I utan några större problem mer än att värmeskölden på Orionkapseln inte funkade till 100% men det hade inte alls nbågot med SLS att göra.

Jag förutser att Artimes II utförs under 2026 och bärraketen är naturligtvis SLS. 4 astronauter är redan utsedda.

Starshipsystemet är inte färdigutvecklat och kan just nu inte ersätta SLS.

Går Artimes II väl så väntar Artimes III under år 2028. SLS är dyr men driftsäker och Starship är färdigt
skall vi säga i början av 2027?
Jag tror vi kan se med stor optimism på framtiden. Isaacman kan ändra inriktningen men inte just nu, lobbyn för de nuvarande jobben är mycket stark och yxan är inte slipad ännu.

Låt oss studera läget.

Du fick rätt. NASA har just hållit en presskonferens där de meddelar att nästa flygning (Artemis II) skjuts upp ett år på grund av problemen med värmeskölden på Lockheed Martins Orionkapsel.

Den första månlandningen (Artemis III) kommer tidigast ett år senare, alltså 2027.
Citera
2024-12-05, 20:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du fick rätt. NASA har just hållit en presskonferens där de meddelar att nästa flygning (Artemis II) skjuts upp ett år på grund av problemen med värmeskölden på Lockheed Martins Orionkapsel.

Den första månlandningen (Artemis III) kommer tidigast ett år senare, alltså 2027.
Det är ren bluff. Alla bara lägger sig för Elon och SpaceX.
Problemet är inte värmeskökden utan att det inte finns någon månlandare.
Citera
2024-12-05, 21:28
Medlem
Citat:

OK det är bra att du rapporterar detta. Jag tror faktiskt det är bra att tidtabellen justeras. Det ökar möjligheterna till en fullständig framgång.

Jag tror på en ljus framtid i rymden, jag är mycket optimistisk nu.
Citera
2024-12-05, 21:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ren bluff. Alla bara lägger sig för Elon och SpaceX. Problemet är inte värmeskökden utan att det inte finns någon månlandare.

Trams. Det är inte Elons fel att den odugliga amerikanska krigsindustrin inte klarar av att leverera. Det var ett misstag av NASA att blanda in Lockheed Martin. Deras affärsidé är att leverera så lite som möjligt så sent som möjligt till högsta möjliga pris. Case in point: det svindyra och misslyckade F-35-programmet.

Beslutet att skjuta upp Artemis II togs dessutom av den avgående NASA-chefen Bill Nelson, som tillsattes av Joe Biden. Han tycktes för övrigt vara nästan lika gaggig som Biden. Han inledde med att surra om att nästa uppskjutning skulle ske 2030, men rättades av sina bisittare.
Citera
2024-12-05, 21:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK det är bra att du rapporterar detta. Jag tror faktiskt det är bra att tidtabellen justeras. Det ökar möjligheterna till en fullständig framgång.

Jag tror på en ljus framtid i rymden, jag är mycket optimistisk nu.

Det som oroade mig var att Bill Nelson också började surra om det kommande kriget mot Kina, och hur viktigt det är att claima Månens sydpol (där det finns vatten) innan kineserna hinner göra det.

Men han är som sagt på väg ut, tillsammans med resten av Bidenregimen. Jag tror inte att Trump är lika angelägen om att starta ett krig på Månen. Jag hoppas i vart fall det.

P.S. De här krigsplanerna för tankarna till Apples TV-serie For All Mankind där amerikaner och ryssar krigar om just vatten på Månens sydpol. Kanske Bill Nelson har tittat på den.
Senast redigerad av Regulus 2024-12-05 kl. 21:47.
Citera
2024-12-05, 21:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Trams. Det är inte Elons fel att den odugliga amerikanska krigsindustrin inte klarar av att leverera. Det var ett misstag av NASA att blanda in Lockheed Martin. Deras affärsidé är att leverera så lite som möjligt så sent som möjligt till högsta möjliga pris. Case in point: det svindyra och misslyckade F-35-programmet.

Beslutet att skjuta upp Artemis II togs dessutom av den avgående NASA-chefen Bill Nelson, som tillsattes av Joe Biden. Han tycktes för övrigt vara nästan lika gaggig som Biden. Han inledde med att surra om att nästa uppskjutning skulle ske 2030, men rättades av sina bisittare.
Hyllandet av Elon och SpaceX har blivit löjligt nu.

NASA har genomfört sin del av månprogrammet med testdockor. Det har fungerat bra.

Musk och SpaceX har inte ens visat upp en månlandare på pappret. Konstruktionsprincipen kanske t.o.m. är fel. Starship kommer att spruta upp grus och förstöra sina egna motorer. Kanske det är.för riskabelt att landa höga "rör" på månen.

Men nu får NASA ta på sig förseningarna i månprogrammet genom att leta upp någon detalj i värmeskölden som inte ansetts vara något större problem tidigare.

Det drivs en kampanj där Elon får tillsätta sin miljardärskompis som NASA-chef. Elon får dessutom skära i NASA genom Doge.

Det kommer inte att fungera när en part tar över all kontroll. Det ser vi redan. Det här är ett system som övergått i diktatur.

Man kan inte ha Elon som diktator över USA:s rymdverksamhet när han dessutom har totalt stöd av massmedia.
Senast redigerad av wwr 2024-12-05 kl. 21:55.
Citera
2024-12-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ren bluff. Alla bara lägger sig för Elon och SpaceX.
Problemet är inte värmeskökden utan att det inte finns någon månlandare.

Nu åkte foliehatten på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in