• 1
  • 2
2024-12-04, 22:41
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Enligt vad jag förstår så ska nya regler börja gälla i a-kassa oktober 2025. Om jag har a-kassa nu och börjar beta av a-kassedagar, vad gäller då när de nya reglerna träder i kraft? Säg t.ex. att jag förbrukar 250 dagar tills nya regelverket, kommer då mina a-kassedagar att "nollas" om till nya sättet att räkna? Kommer jag att gå till dag 251 den 1 oktober 2025?

Jag ställer frågan eftersom avtrappningen spelar stor roll för mig. Som det är i nya systemet så blir man av med 5% av ersättningsnivån var hundrade dag efter de 300 första dagarna. Det betyder:
60% från dag 301
55% från dag 401
50% från dag 501
osv.

Någonstans vid 500 dagar räknar jag att nå golvet. Det är efter två år ungefär. Men det spelar stor roll för mig om dessa två år räknas från när jag blev arbetslös eller från oktober 2025.

Är det någon som vet?

I propositionen (länk) står det att de som är inne i gamla systemet inte ska påverkas (s. 387 rubrik 17.2) under pågående period. Så långt allt väl med a-kassan. Vad händer när mina a-kassedagar tar slut och jag går över till Försäkringskassans aktivitetsstöd? Räknas det som en fortsättning på samma period eller är det en ny period då?

Om jag stannar i samma period så kommer jag i så fall ha ett starkt incitament att aldrig få en heltid igen, eftersom jag då i så fall kommer att gå från det gamla systemet till det nya (där ersättningen blir lägre). Så tolkar jag det. Det är då bättre för mig att förbli arbetslös eftersom jag får sämre a-kassa om jag får ett jobb och sen påbörjar en ny period.
Citera
2024-12-04, 22:54
Medlem
knark-kungens avatar
Du låter som en myglare, hur länge har du tänkt leva på a-kassan egentligen?

Det kan aldrig vara bättre att förbli arbetslös. Du tänker helt fel.
Citera
2024-12-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Om jag stannar i samma period så kommer jag i så fall ha ett starkt incitament att aldrig få en heltid igen, eftersom jag då i så fall kommer att gå från det gamla systemet till det nya (där ersättningen blir lägre). Så tolkar jag det. Det är då bättre för mig att förbli arbetslös eftersom jag får sämre a-kassa om jag får ett jobb och sen påbörjar en ny period.

Jag gissar (notera gissar) att det är så som du beskriver här. Eftersom det står att de som är i det gamla systemet kommer fortsätta i det gamla och då gäller förmodligen det gamla för för försäkringskassan också. Detta är Sverige i ett nötskal, jag förstår ditt resonemang och klart man inte vill ta del av det nya systemet och gå miste om pengar ifall man blir arbetslös igen. Att man då skulle tjäna mer på att mjölka det gamla systemet än att ta ett nytt jobb och riskera att bli arbetslös igen för att sedan hoppa in i det nya och få mindre.

Jag antar att dom ändrar A-kassa reglerna för att det faktiskt ska löna sig att jobba men inte direkt rätt taktik om det kommer bli såhär. Fler kommer göra som du tänker och det kommer backlasha.
Citera
2024-12-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du låter som en myglare, hur länge har du tänkt leva på a-kassan egentligen?

Jag är också arbetslös för tillfället och om jag skulle söka och få jobb inom de områdena jag kan så är det som att jag hade tjänat en enda sketen vecka mer i lön. Alltså jag får ut 14k från A kassan idag varje månad och om jag hade jobbat hade jag fått ut mellan 16-17k. Ska det vara så? Jag tycker inte det. Varför ta ett sketet jobb och tjäna pytte lite mer än vad jag har idag. Speciellt nu om det nya systemet tillträder och att man då skulle straffas för att jobba genom att bli tilldelad sänkt A-kassa. Jag är en person som inte jobbar mer än 3 år på ett jobb sen tröttnar jag och vill byta.

Förstå mig rätt jag jobbar mer än gärna och kommer snart få jobb, men jag vill också att det ska löna sig vilket det knappt gör idag..
Senast redigerad av Snarkomanen 2024-12-04 kl. 23:13.
Citera
2024-12-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Jag är också arbetslös för tillfället och om jag skulle söka och få jobb inom de områdena jag kan så är det som att jag hade tjänat en enda sketen vecka mer i lön. Alltså jag får ut 14k från A kassan idag varje månad och om jag hade jobbat hade jag fått ut mellan 16-17k. Ska det vara så? Jag tycker inte det. Varför ta ett sketet jobb och tjäna pytte lite mer än vad jag har idag. Speciellt nu om det nya systemet tillträder och att man då skulle straffas för att jobba genom att bli tilldelad sänkt A-kassa. Jag är en person som inte jobbar mer än 3 år på ett jobb sen tröttnar jag och vill byta.

Förstå mig rätt jag jobbar mer än gärna och kommer snart få jobb, men jag vill också att det ska löna sig vilket det knappt gör idag..

Mycket bra.
Då tjänar du mer på att jobba än gå på bidrag.
Precis dom det ska vara. Och även du verkar tycka det bör vara,större skillnad på vad man får i lön vs bidrag
Citera
2024-12-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Mycket bra.
Då tjänar du mer på att jobba än gå på bidrag.
Precis dom det ska vara. Och även du verkar tycka det bör vara,större skillnad på vad man får i lön vs bidrag

Ja det är ett steg i rätt riktning iaf. Sen kan man diskutera om det är rätt att låta folk vara kvar i det gamla systemet. För då blir det som TS beskriver att han tänker. Att man då hellre stannar arbetslös istället för att jobba för att man vill undvika det nya systemet.

Men bra att A-kassan sänks, då kanske det faktiskt lönar sig att ta ett jobb. Helst skulle jag se högre löner istället för sänkt A-kassa men fortfarande ett steg i rätt riktning.
Citera
2024-12-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ja det är ett steg i rätt riktning iaf. Sen kan man diskutera om det är rätt att låta folk vara kvar i det gamla systemet. För då blir det som TS beskriver att han tänker. Att man då hellre stannar arbetslös istället för att jobba för att man vill undvika det nya systemet.

Men bra att A-kassan sänks, då kanske det faktiskt lönar sig att ta ett jobb. Helst skulle jag se högre löner istället för sänkt A-kassa men fortfarande ett steg i rätt riktning.

Det är väl inga problem få högre lön?
Utbildning är gratis i Sverige eller så får man jobba fler timmar.
Starta eget.

Men givetvis ska bidrag hållas så låga att det är en yttersta utväg för överlevnad och en piska att snarast möjligt skaffa egen försörjning
Citera
2024-12-05, 08:26
Medlem
Aktivitetsstödet ligger idag på 65%. Kan inte sjunka lägre.

Återstår att se om det ändras för de som är inne i systemet.
Citera
2024-12-05, 09:34
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
[...]hur länge har du tänkt leva på a-kassan egentligen?

Man kan ha a-kassa i drygt ett år i taget. Sen går man över till aktivitetsstöd (som betalas av Försäkringskassan). Det är bättre att förbli arbetslös eftersom jag då kan ha ca 10 tkr i månaden till ålderspension som arbetslös. Om jag får ett jobb och sen blir uppsagd igen pga. lågkonjunktur så kommer den nya lägstanivån vara ca 5 tkr i månaden. Jag har alltså väldigt mycket att förlora på att ta ett jobb, i alla fall om det ger ett nytt arbetsvillkor.
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Aktivitetsstödet ligger idag på 65%. Kan inte sjunka lägre.

Återstår att se om det ändras för de som är inne i systemet.
Idag är 65% ett golv, men i det nya systemet så är golvet 0%. I praktiken kommer man dock inte dit, eftersom de har ett beloppsgolv också. Det golvet blir ca 250 kr/dag efter skatt.
Citera
2024-12-05, 10:50
Medlem
Citat:

Det är precis på grund av människor som resonerar som dig, som a-kassan behöver strama åt reglerna.
Jälvla blodsugare
Citera
2024-12-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
Det är precis på grund av människor som resonerar som dig, som a-kassan behöver strama åt reglerna.
Jälvla blodsugare

Har du läst mina inlägg här? Jag resonerar som så att om jag skulle ta ett jobb så tjänar jag ungefär 3000 mer i månaden än vad jag gör nu på A-kassan. Är inte det helt sjukt? Jag har även utbildat mig till snickare men eftersom lågkonjunkturen slagit hårt mot byggbranschen så är det ingen som vill eller kan anställa lärlingar just nu, då får man ha kontakter vilket jag inte har där jag bor för tillfället vilket gör att jag får söka mig till lågutbildade jobb med skitlön. Då överväger jag om det är värt att jobba 7-16 varje dag på ett jobb som jag egentligen inte vill ha för 3000 kr mer i månaden eller om det är mer värt att gå hemma för några tusenlappar mindre i månaden. Nej för mig är svaret enkelt, mig lurar dom inte. Men en sänkt A-kassa gör ju att det faktiskt blir värt för mig att jobba. Förstår du hur jag resonerar? Blodsugare visst, dum i huvudet - nej.
Senast redigerad av Snarkomanen 2024-12-05 kl. 11:29.
Citera
2024-12-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Idag är 65% ett golv, men i det nya systemet så är golvet 0%. I praktiken kommer man dock inte dit, eftersom de har ett beloppsgolv också. Det golvet blir ca 250 kr/dag efter skatt.

Ok, tack för info.

Är redan inne i aktivitetsgarantin på 65%. Som jag förstår på det du skriver flyttas jag inte över till det nya systemet.

Annars brukar det väl vara en övergångsoeriod när de byter regler
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in