Enligt vad jag förstår så ska nya regler börja gälla i a-kassa oktober 2025. Om jag har a-kassa nu och börjar beta av a-kassedagar, vad gäller då när de nya reglerna träder i kraft? Säg t.ex. att jag förbrukar 250 dagar tills nya regelverket, kommer då mina a-kassedagar att "nollas" om till nya sättet att räkna? Kommer jag att gå till dag 251 den 1 oktober 2025?
Jag ställer frågan eftersom avtrappningen spelar stor roll för mig. Som det är i nya systemet så blir man av med 5% av ersättningsnivån var hundrade dag efter de 300 första dagarna. Det betyder:
60% från dag 301
55% från dag 401
50% från dag 501
osv.
Någonstans vid 500 dagar räknar jag att nå golvet. Det är efter två år ungefär. Men det spelar stor roll för mig om dessa två år räknas från
när jag blev arbetslös eller från
oktober 2025.
Är det någon som vet?
I propositionen (
länk) står det att de som är inne i gamla systemet inte ska påverkas (s. 387 rubrik 17.2) under pågående period. Så långt allt väl med a-kassan.
Vad händer när mina a-kassedagar tar slut och jag går över till Försäkringskassans aktivitetsstöd? Räknas det som en fortsättning på samma period eller är det en ny period då?
Om jag stannar i samma period så kommer jag i så fall ha ett starkt incitament att aldrig få en heltid igen, eftersom jag då i så fall kommer att gå från det gamla systemet till det nya (där ersättningen blir lägre). Så tolkar jag det. Det är då bättre för mig att förbli arbetslös eftersom jag får sämre a-kassa om jag får ett jobb och sen påbörjar en ny period.