2024-12-05, 12:22
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruciKrux
Jag skulle leta efter mindre lokala producenter. Det va längesedan jag använde mig av Arlas produkter, i mitt fall Falbygdens mejeri.
Senast jag läste så använde inte arla bovear i Sverige än- Någon som vet om det stämmer?
Citera
2024-12-05, 12:30
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Jag vill inte ha mjölk från sådana kor. Vilka märken kan man vara säker på inte innehåller mjölk från dessa kor?

Fattar.varflr man ska tvingas få i sig en massa skit och dessutom få höra att det är helt ofarligt av nån jävla idiot.

Asbest var också skitbra en gång i tiden.

För att inte tala om alla läkemedel som varit revolutionerande och jättebra, men som numera är förbjudna.
Citera
2024-12-05, 12:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Jag håller helt med, man måste vara en riktig idiot om man tror att kofisar är ett problem
Folk är ju... Har de supit eller knarkat bort alla hjärnceller? Hur fan kan man tro något så naturligt som koldioxid är farligt för miljön? Herregud, gå och sätt ett lock för alla vulkaner, gejsrar, gaskällor etc.

Och glöm inte att sätta för alla undervattens- vulkaner som dagligen spruttar ut MER koldioxid än världens alla bilar. GÅNGER TVÅ!

On topic, här i Sverige finns inget mjölk-monopol. Så om Arla för den här bovaer-linjen i Sverige också så är det slutköpt med Arla i vårt hushåll!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-12-05 kl. 12:45.
Citera
2024-12-05, 12:51
Medlem
KruciKruxs avatar
Citat:
Senast jag läste så använde inte arla bovear i Sverige än- Någon som vet om det stämmer?

Jag har kikat på deras egna hemsida och där är lite olika benämningar på olika produkter, på vissa står t.ex "gjord på svensk mjölk".https://www.arla.se/produkter/klover...1500ml-586971/

Andra: "levererad av Arlabönder". https://www.arla.se/produkter/arla-k...2000ml-594498/
Så frågan är ju om de kan köra hit utländsk mjölk? Arlabönder finns väl i andra länder med.
Citera
2024-12-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Wef vill ju vi ska insekter. När dom hade sitt möte i Davos som alla inbjudna kom till med privatplan. Jag är ganska säker på att ingen där åt något insekts baserat.
Dom bor i elysium. De där 1% som styr skeppet.

De kommer äta kött. Resa. Njuta av livets goda. Och vi ska betala med skatter, skit, sjukdomar etc. Som boskap.

Allt i miljöns namn.
Förr var det i religionens namn.

Det är bara att strunta och bojkotta så mycket det går. Köpa analogt. Använda kontanter. Spara och inte överkonsumera.

Äta kött. Dricka whisky, ligga ofta och med många. Köra v8:a.

Man ska inte ångra nåt på dödsbädden. Livet är kort.
Citera
2024-12-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det är ju komplicerat eftersom det är vetenskapliga studier på djur som överhuvudtaget indikerat att fara kan föreligga. Det är inte rena konspirationsteorier... Andra studier på djur har dock inte visat någon fara .. Dessutom påstås inga spår av det ha hittats i mjölk från kor som fått detta fodertillskott...

Så vetenskapen är inte helt klar gällande detta... Fodret är dock godkänt av en massa instanser men... Där kommer konspirations-biten in lite... En hel del har lägre tilltro till myndigheter etc idag. Vissa tror de styrande är villiga att riskera folks hälsa för "miljöns" skull och annat...

Så visst kanske folk som helt litar på officiell vetenskap och ansvariga organisationer har större tendens att tro det är ofarligt...

Men klimatet är så delat idag och stora massor riskerar påverkas av kampanjer på internet och annat...

Tror?
Det är ju bevisat.
Speciellt med livs medelsverkets nya rekommendation om 350g rött kött / vecka
Citera
2024-12-05, 13:17
Medlem
Aldrig mer Arla för min del, de har missbrukat sitt förtroende.
Citera
2024-12-05, 13:22
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det finns andra infallsvinklar om varför Arla gör detta? Konspiratoriska människor hävdar andra företag som producerar mjölk och annat också börjar med det, "så det går inte att komma undan".

Sen kan man fråga varför Arla alls bryr sig om metangas-utsläpp från kor? Detta hävdas inte vara något större problem... Speciellt inte i Sverige som står för ca 0,1% av världens globala utsläpp av co2...

Är det ESG-poäng som spökar? Detta har omnämnts allt för lite men är ett system som ska tvinga företag att bli mer miljövänliga och annat. Med lägre poäng får de inte låna pengar från vissa fonder, och måste därför försöka följa saker som höjer dessa poäng. Eftersom vissa av dessa kriterier som ger högre poäng som "inkludering" kan direkt skada företag, är det möjligen ett hot mot världens marknadsekonomier och fungerade kapitalism...

Vill bara påpeka att vi står för 0,1% av utsläppen påverkade av människan.
Det betyder ca 0,1% av 5% av totala utsläppen av co2.
Citera
2024-12-05, 13:40
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruciKrux
Jag har kikat på deras egna hemsida och där är lite olika benämningar på olika produkter, på vissa står t.ex "gjord på svensk mjölk".https://www.arla.se/produkter/klover...1500ml-586971/

Andra: "levererad av Arlabönder". https://www.arla.se/produkter/arla-k...2000ml-594498/
Så frågan är ju om de kan köra hit utländsk mjölk? Arlabönder finns väl i andra länder med.
Det blir väl att maila Arla kundtjänt. Jag uppmanar er alla att maila Arla kundtjänst och ställa samma fråga. Bomba dom!
Citera
2024-12-05, 13:41
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Tror?
Det är ju bevisat.
Speciellt med livs medelsverkets nya rekommendation om 350g rött kött / vecka
Ren jävla bullshit. Du är grundlurad.
Citera
2024-12-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ren jävla bullshit. Du är grundlurad.

ladda ner och läs själv då.

Finns fullt tillgänglig
Citera
2024-12-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Någon sorts biologisk process... det är inget suspekt, kon har ju fyra magar och är inte lik en råtta alls vad gäller näringsupptaget.

Vad försöker du göra? Ge negativ publicitet och dra igång den mediala katastrofen?

Vad menar du med "folk"?

Jag hävdar inte att det nödvändigtvis är farligt utan för fram info både för och emot.

Har inget intresse av att Arla får negativ publicitet. De har dock redan fått negativ publicitet och reaktioner, speciellt i England. Det har även nått Sverige till den nivå de tycker sig behöva informera om det.

Jag framför dock att jag tycker de bäst kan hantera situationen, genom att sluta använda detta foder och gå ut med det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in