2024-12-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det som är bra med att ha dem i cold storage, är att jag är säker på att ha dem kvar, oavsett vad som händer.

Vad jag gör med dem efter krisen beror på vad som händer efter krisen, hur allvarlig den är, etc.

Vad gör du med dina fiatpengar efter krisen?
Hur vet du att det är bra att ha dom i cold storage om du inte ens vet vad som händer efter krisen? Är allt man kan ha kvar efter krisen bra att ha?
Citera
2024-12-04, 23:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Omedelbara prisrörelser spelar ingen roll, om man inte köper och säljer ständigt. Bitcoin i cold storage kommer att vara bra att ha, oavsett vad som händer precis när krisen slår till.

Sedan beror det vilket slags kris det handlar om. Är det t.ex. bankerna som går sönder, så kan bitcoinpriset komma att stiga direkt.
Det är nästan så att man kunde tro att bitcoin enligt dig har ett värde skilt från dess pris, som gör att du faktiskt kan bruka det till något (i händelse av kris t ex)

Vill du berätta vari detta värde ligger, som finns kvar även om priset hypotetiskt sett går till 0?
Citera
2024-12-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är nästan så att man kunde tro att bitcoin enligt dig har ett värde skilt från dess pris, som gör att du faktiskt kan bruka det till något (i händelse av kris t ex)

Vill du berätta vari detta värde ligger, som finns kvar även om priset hypotetiskt sett går till 0?

Priset kommer aldrig att gå ned till noll, så länge inget olösligt problem med bitcoin av teknisk art uppstår. Någon samhällskris eller finanskris kommer definitivt inte att få priset att gå ned till noll.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-04 kl. 23:18.
Citera
2024-12-04, 23:19
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:

Det är bara att tacka Janet Yellen för hennes bidrag till utvecklingen för krypto.
Likviditet har en förmåga att leta sig från osunda "pengar"
Citera
2024-12-05, 07:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Priset kommer aldrig att gå ned till noll, så länge inget olösligt problem med bitcoin av teknisk art uppstår. Någon samhällskris eller finanskris kommer definitivt inte att få priset att gå ned till noll.
Jag märker att du verkligen desperat undviker att svara på frågor om vad du har för nytta av dina "bitcoins i cold storage" i händelse av kris om du inte tänker sälja dem och prisnedgångar är irrelevanta.
Citera
2024-12-05, 11:40
Medlem
Citat:
Jag märker att du verkligen desperat undviker att svara på frågor om vad du har för nytta av dina "bitcoins i cold storage" i händelse av kris om du inte tänker sälja dem och prisnedgångar är irrelevanta.

Det är alltid bra att ha ett sparkapital (vilket du emellertid inte vill kännas vid, vad jag förstått från tidigare diskussioner.) Särskilt viktigt är detta i en krissituation.

Bitcoin kan ses som en försäkring mot systemiska kriser.

Om bankerna börjar med någon form av bail in -- en testbalong har redan gjorts i USA -- är det förträffligt att ha ett bitcoinkapital med egen nyckelkontroll.

Om centralbankerna gör nya bailouts är det förträffligt att ha ett bitcoinkapital.

Om centralbankerna tvingas öka penningtryckandet efter någon form av börskrascher är det förträffligt att ha ett bitcoinkapital.

Om Sverige dras in i ett större krig eller blir invaderat är det förträffligt att ha ett bitcoinkapital.

Även om allt lunkar på som vanligt är det förträffligt att ha ett bitcoinkapital

Kan du komma på något annat troligt scenario? Något där det inte är bra att ha ett bitcoinkapital?
Citera
2024-12-05, 11:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är alltid bra att ha ett sparkapital (vilket du emellertid inte vill kännas vid, vad jag förstått från tidigare diskussioner.) Särskilt viktigt är detta i en krissituation.

Bitcoin kan ses som en försäkring mot systemiska kriser.
Vi kom väl just fram till att det är raka motsatsen, då den rasar omgående vid minsta antydan på osäkra tider (som vi såg nu senast i Korea tidigare i veckan)

Sparkapital har man till att spendera när det behövs. Men du påstår samtidigt att du aldrig tänker spendera dina bitcoins.

Så vad gör du då med dina bitcoins i det fallet? När ditt "sparkapital" dessutom rasar i värde så fort det är osäkra tider, vilket är just när du behöver ett sparkapital?

Citat:
Är det t.ex. bankerna som går sönder, så kan bitcoinpriset komma att stiga direkt.
Vem kommer (eller ens kan) köpa dina bitcoins utan banker?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2024-12-05 kl. 11:50.
Citera
2024-12-05, 12:02
Medlem
Citat:
Vi kom väl just fram till att det är raka motsatsen, då den rasar omgående vid minsta antydan på osäkra tider (som vi såg nu senast i Korea tidigare i veckan)

Sparkapital har man till att spendera när det behövs. Men du påstår samtidigt att du aldrig tänker spendera dina bitcoins.

Så vad gör du då med dina bitcoins i det fallet? När ditt "sparkapital" dessutom rasar i värde så fort det är osäkra tider, vilket är just när du behöver ett sparkapital?

Vem kommer (eller ens kan) köpa dina bitcoins utan banker?

Jag har aldrig påstått att jag inte kommer att spendera bitcoin vid behov. Om sparkapitalet råkar vara mindre värt vid det tillfället då jag måste spendera en del av det är inte hela världen.

Om bankerna har stängt använder man bitcoin som bytesmedel eller köper kontanter med bitcoin.

Egentligen självklarheter för den som har förstått värdet av att ha ett sparkapital.

Därmed har du fått nog med uppmärksamhet från mig för i dag.
Citera
2024-12-05, 12:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag inte kommer att spendera bitcoin vid behov. Om sparkapitalet råkar vara mindre värt vid det tillfället då jag måste spendera en del av det är inte hela världen.

Om bankerna har stängt använder man bitcoin som bytesmedel eller köper kontanter med bitcoin.
??

Verkar det som att bitcoin fungerar bra som dagligt bytesmedel?

Om ”bankerna” slutar fungera så tror jag att du har långt större bekymmer än hur du ska omsätta dina bitcoins, vilket naturligtvis kommer vara helt omöjligt i en meningsfull skala.

Citat:
Därmed har du fått nog med uppmärksamhet från mig för i dag.
Som vanligt vill du förstås lämna diskussionen när det visar sig att dina idéer är löjliga och dessutom motstridiga.
Citera
2024-12-05, 12:37
Medlem
Citat:
??

Om ”bankerna” slutar fungera så tror jag att du har långt större bekymmer än hur du ska omsätta dina bitcoins, vilket naturligtvis kommer vara helt omöjligt i en meningsfull skala.

Som vanligt vill du förstås lämna diskussionen när det visar sig att dina idéer är löjliga och dessutom motstridiga.
bitcoin fungerar utmärkt som bytesmedel, det är gjort för det som världens första obackade/frivilligt backade transaktionsmedium. Folk glömde bort vart detta var på väg efter 2017 då pöbeln invaderade. Men projektet lever och frodas i väntan på att marknadskrafterna tar över!
Citera
2024-12-05, 12:39
Medlem
Citat:
??

Om bankerna slutar fungera eller om det införs uttagsbegränsningar, kapitalkontroller etc så är det förstås otroligt bra att ha bitcoin med egen nyckelkontroll. Utan bitcoin är man då fast där man är och tvingas tigga och be för att få tillgång till en liten del av sina fordringar på banken.
Citera
2024-12-05, 12:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om bankerna slutar fungera eller om det införs uttagsbegränsningar, kapitalkontroller etc så är det förstås otroligt bra att ha bitcoin med egen nyckelkontroll. Utan bitcoin är man då fast där man är och tvingas tigga och be för att få tillgång till en liten del av sina fordringar på banken.
Absolut, det är solklart att befolkningen kommer acceptera dina bitcoins som bytesmedel när 99,9% av människorna aldrig har hållit i några coins. Du och en handfull galningar kan säkert byta bitcoins med varann men ingen kommer att bry sig.

Detta utöver det faktum att det rent tekniskt aldrig kan fungera i meningsfull skala.

Detta är varför bitcoin alltid rasar vid minsta antydan på oroliga tider (som nyss i Korea).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in